شفاف سازی در عملکرد انجمن موسیقی ایران
شنبه, 30 فروردین 1404

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در مورد مشارکت هنرمندان در چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر توضیح داد: این جشنواره دستخوش تغییرات و تحولاتی شد که از دو منظر کیفی و کمی باید مورد بررسی قرار گیرد. در این دوره، دولت «وفاق ملی» ایجاد انگیزه کرد و ۱۰۶ گروه و حدود ۱۷۰۰ هنرمند در جشنواره شرکت کردند که از نظر کمی افزایش ۴۰ درصدی داشتیم و این بهنوبه خود شگفتانگیز بود. البته این افزایش شرکتکنندگان باید متناسب با بودجه پیش میرفت و به همین خاطر تمهیداتی صورت گرفت تا پاسخ این اشتیاق داده شود.
او ادامه داد: طی مشورتهایی که با دبیر محترم، رئیس جشنواره و هدایت معاون محترم امور هنری داشتیم تصمیم بر این شد در مبحث بلیتفروشی برای رعایت حقوق مخاطب، قیمت بلیتها متعادل باشد. سالنهای برگزاری اجرا نیز از ۷ سالن به ۱۰ سالن افزایش پیدا کرد. یک سالن اختصاصی نیز در دو سانس در اختیار برخی گروههای دستگاهی و نواحی که در رقابت با گروههای موسیقی پاپ امکان شنیدهشدن نداشتند گذاشته شد. در واقع این امکان و اعتماد را انجام دادیم تا ارتباط آنها با مخاطب فعلی حفظ گردد.
اعتدال شنیداری ایجاد شد
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران افزود: از سوی دیگر برخی استادان از میان هنرمندان پیشکسوت انتخاب شدند و در سالن ویژهای مانند رودکی با عنوان شب استادان بزرگ تاریخ موسیقی، برنامههایی برگزار شد. در این دوره توانستیم بدون نگرانی در بخش بینالملل مبلغ حدود ۲ میلیارد و پانصد تومان هزینه نقل و انتقال و دستمزد گروهها را پرداخت کنیم. در بحث عدالت شنیداری نیز سالنهایی را در ۴ بخش تهران در نظر گرفتیم تا رفت و آمد برای مخاطبان بهراحتی صورت بگیرد.
مرآتی همچنین گفت: برای پدیدههای تجربی مانند دانشگاه، هنرستان و مراکز آموزشی درجه یک استانها در سالن ارسباران اجرای دو سانسی در نظر گرفتیم. علاوه بر این، امسال در بخش بانوان شاهد رشد ۱۲ اجرایی بودیم که در یک سالن مستقل در نیاوران برگزار شد. همه اینها با تمهیدات راهبردی معاون محترم امور هنری دکتر رضایی صورت گرفت. از سوی دیگر، رقابتی بین اجراهای بانوان شکل گرفت و ۳ استاد بهنامِ موسیقی در حوزه بانوان به دیدن اجراها رفتند و از میان آنها گروههایی بهعنوان برگزیده در قالب جایزه «مانا» انتخاب کردند. در سالن فرهنگسرای بهمن نیز رقابت میان گروههایی از موسیقی ناب نواحی که قابلیت زیادی در جذب مخاطب داشتند شکل گرفت و استقبال کمنظیری از آنها صورت گرفت. موسیقی نواحی در مجموعه آزادی حدود ۱۸ گروه اصیل داشتیم؛ در واقع میتوانیم بگوییم در هر گونه موسیقایی یک اعتدال شنیداری ایجاد شد که قابل افتخار است.
او تأکید کرد: بدون اغراق میتوان گفت که در جشنواره چهلم بلوغی صورت گرفت که اکثر ژانرهای موسیقایی با مخاطب خود ارتباط برقرار کردند. از طرفی حدود بیست استان همزمان با برنامهریزی دقیق (حتی در استانهای قم و خراسان رضوی) برای اولینبار جشنواره برگزار شد. در بخش پاپ نیز دو سالن اصلی انتخاب شد و مخاطبان خاص خود را داشت.
