سامر حبیبی: بداههنوازی مهمترین و بالاترین درجه از درک موسیقی شرقی است
دوشنبه, 8 آبان 1396
آلبوم «جویبار لحظهها» دونوازی کمانچه و تمبک سامر حبیبی و بهنام معصومی از سوی مؤسسۀ فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سامر حبیبی نوازندۀ کمانچه در ابتدا در مورد هنربداههنوازی گفت: رسیدن به هنر بداههنوازی مهمترین و بالاترین درجه از درک موسیقی شرقی است. هنرمند بداههنواز با تکیه بر دانش و تجربه و درک موسیقی سرزمین خود، در ذهن خلاقش موسیقی میسازد و مینوازد.
وی در ادامه توضیح داد: این نوع بداههپردازی نیاز به پشتوانهی شناخت موسیقی، تکنیک، آهنگسازی، درک ریتم و سرعت در هماهنگی ذهن و دست دارد. در کنار همۀ این عوامل سالها تمرین و آزمون و خطا و ویرایش در لحظه را نیز باید اضافه کرد.
او در مورد موسیقی آوازی اضافه کرد: در موسیقی آوازی فرصت بیشتری برای هماهنگی هست اما در قطعات ریتمیک، بهویژه قطعاتی با ریتم و ضربآهنگ سریع، این فرصت به حداقل میرسد و کار را بسی دشوارتر مینماید.
حبیبی در مورد این آلبوم خاطرنشان کرد: اثری که میشنوید حاصل اولین تجربۀ همنوازی بنده با دوست و هنرمند ارجمند آقای بهنام معصومی است و کاملاً بداهه و بدون هماهنگی قبلی اجرا شده است. بهجز قطعۀ آخر که رنگ دشتی، اثر استاد بیگجهخانی است، تمامی قطعات و آوازها در لحظه ساخته و اجرا شدهاند.