بیدادِ همایون»؛ نقطه شروع شنیداری «موزیک تِک ۳»
جمعه, 5 دی 1404

برنامه «موزیک تِک ۳» در موزه هنرهای معاصر ایران با اجرای جمعی چند خواننده جوان بر اساس قطعه «بیدادِ همایون» آغاز شد؛ اجرایی که مسیر شنیداری مخاطب را برای مواجههای متفاوت با موسیقی ایرانی در فضای گالریها ترسیم کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، سومین برنامه از ویژه برنامه «موزیک تک» دیروز ۴ دی ماه و با حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی کشور در قالب گروهنوازی و تکنوازی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
این برنامه شامل اجراهای موسیقی در قالب گروهنوازی و تکنوازی از حدود ۷۰ هنرمند و نوازنده بود که در فضای گالریهای موزه اجرا شدند. بازدیدکنندگان هنگام گشتوگذار در موزه میتوانستند نوازندگان را همانند آثار هنری مشاهده کرده و به موسیقی نزدیک گوش دهند.
تمرکز این ویژه برنامه، بر صدای ارکستر ایرانی و نمایش جنبههای مختلف گروهنوازی و رهبری ارکستر در فضای گالری بود.
در روز نخست این ویژه برنامه و در مارپیچ ورودی موزه هنرهای معاصر، آنسامبل سهتار همیسا به رهبری آروین صداقت کیش قطعاتی شامل دو موومان از مجموعه سه قطعه ایرانی برای کوارتت کلارینت، بازنویسی شده برای کوارتت سهتار اثری از کیان اسلامزاده، بهار، سحر، والس تاجیکی برای دو سهتار اثر مسعود شعاری و سوی طرب برای سهتار و الکترونیک اثر کارن سلاجقه را اجرا کردند.
این گروه متشکل از سهراب کاظمی، پرنیان ناجیپور، آیدا حقیقی و شادی ابوالحسنی بودند.
در گالری ۲ موزه هنرهای معاصر، آنسامبل سهتار دوئت نوفه (نی و الکترونیک) با اجرای دوئت ارشان نجفی (سنتور) و وصال جواهری (الکترونیک) قطعاتی بداهه را نواختند و همچنین محمد میرزایی (نی) و کارن سلاجقه (الکترونیک) قطعه Ney Flower Time اثر کارن سلاجقه را اجرا کردند.
گالری سوم نیز به اجرای گروههای فریاد سکوت و صهبای کهن ۲ اختصاص داشت.
گروه فریاد سکوت به سرپرستی مهدی حسینزاده، قطعات ضربی نوای لا، دونوازی عود و کوبهای، دونوازی تار و کوبهای، میانگذر سهنوازی نی، الکترونیک و پیانو و ضربی دشتی را اجرا کردند. این گروه متشکل از مهدی حسینزاده (عود)، کیارش رشیدپور (تار)، حسام یارخلجی (پیانو)، نیما توکلی (نی)، دانیال دلداری (آواز)، ثمین شریعتی (کوبهای) و دلدار مهر (موسیقی الکترونیک) هستند که دانیال دلداری طراحی آواز و دلدار مهر طراحی موسیقی الکترونیک را برعهده دارند.
گروه صهبای کهن ۲ نیز قطعات ترانه اثر زندهیاد استاد فرامرز پایور و قطعه مارش ماهور اثر استاد غلامحسین درویش را اجرا کردند. این گروه نیز به نوازندگی سعید رحیمی (سنتور)، علی نجفی ملکی (نی یازده بند)، سجاد پورقناد (تار)، لیلا حسینی (بمتار)، ساعد صفرپور (تمبک) و مرتضی نیکآبادی (کمانچه) قطعات خود را در سومین برنامه موزیک تک اجرا کرد.
گروه سرو نیز در گالری ۴ موزه هنرهای معاصر قطعات شورانگیز و گلنوش اثر پرویز مشکاتیان را اجرا کردند. کیانا محبوبی (سنتور)، تینا مفیدی (تار)، هومان حسنی (کمانچه) و النا بنایی (تمبک) اعضای این گروه را تشکیل میدهند.
در گالری ۵ نیز گروه تریو به نوازندگی مسعود خادمی (تار)، علیرضا برزگر (سنتور) و مهدی فرخی (سازهای کوبهای) قطعاتی از مسعود خادمی به نامهای پیش از فروپاشی اکنون پرتاب شدگی در ناکجا و شیدایی را اجرا کردند.