نظم مالی جشنواره چهلم فجر
مدیرعامل انجمن در ادامه بیان کرد: در بخش مالی برای نخستینبار طبق دستور معاون محترم امور هنری شفافیت مالی انجام گرفت. بودجه ۱۸ میلیارد که پیش از آغاز به کار دولت چهاردهم بسته شده بود جشنواره را آغاز کردیم. در انجمن با نظم مالی و تمهیداتی که اندیشیده شد، مذاکرات با گروهها انجام شد. در این دوره حدود ۱۰ میلیارد بهواسطه فروش بلیت کسب شد؛ با وجود افزایش ۴۰ درصدی رقم جشنواره و هزینهکرد حدود ۲۸ میلیارد، تسویهحساب تمامی هنرمندان در ابتدای اسفندماه انجام و دستمزد عوامل دیگر در همان اسفندماه بهصورت کامل پرداخت و تسویه شد. در نهایت جشنواره چهلم موسیقی فجر از نظر نظم مالی با برنامهریزی دقیقِ کمیتههای ۲۰ گانه با کارنامه قابل قبول به پایان رسید.
او افزود: در سال جدید هدف اصلی انجمن موسیقی ایران تمرکز اجرایی بر حمایت مؤثر و کارآمدی هنرمندان ۳۱ استان خواهد بود. امیدواریم بتوانیم این بخش که با یک استان به صورت آزمایشی آغاز شده نتیجهبخش باشد.
دستمزدها شفافسازی میشود
مرآتی در خصوص اتاق شیشهای و شفافسازی دستمزدها گفت: امسال با نظر و دستور معاون محترم هنری برای نخستینبار بودجه جشنواره اعلام رسمی شد و همکاران بخش مالی انجمن موسیقی مشغول آمادهسازی فهرست شفافسازی دستمزدها هستند که پس از آمادهسازی برای انتشار در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. این مسئله شاید انگیزهای میان هنرمندان ایجاد کند، به خصوص کسانی که واقعاً پای کار هستند و ایران را در برهههای مهم تاریخی تنها نمیگذارند. بنده با وجود ۹ ماه سابقه خدمتگزاری در انجمن تلاش خواهم کرد تا اجراهای بیشتری را طبق ضوابط و مقرارت موجود با گردش مالی برای خود موزیسینها در استانها با مدیریت خود هنرمندان ایجاد کنم. به همین خاطر در حال شناسایی سالنهای ۵۰ تا ۲۰۰ نفره شهرهای ایران هستیم تا بتوانیم این رویدادها را برگزار کنیم. انجمن موسیقی ایران محکم پای مسئله شفافسازی ایستاده تا بتواند تمام اطلاعات موجود را در اختیار مردم و هنرمندان قرار دهد.
برگزاری جشنواره نواحی طبق استانداردهای ملی
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در خصوص جشنواره نواحی نیز گفت: تمهیدات جشنواره نواحی با درایت معاون محترم امور هنری در استان هرمزگان، اندیشیده شده و تفاهم نامهای با همکاری استاندار محترم هرمزگان دست پیدا کردیم. برنامهریزی این هست که اجراها در نقاط مختلف شهر و بیشتر نوار ساحلی به دلیل حضور جمعیت برگزار شود، همچنین سالنی برای سازهایی که ممکن است در هوای شرجی صدایشان تغییر کند انتخاب شده است.
این پژوهشگر موسیقی در پایان توضیح داد: چند روز اخیر سفری به همراه سرپرست محترم دفتر موسیقی و (رییس جشنواره) و دبیر محترم فؤاد توحیدی به بندرعباس داشتیم. از مدیرکل این استان دکتر جلالی که شک ندارم با مدیریت ایشان این جشنواره به نحو احسن برگزار خواهد شد، تشکر میکنم. این جشنواره طی ۴ روز از ۵ اردیبهشت در هرمزگان برگزار میشود. در انجمن موسیقی ایران مستمر در حال مکاتبه و همکاری با استان هستیم تا این جشنواره طبق استانداردهای ملی که در طول ۱۶ سال انجام شده بود به ثمر برسد.
