X
در هشتمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مطرح شد

مهدی آذرسینا: مدرک بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی ارزش بالایی دارد

پنجشنبه, 16 شهریور 1396

مهدی آذرسینا به عنوان یکی از داوران این دوره از جشنواره در حاشیۀ اجراها دربارۀ کیفیت و تأثیر جشنواره توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، آذرسینا دربارۀ اجرای حافظان ردیف گفت: این بخش از جشنواره که قسمت ویژۀ جشنواره محسوب می‌شود، رویداد بزرگی است. بخش مهمی است و به طور قطع برای شرکت‌کنندگان نیز سختی‌ها و دشواری‌های خود را دارد. با درنظرگرفتن این امر می‌توان گفت اجراهای خوبی را شاهد بودیم. بی‌شک شرکت‌کنندگان باارزشی هستند و کار آنها نیز ارزنده است. هر کدام‌شان آن رکن اساسی که حفظ ردیف است را رعایت کردند. به محتوا و مبنای اولیۀ موسیقی ایران احاطه دارند و به طور قطع در آینده هنر درستی را با برداشت صحیح از زیربناها ارائه خواهند داد.

او دربارۀ موزیکالیتۀ اجرای شرکت‌کنندگان گفت: اگر گوشۀ خاصی مشخص می‌کردیم و از آنها می خواستیم بداهه‌نوازی کنند می‌شد این را بررسی کرد. اما در ردیف‌نوازی نباید دخل و تصرفی شود، اگر تغییری می‌دادند امتیاز منفی محسوب می‌شد. اجرای ردیف باید بسیار دقیق باشد. در بداهه‌نوازی آزادی وجود دارد.

او در ادامه توصیه کرد: با وجود اینکه مرحلۀ سختی پشت سرگذاشته‌‌اند اما این شروع کار است. استعدادهای ناب هم نیاز به زمان زیادی برای یادگیری تمام ردیف‌ها دارند. شرکت‌کنندگان بسیار جوان هستند و باید دوره‌هایی برای‌شان در نظر گرفت تا وارد مسیر درست شوند.

وی در رابطه با ارزش مدرک این بخش توضیح داد: این مدرک یکی از بالاترین مدرک‌ها محسوب می‌شود. داورانی که به ارزیابی پرداخته‌اند کاملاً آگاهانه انتخاب شده‌اند و امضای این مدرک بسیار ارزشمند است.

 

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>