X

مرتضی اعیان: میراث پایور یکی از ستون های آموزش سنتور است

یکشنبه, 23 آذر 1404

 

مرتضی اعیان نوازنده پیشکسوت تنبک  میراث تکنیکی و مکتوب  فرامرز پایور را یکی از ستون‌های اصلی آموزش و نوازندگی سنتور دانست و تاکید کرد که جوانان برای تبدیل‌شدن به نوازندگان درجه‌یک، ناگزیر از بهره‌گیری از آثار و شیوه او هستند.

 

مرتضی اعیان نوازنده پیشکسوت تنبک در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران درباره شخصیت هنری و جایگاه استاد فرامرز پایور در موسیقی ایران گفت: کار ایشان از نظر تکنیک، نوازندگی و کتابت و نویسندگی در حوزه موسیقی واقعاً بی‌نظیر بوده است. تمام جوان‌هایی که در کار موسیقی هستند، به‌نوعی از ایشان و اطلاعات ایشان استفاده کرده‌اند. پایور جایگاهی بسیار والا در موسیقی دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه آثار و نوشته‌های پایور همچنان منبعی زنده و قابل اتکا برای نسل‌های مختلف است، افزود: کتابت ایشان و آثار به‌جای‌مانده از استاد پایور منبع بسیار خوبی برای الهام است و می‌توان از آن بسیار استفاده کرد، به‌خصوص از تکنیک نوازندگی سنتور ایشان.همه هنرجویان موسیقی اگر واقعاً بخواهند سنتورنواز درجه‌یک شود، حتماً باید از تکنیک آقای پایور استفاده کند و از کتابت ایشان بهره ببرد. کارهایی که ایشان کرده‌اند سال‌ها ظرفیت دارد که بچه ها بتوانند از آن استفاده کنند.

 

این نوازنده با اشاره به نیاز ساختاری موسیقی به یک ارکستر تماماً ایرانی گفت: در دوره کنونی و در حوزه موسیقی، نبود چنین ارکستری و کمبودش احساس می‌شود چرا که من معتقدم با تشکیل و فعالیت ارکسترهای متنوع می توان از میراث مکتب استادانی چون پایور پاسداری کرد.

 

اعیان در خاتمه درباره  فعالیت‌های شخصی خود بیان کرد: امیدوارم سال آینده بتوانم اجراهایی را داشته باشم.

چاپ
>