X

مهدی آذرسینا: جوانان باید به ریشه‌ها توجه کنند

یکشنبه, 12 شهریور 1396

مهدی آذرسینا می‌گوید در انتخاب رپرتوار سعی کرده‌ایم به اصالت و ریشه‌های موسیقی ایرانی اهمیت بدهیم چون معتقدیم که در هر هنری باید ریشه‌ها حفظ شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مهدی آذرسینا آهنگساز، کمانچه‌نواز و ردیف‌دان موسیقی و عضو هیأت داوران ساز کمانچه در یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص اجراهای این بخش از جشنواره گفت: اجراهایی که از شرکت‌کننده‌های گروه‌های سنی «الف» و «ج» دیدم خیلی خوب نبود. انتظارات من از بچه‌ها بیشتر بود اما معتقدم که خود جوان‌های شرکت‌کننده مقصر این اتفاق نیستند.

آذرسینا افزود: اکثر جوانانی که امروز نوازندگی کردند، اشتیاق و استعداد لازم برای نوازندگی ساز کمانچه را داشتند، منتها درگیر یک سری بی‌برنامگی و آشفتگی‌ها بودند. خیلی از آنها تحت تأثیر ساز من یا آقای شکارچی و یا حتی نوازندگان نسل بعد از ما همچون آقای کامکار و آقای کلهر نوازندگی می‌کردند و یک مقدار سر در گم بودند.

نوازندۀ برجسته کمانچه در خصوص چارۀ خارج شدن جوانان نوازنده از سردرگمی توضیح داد: باید برای آنها جلسات متعدد برگزار شود و گفت‌وگوهای بیشتری با آن‌ها صورت بگیرد. ساز زدن از ذهن و اندیشه آدم می‌آید و اندیشه است که باعث می‌شود دست توانای نوازندگان به کار بیاید و بهتر نوازندگی کنند. اصل این است که در ذهن نوازندگان چه می‌گذرد. من ذهن نوازندگان بخش کمانچه جشنواره را به‌هم‌ریخته و آشفته دیدم.

مهدی آذرسینا دربارۀ رپرتوار انتخابی برای اجرای نوازندگان ساز کمانچه در جشنوارۀ موسیقی جوان بیان کرد: رپرتواری که شرکت‌کنندگان ساز کمانچه نواختند را من و سایر دوستانی که داور بخش کمانچه هستند انتخاب کرده‌ایم. ما در انتخاب رپرتوار سعی کرده‌ایم به اصالت و ریشه‌های موسیقی ایرانی اهمیت بدهیم چون معتقدیم که در هر هنری باید ریشه‌ها حفظ شود. این ریشه‌ها جزو میراث فرهنگی ما هستند و هر کشوری باید میراث فرهنگی خودش را نگه دارد. ما این ریشه‌ها را در رپرتوار اجرایی شرکت‌کنندگان گنجاندیم اما این فضا را هم برای آنها فراهم کردیم که هر کدام بنا بر علم و سوادشان از این ساز بتوانند کار خودشان را به‌خوبی نشان دهند.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت انجمن موسیقی ایران، از ۸ الی ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>