X

هنر بداهه‌نوازی در نخستین شب کنسرت آنلاین

جمعه, 28 آذر 1399

نخستین شب دومین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی پنجشنبه ۲۷ آذرماه با دو اجرا برگزار شد.

به گزارش نای، سه‌نوازی ارژنگ سیفی‌زاده (نوازنده تار و سه‌تار)، هوشمند عبادی (نوازنده نی) و حمید قنبری (نوازنده تنبک)، و در سئانس دوم دونوازی سامر حبیبی (نوازنده کمانچه) و بهنام معصومی (نوازنده تنبک) پنجشنبه از تالار رودکی از صفحۀ اینستاگرام هفدانگ، بنیاد رودکی و سایت تیوال پخش شد.

سه‌نوازی سیفی‌زاده، عبادی و قنبری با پیش‌درآمد شور ساختۀ استاد جلیل شهناز آغاز شد، بداهه‌نوازی در شور، چهارمضراب شور و یک تصنیف از استاد فرهنگ‌فر بخش‌های دیگر اجرای این گروه بود.

سامر حبیبی و بهنام معصومی اجرای خود را با آواز شوشتری آغاز کردند و سپس به بداهه‌نوازی پرداختند.

در بخشی از این اجرا سامر حبیبی مقام‌های محلی کردی و قطعه‌ای خراسانی را اجرا کرد و بخش پایانی این دونوازی اجرای موسیقی محلی خراسان به یاد استاد محمدرضا شجریان بود.

ارژنگ سیفی‌زاده نوازنده تار و سه‌تار درباره رپرتوار کنسرت آنلاین گفت: بخشی از قطعات از پیش تمرین شده ولی بخشی از آن نیز به خصوص در قسمت‌های آوازی به صورت بداهه است. ویژگی موسیقی ایرانی مبتنی بر بداهه است و عملاً نمی‌توان این بخش را حذف کرد.

سیفی‌زاده با اشاره به اینکه فعلاً با توجه به شرایط موجود، کنسرت آنلاین بهترین راه ارتباط با مخاطب است، عنوان کرد: وقتی صحبت از کنسرت حضوری می‌شود حس متفاوت‌تری دارد. به نظرم در دوران پساکرونا نیز کنسرت آنلاین به‌عنوان راهی جدی مورد قبول قرار می‌گیرد و موضوع کنسرت‌های آنلاین و آموزش و تدریس آنلاین موسیقی اهمیت پیدا می‌کند. ما برای آموزش ابتدا با هنرجویانی که با شیوه آموزش مجازی آشنایی نداشتند چالش داشتیم ولی به مرور راه و روش کار آموزش موسیقی در فضای مجازی مشخص شد و به نظر می‌آید که از این به بعد باید جدی به آن نگاه شود.

حمید قنبری، نوازنده تنبک درباره اجرا گفت: این کنسرت را بر پایۀ بداهه و موسیقی ایرانی گذاشته‌ایم. بداهه‌نوازی چیزی است که امروزه کمتر به آن بها داده می‌شود. پیش‌درآمد از آقای جلیل شهناز است ولی سایر قطعات بداهه است.

قنبری با اشاره به اینکه کنسرت آنلاین ممکن است مسائلی داشته باشد که به مرور برطرف خواهد شد، گفت: مخاطب نیز فعلاً به کنسرت آنلاین عادت ندارد و اجرا کردن در سالن خالی تجربه عجیب و غریبی است، اما فکر می‌کنم پس از چند بار تجربه کردن این کار را هم ادامه بدهیم.

این نوازنده درباره تجربه تدریس آنلاین نیز بیان کرد: فکر می‌کنم بعد از کرونا نیز بخشی از تدریس‌ها به صورت آنلاین خواهد بود. در این مدت توانستیم فایل‌هایی ضبط کنیم و نت‌ها را در ویدئو قرار بدهیم تا بتوانیم آن‌ها را برای هنرجویان ارسال کنیم.

اجرای گروهی به نوازندگی محمدرضا ابراهیمی (عود)، سردار سرمست (آکاردئون)، سهیل پیغمبری (کلارینت باس) و سینا خشک‌بیجاری (تنبک) ساعت ۲۱ و دونوازی بهاره فیاضی (تار) و گوهرناز مسائلی (تنبک و دایره) ساعت ۲۲ روز جمعه ۲۸ آذرماه برنامه‌های دومین شب این دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی است.

چاپ
>