X

مجموعه آثار غلامحسین بیگجه‌خانی منتشر شد

چهارشنبه, 19 مهر 1396

مجموعه آثار غلامحسین بیگجه‌خانی، قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی با نت‌نگاری و تجزیه و تحلیل محمد عبدلی از سوی مؤسسۀ فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محمد عبدلی که پیش از این کتاب «بهداشت نوازنده» از او منتشر شده بود دربارۀ این کتاب گفت: این مجموعه با هدف تحلیل شیوه‌ی نوازندگی استاد بیگجه خانی طراحی و اجرا شده است. بدیهی است طراح ناگزیر به درهم شکستن پاره‌ای از قواعد و عوامل بصری در قیاس با نمونه‌های مشابه بوده است.

وی دربارۀ نت‌نگاری این آثار توضیح داد: با وجود تلاش بسیار برای ثبت تمامی حالات و جزییات شاید نتوان همه‌ی اختلاف‌های جزییِ موجود در شدت و سرعت اجرا، لحن ارائه‌ی صوت، تعادل دینامیک، طنین و نحوه‌ی بیان مورد نظر او را حتا هنگامی که آنها را به‌وضوح مشخص می‌کند، به‌طور دقیق نشان داد.

عبدلی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به چنین خواسته‌ای محتاج تولید علائم بسیار با تنوع فراوان بودم که این تنوع در تئوری قابل اجرا، اما در عمل کاری سخت و در پاره‌ای مواقع غیرممکن بود. از آنجا که تمام عوامل و تکنیک‌ها در اجرا هویتی مستقل دارند ناگزیر برای بخشی از حرکات علائمی را طراحی کردم که امید است مورد قبول واقع شود.

چاپ
>