X

آثار چکناواریان به موزه موسیقی اهدا شد

چهارشنبه, 10 آبان 1396

مراسم اهدای آثار موسیقایی لوریس چکناوریان، موزیسین پیشکسوت موسیقی کشورمان سه شنبه نهم آبان با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان در موزه موسیقی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، لوریس چکناواریان موزیسین پیشکسوت موسیقی کشورمان سه شنبه نهم آبان ماه چند روز بعد از جشن هشتاد سالگی اش با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان تمامی آثار موسیقایی خود را به موزه موسیقی ایران اهدا کرد.

 رازمیک اوحانیان، رهبر گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران در ابتدای این برنامه ضمن قرائت گاه شماری از زندگی هنری استاد لوریس چکناواریان بیان کرد: استاد گرانقدر تولد هشتاد سالگی شما مبارک. خداوند پشت و پناه شما باشد ما از شما درس گذشت و انسانیت را فراگرفته و از شما به پاس این همه تلاش ارزشمند در عرصه هنر موسیقی قدردانی می کنیم.

حسن ریاحی آهنگساز و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم با ذکر خاطره ای از نحوه حضور استاد چکناواریان در موسیقی کشورمان گفت: استاد چکناواریان از زمان دور در رسته هنرمندانی بود که ما از همه جهت عاشقش بودیم و یادم می آید او را هیچ گاه رها نمی کردیم. ما با او صحبت هایی می کردیم که فقط در حوزه موسیقی نبود بلکه درباره حضور هنرمندان در عرصه کار فرهنگی و رسم و راهی آن بود. به هر حال بنده امیدوارم شاهد حضور این هنرمند ارزشمند موسیقی کشورمان روی صحنه های اجرای موسیقی باشیم و او بتواند همچنان به فعالیت خود در عرصه موسیقی ادامه دهد.

لوریس معلم همه ماست  

شاهین فرهت آهنگساز پیشکسوت موسیقی کلاسیک هم در این برنامه عنوان کرد: من فکر می کنم قبل از همه شما در زمانی که به مدرسه امیر اتابک می رفتم لوریس را دیدم. در آن زمان مدیر مدرسه آقای ادیب خطاب به ما گفت «شما باید از این جوان الگو بگیرید». وقتی در آن زمان جوان خوش چهره ای چون لوریس چکناواریان قطعه «ای ایران» را با ویولن می نواخت برای همه بار شگفت انگیز بود و من به شدت تحت تاثیر این کار او قرار می گرفتم.

وی ادامه داد: لوریس معلم همه ماست و همواره هم معلم باقی می ماند. من برای او موفقیت های بسیار زیادی آرزو می کنم. به نظر من او مرد هزار چهره موسیقی است چراکه آهنگسازی در همه فرم ها را تجربه کرده است. به عنوان یک آهنگساز که از او چیزهای زیادی آموخت آرزو می کنم همواره مورد الهام همه ما باقی بماند.

مشکل ما نداشتن حافظه تاریخی مکتوب است

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه موسیقی نیز در این برنامه با اشاره به نحوه شکل گیری این مجموعه اظهار کرد: خیلی از دوستان از جمله رسول خادم در شورای شهر، محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و مهندس یزدانی برای راه اندازی موزه موسیقی کمک قابل توجهی داشتند که همواره قدردان آنها هستم. یکی از مشکلات ما نداشتن حافظه تاریخی مکتوب ماست ولی از زمان تأسیس موزه موسیقی ما اقلامی را در این مکان نگهداری کردیم که هم اکنون سازهای بی بدیلی هستند.

مدیرعامل موزه موسیقی افزود: از لوریس چکناواریان تشکر می کنم که آثارش را به موزه موسیقی اهدا کرد. این مکان محلی برای استفاده از آثار ارزشمند هنرمندان است که هر زمان بازدهی اقتصادی هم داشته باشد قطعا به خود هنرمندان باز می گردد. ما اینجا سعی می کنیم امانت دار خوبی برای هنرمندان عزیز موسیقی باشیم چرا که هر یک از این آثار به تنهایی مایه غرور و افتخار ماست.

وی تصریح کرد: تمامی مواردی که به آن اشاره کردم در گروی حمایت شما هنرمندان است و امروز بسیار خوشحالم که موزه موسیقی باقی مانده و می تواند خدمتگزار اهالی موسیقی در کارهای زیرساختی باشد. من باز هم از جناب چکناواریان تشکر می کنم که وقتی خسته می شوم با او تماس می گیرم و صحبت های شیرین او همواره به من انگیزه می دهد.

من یک پرنده ام، من خیلی خوشبختم

لوریس چکناواریان هم ضمن قدردانی از برگزاری این برنامه تصریح کرد: خوشبختم که به هشتاد سالگی رسیدم و دوستانی مانند شما دارم. من چقدر خوشبختم که در کشور آبا و اجدادم متولد شدم و فرهنگ عظیم این کشور را یاد گرفتم و چقدر خوشبختم که افرادی چون علی مرادخانی سال های پیش من را به ایران دعوت کرد و من پس از سال ها دوباره به کشورم بازگشتم تا کارهایی را در وطنم تولید کنم. من همان پرنده ای هستم که دوباره به خاک ایرانم نشستم.

وی ضمن تقدیر از همکاری های مدیران موزه موسیقی ادامه داد: همه مردمانی که در کوچه و خیابان با آنها رو به رو می شوم در تولید همه کارهایم سهم داشته و دارند. من وقتی به خداوند نزدیک هستم پس باید به مردم نیز نزدیک شوم و من چقدر خوشبختم که در خیابان سی تیر از رفتگر گرفته تا نانوا من را می شناسند و هر روز با من سلام علیک می کنند. به اعتقاد من موسیقی معجزه و زبان خداوند است و می تواند مردم را به یکدیگر نزدیک کند.

چکناواریان با قرائت دلنوشته ای  به حضور دوباره اش در موزه موسیقی اشاره کرد و گفت: مرتضی کاظمی، فرزین پیروزپی و علی مرادخانی سه تفنگدار موزه موسیقی هستند که من از زمانی که وارد موزه موسیقی شدم شاهد تلاش های آنها بودم و به همین جهت از این عزیزان قدردانی می کنیم که کنارم بودند. من در پایان می گویم من یک آَشپز موسیقی هستم که همه این نت ها غذاهای دست پخت من هستند.

پخش یک تیزر از گفتگوی دو نفره علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با لوریس چکناواریان درباره تاسیس بانک نُت موزه موسیقی و پخش چند تیزر از رهبری استاد چکناواریان در ارکسترهای مختلف از جمله بخش های مختلف این مراسم بود.

فرهاد فخرالدینی، حسن ریاحی، کامبیز روشن روان، شهرام ناظری، علی مرادخانی، مرتضی کاظمی، بهرام جمالی، بردیا صدرنوری، جواد کسایی، یارتا یاران، کریستف رضاعی، سید محمد میرزمانی، نوین افروز، علی ترابی، سید مجتبی حسینی و فرزین پیروزپی از جمله افرادی بودند که به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشتند که با اجرای سید عباس سجادی در موزه موسیقی ایران برگزارشد.

منبع: خبرگزاری مهر

چاپ
>