X
در نشست رسانه‌ای سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر عنوان شد

محمد اله‌یاری: پیام موسیقی پیام صلح و دوستی است/ تمامی گروه‌ها از طریق هیئت انتخاب تأیید شدند

سه شنبه, 15 بهمن 1398

نشست رسانه‌ای سی‌وپنجمین جشنوارۀ موسیقی فجر صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش نای، در ابتدای نشست مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنوارۀ موسیقی فجر در خصوص سیاست‌های این دوره از جشنواره گفت: دفتر موسیقی از مردادماه کار برنامه‌ریزی این دوره از جشنواره موسیقی فجر را آغاز کرد. جشنواره از سال گذشته دارای آیین‌نامه شد. همواره تلاش کردیم امسال هم جشنواره بر اساس آیین‌نامه پیش برود. هیئت انتخابِ آثار و گروه‌ها مشخص و همزمان نیز فراخوان منتشر شد و بر اساس آیین‌نامه نیز گروه‌ها توسط هیئت انتخاب به جدول راه یافتند.

وی افزود: همواره سعی بر این بوده جشنواره موسیقی فجر بتواند به یک اتفاق جریان‌سازتر در حوزۀ موسیقی تبدیل شود. یعنی به این سمت برود که هنرمندان آثار جدیدشان را در جشنواره ارائه کنند و بعد از جشنواره نیز آن را عرضه کنند. امسال هیئت انتخاب تلاش کرد نفرات برگزیدۀ جشنواره‌های دیگر هم در این دوره اجرا داشته باشد. امسال نسبت گروه‌های دعوتی و گروه‌هایی که از طریق فراخوان به جشنواره آمده‌اند تقریباً برابر بود. تمامی این گروه‌ها از طریق هیئت انتخاب تأیید شده‌اند.

اله‌یاری همچنین عنوان کرد: ۱۶۰۴ خواننده و نوازنده در این دوره حضور دارند. ۹۰ نوبت اجرای موسیقی زنده در ژانرهای مختلف را خواهیم داشت. جشنواره علاوه بر تهران در بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان و منطقۀ آزاد اروند برگزار می‌شود. امسال هم مثل سال‌های گذشته، جشنواره موسیقی فجر از چهار پیشکسوت موسیقی تقدیر می‌کند؛ افلیا پرتو، نادر مشایخی، هوشنگ ظریف، و حسن اسکندری نیز در این دوره از جشنواره تجلیل می‌شوند. پیام موسیقی پیام صلح و دوستی است و همواره تلاش می‌شود اتفاقات بهتری برای مردم عزیز بیفتد.

او در خصوص بخش پژوهش گفت: امسال بخش پژوهشی هم برگزار خواهد شد. موضوعاتی چون «بداهه در موسیقی»، «روند ترانه‌سرایی در موسیقی ایران»، «سیر تغییرات موسیقی پاپ در سه دهه اخیر» و… در بخش پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: شب موسیقی سیستان و بلوچستان نیز با توجه به اتفاقات اخیر در این منطقه برگزار خواهد شد. یک پوئم سمفونی توسط بهزاد عبدی آماده شده که به درگذشتگان حادثه هواپیمای اوکراینی تقدیم و توسط ارکستر ملی اجرا می‌شود. امسال مجموع هزینه‌هایی که صرف اجرای جشنواره شده را اعلام می‌کنیم تا همه در جریان مسائل مالی آن قرار بگیرند.

رییس جشنواره در مورد جایزه ترانه توضیح داد: هر سال تعداد زیادی ترانه برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی می‌آید، دبیرخانۀ «شعر و ترانه» شکل گرفت تا آثار یک سال گذشته که به دفتر موسیقی رسیده توسط هیئت داوران بررسی شود.

وی همچنین در خصوص بخش بلیت‌فروشی گفت: طی نامه‌ای که به تمام سایت‌های بلیت‌فروشی ارسال کردیم از آنها خواستیم پیشنهادشان را به جشنواره اعلام کنند. حدود ده شرکت به جشنواره پیشنهاد دادند و در نهایت دو سایت بلیت‌فروشی تیوال و پارس‌بلیت انجام می‌دهند. تیوال در حوزه غیرپاپ کار می‌کند و در جشنواره هم بخش غیرپاپ را می‌فروشد. سایت پارس‌بلیت هم به جهت فنی کارش را انجام می‌دهد و خوشبختانه موفق بوده است.

مشارکت ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان کشور بودیم

شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر در این نشست توضیح داد: طبق فراخوان اعلام‌شده از سوی دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر، شاهد مشارکت ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان کشور بودیم. تهران با ۱۰۷ گروه، خراسان رضوی با ۲۱، فارس با ۱۳، البرز با ۱۲، کردستان با ۱۱، آذربایجان شرقی و اصفهان با ۱۰ گروه بیشترین آمار شرکت در جشنواره را داشتند. بیش از ۶۰ درصد از گروه‌های شرکت‌کننده در فراخوان در جدول اجراهای جشنواره از حوزه موسیقی ملی ایران و موسیقی نواحی هستند. در مجموع ۸۳ گروه طی این هفت روز روی صحنه می‌روند.

وی افزود: امسال قرار بود تِم اصلی جشنواره «تصانیف موسیقی ایرانی» باشد و گروه‌هایی که قرار بود این بخش را اجرا کنند انصراف دادند و دلیل انصرافشان این بود که اجرای این آثار کار راحتی نبود و اینکه سطح اجراها به دلخواه من نرسید. تصمیم گرفتیم محوریت را بر اساس تصنیف‌های موسیقی نواحی قرار دهیم و با موسیقی‌های محلی نیز انجام می‌شود.

کیفیت اجراها را مد نظر قرار دادیم

اردوان جعفریان مشاور بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: امسال تلاش کردیم کمیت را درنظر نگیریم و کیفیت اجراها را مد نظر قرار دهیم. از هشت گروه مختلف دعوت کردیم. تنوع جغرافیایی و تنوع فُرم برای راضی نگه داشتن علاقمندان مختلف را در نظر داشتیم. دو گروه موسیقی کلاسیک از اتریش و بلژیک، از حوزه کشورهای منطقه آذربایجان، گروه موسیقی ترکمنستان، دو گروه جَز داریم از ایتالیا و اتریش، از فرانسه یک اجرای دوئت از موسیقی معاصر فرانسه و یک موسیقی از کشور تونس.

 

چاپ
>