X
آذر سینا از جایگاه کتاب در اعتلای فرهنگ گفت

کتاب جایگاه غیرقابل انکاری دارد

سه شنبه, 19 مرداد 1395

مهدی آذرسینا، آهنگساز، ردیفدان، نوازنده‌ی کمانچه و نویسنده، در مورد فرهنگ و ارتباط آن با هنر و رفتار انسان‌ها گفت: «رفتار درست و سنجیده‌ی مردم حاصل فهم و حدّ شناخت افراد جامعه از مفهوم هستی و انسان و رسیدن به حیات معقول است. مشخصه‌های ظریف رفتاری، ارزش‌های مطرح برای مردم و سنت‌ها و آداب مرسوم و تکرارشونده، سازنده‌ی فرهنگ اجتماع هستند.»

وی افزود: «رفتار، خود بخشی از فرهنگ است و فرهنگ با تأثیرگرفتن از برنامه‌ریزی‌ها، توصیه‌ها و ترویج اندیشه‌های فرهیختگان قوم شکل می‌گیرد. زنگار‌هایش زدوده می‌شود و صاف‌تر، مطبوع‌تر و ماندگار می‌شود. بخش مهمی از فرهنگ و بهتر بگویم تمام فرهنگ، نشانه‌ها و عطر و بویی از هنر را با خود دارد. هنر خوی و منش انسان‌ها را از باریک‌ترین نشانه‌های کردار و رفتار تا سخت‌ترین اراده‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی در ارتباط با جایگاه کتاب در اعتلای فرهنگ بیان کرد: «تمام این تلقین‌ها و آموزه‌های لازم برای اعتلای فرهنگی، به دست اندیشمندان مردم حاصل می‌شود. کتاب از مهم‌ترین ابزارهاست که در این تعیین مسیر و در این تلقین درس اهل نظر، جایگاه غیرقابل انکاری دارد. باز می‌رسیم به اینکه هیچ فعالیتی بدون بهره‌گرفتن از زبان و بیان و نشانه‌های هنری تأثیر دلخواه را نخواهد داشت. نهایتاً نوشتن و کتاب در مرحله‌ی نخست، آرایه‌ی هنری است.

آذر سینا در پایان گفت: «غیر از هنر که پوشش اصلی هر نوشته است، ژرفا و عمق معنی و تازگی ذهن نویسنده و سخنی نو داشتن هم از ضرورت‌های تأثیرگذاری و مقبول طبع‌شدن کتاب خواهد بود.»

چاپ
>