گالری ۶ در روز چهارم دی ماه میزبان گروه آنسامبل شبدیز بود. این گروه قطعه جنگ و صلح چهار مضراب بختیاری اثر مشترک محمد حکمفرمایی و حسین علیزاده که شامل دونوازی کمانچه و کمانچه آلتو بود را اجرا کردند. این گروه متشکل از محمد حکمفرمایی (سرپرست و نوازنده سهتار)، سارا کریمی (مایستر و کمانچه آلتو)، تینتچا مفیدی (تار)، آوا نوبختی (قانون)، ماهان ارشادی و سمیرا احمدی (کمانچه)، امل کرمی (بمتار)، مریم حاجینیا (عود) و فرهان گلپایگانی (تمبک) بودند.
در محراب موزه هنرهای معاصر، الهام نوعی و علی مبشری نیز به تکنوازی تار و عود پرداختند. الهام نوعی تکنوازی تار در دستگاه همایون چهار مضرابها و تصنیف رنگ همایون را اجرا کرد و علی مبشری نیز در بخش تکنوازی تار، پیش درآمد ابوعطا، چند ضربی محاط، بداههنوازی در حجاز و چهارمضراب محیط و در بخش تکنوازی عود نیز پیش درآمد براساس رنگ فرح، ده ضربی براساس مقام مجنونی و قطعهی دشت که تمام این قطعات از مجموعهی «هرست» ساخته این نوازنده بود را اجرا کرد.
در گالری ۸ موزه هنرهای معاصر نیز گروه صهبای کهن ۱ نیز به اجرای قطعات خود پرداخت. این گروه نیز قطعات پیش درآمد ابوعطا اثر فرامرز پایور و دو ضربی دشتی و دو ضربی بختیاری اثر غلامحسین بیگجه خانی را اجرا کردند. علی نجفی ملکی (نی سهاکتاو)، سجاد پورقناد (تار) و ساعد صفرپور (تمبک) اعضای این گروه را تشکیل دادند.
گالری ۹ موزه هنرهای معاصر نیز میزبان اجرای عطا عمادی و ارکستر همیسا بود.
عطا عمادی در این روز، به تکنوازی سهتار پرداخت و ارکستر سازهای ایرانی «همیسا» به رهبری آروین صداقت کیش نیز در سه نوبت قطعات بیداد اثری از پرویز مشکاتیان، قطعه In a large open space اثری از جیمز تنی تمرین با تماشاگر، برداشتی از In C اثر تری رایلی و قطعه چکاد اثر استاد پرویز مشکاتیان را اجرا کردند.
ارکستر سازهای ایرانی «همیسا» متشکل از نشمین صفایی و سیناز مهدوی (سنتور)، کیارش رشیدپور و امیرعلی ملکی (تار)، پرنیان پزشکی و پریا محمدحسن زاده (قانون)، سمیرا احمدی، ملینا مزارعی و سارا کریمی (کمانچه)، آوا فرزانه فر (قیچک باس)، نیما توکلی و آناهیتا جمالی (نی)، مهدی حسینزاده و ثمین محمدی (عود)، پرنیان ناجی پور، سهراب کاظمی، شادی ابوالحسنی و آیدا حقیقی (سهتار)، النا بنایی (تار بم)، علی محمدی (سنتور بم)، پرنیان زنگنه و مانی انتظاری (تمبک)، نیایش برنس و مهرسا دریسی (دف) و خوانندگی بهاران پدرام، دانیال دلداری و کسرا قاسمی بودند.
بهنود صداقت کیش نوازنده ویلنسل در خلال برنامه با عنوان “امکان باس” با نواختن دو ساز به مقایسه عملی ویلنسل و قیچک باس پرداخت.
امروز در دومین روز نیز علاوه بر اجرای برنامههای فوق، در گالری ۴، آنسامبل سهتار و ارکستر به سرپرستی پریسا کرمی به اجرای قطعات «قطعات برای سهتار و ارکستر» اثر احمد عبادی و فرامرز پایور، «ونوشه» اثر حمید متبسم و «به زندان» اثر ابوالحسن صبا خواهند پرداخت. این گروه متشکل از پریسا کرمی (سرپرست و تکنواز سهتار)، هیلا فیض پور (تار)، نفیسه غلامپور (سنتور)، نازنین بازرگانی (سازهای کوبهای)، سهیل سان احمدی (تارباس)، امیر احمدپور (کمانچه)، ثنا محمودی (نی) و محسن طاهری جم (عود) هستند.
گفتنیست؛ تمامی این برنامهها در روز پنج دیماه نیز در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا خواهد شد.
گزارش:مینا آتشی