X

مرادخانی: در حوزه موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی از فعالیت‌های کارآمد و امروزی حمایت می‌کنیم

جمعه, 8 بهمن 1395

هفتمین همایش سراسری مدیران هنری و سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پنجشنبه ۷ بهمن‌ماه در مرکز همایش اقامتگاه تفریحی دوکوهه با حضور معاون هنری وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی کشور برگزار شد.

در این همایش فرزاد طالبی مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و جمعی از مدیران مراکز استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حضور داشتند.

باید آثاری ارائه کنیم که جامعه نسبت به آن موضع نگیرد

علی مرادخانی در ابتدای این نشست گفت: کار بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امر مهمی برای کشور و هویتی است که برای آیندگان باقی خواهد ماند. ما با ثبت برخی رشادت‌ها جامعه را حساس می‌کنیم و از این طریق تضمین‌هایی را برای حفظ آن در آینده می‌دهیم.

وی ادامه داد: هر چند شالوده کارهای ما و امکانات و آثاری که در موزه دفاع مقدس وجود دارد خوب است اما به نظر می‌رسد رسالت امروز ما این است که روزآمد شویم و خودمان را با مسیر هنر وفق دهیم.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: ما اگر بخواهیم در حقیقت مخاطبان‌مان را از دست ندهیم نمی‌توانیم همان روال سابق را ادامه دهیم و نیاز به راه جدید و امکانات جدید داریم.

مرادخانی گفت: این مباحث منجر به آن شده که تغییراتی در نوع عرضه اثر ایجاد کنیم و مجموعه بنیاد حفظ و نشر آثار  با توجه به تکثیر رسانه‌ها و مدیاهایی که امروز وجود دارد باید از این اتفاق استقبال کنند.

وی گفت: امروز باید با نگاهی متفاوت آن چه را که داریم در کشور و جامعه نهادینه کنیم و درونی سازی به گونه‌ای رقم بخورد که ملکه ذهن جامعه شود.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: وقتی در زمینه‌های مختلف آسیب‌شناسی می‌کنیم می‌بینیم در این بخش‌ها به روز نشده‌ایم. باید به این مسئله اندیشید. این جمع که امروز اینجا گرده هم آمده، جوان است و اگر با شادابی کار کند و با هنرش برخوردی به هنجار در بیاندازد جامعه را جذب خود خواهد کرد.

مرادخانی گفت: امروز بسیاری از آثار از نظر محتوایی چیزی ندارند اما شکل ارائه شما را جذب می‌کند و می‌بینید علیرغم آن که چیزی دستگیرتان نشده مدت زمان زیادی شما را سر جای‌تان میخکوب کرده است.

وی ادامه داد: ما در حوزه موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی در هر لحظه و زمان از فعالیت‌های کارآمد و امروزی حمایت می‌کنیم و می‌توان از مجموعه هنرمندان استفاده‌های خوبی کرد.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: زیبایی‌شناسی هنری نکته مهمی است. این که مسائل را چگونه می‌بینیم و درک موضوع داریم. این که ما در جامعه خودمان شهدا و اسطوره‌ها را از چه زاویه‌ای نگاه می‌کنیم مهم است.

مرادخانی گفت: وقتی ما در حوزه تجسمی فعالیت می‌کنیم آیا تصویر درستی از قضایا داریم؛ این تصویر برخاسته از کدام نگاه جامعه‌شناختی و باورهای ماست؟ این نکته کلیدی است که باید به آن فکر کرد وگرنه تولیدات‌مان پراکنده می‌شود و اگر این گونه باشد چیزی حاصل نمی‌شود که در محور مختصات جهانی بتوانیم بگوییم این جایگاه ماست.

وی افزود: ما باید آثاری ارائه کنیم که جامعه نسبت به آن موضع نگیرد بلکه تعظیم کند. اگر ما خودمان آدم‌ها را بیاوریم اتفاقی نمی‌افتد. حوزه ما حوزه انتخاب مردم است و آن‌ها هستند که اثر هنری را ارزیابی می‌کنند. این چالش ما را وادار می‌کند که از کدام زاویه باید مسائل را ببینیم. چرا که امروز مردم با وسواس بیشتری تماشای آثار را انتخاب می‌کنند که این مسئله کار ما را سخت می‌کند.

چاپ
>