X

دلنوازی: موسیقی ملی ماندگار است

شنبه, 31 شهریور 1403

نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی می‌گوید جای خوشحالی است که در میان این حجم از موسیقی‌های نابهنجاری که به گوش جوانان می‌رسد، نسل امروز علاقه‌مند به نواختن ساز ایرانی است.

به گزارش نای به نقل از خبرگزاری برنا، محمد دلنوازی استاد تار و عود، درباره این ساز و تاریخچه آموزش آن به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: ساز عود در کشور ما در حال زنده‌شدن است، زمان جوانی ما این ساز بسیار محدود بود و کسی از عود یاد نمی‌کرد. حتی در هنرستان موسیقی مرحوم نصرالله زرین‌پنجه عود را از روی کتاب تار و سه‌تار تدریس می‌کردند.

وی ادامه داد: باید آموزش این ساز را ریشه‌ای درست کنیم تا علاقه‌مندان از ابتدا بتوانند عودنوازی کنند. عود به دلیل این که پرده ندارد نواختنش برای کسی که به موسیقی آشنایی ندارد بسیار سخت است و این ناآشنا بودن کار را سخت می‌کند. اغلب هنرجویان یا تار می‌زنند یا گیتار و بعد به سراغ عود می‌آیند.

دلنوازی با اشاره به تجربه داوری در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان عنوان کرد: سال گذشته به صورت آنلاین آثار را داوری کردیم و این اولین‌بار بود که به لطف دست‌اندرکاران به صورت حضوری داوری داشتیم. برای من و کل موسیقی ایران یک دلگرمی است که بچه‌ها به این خوبی به اجرای موسیقی می‌پردازند. بعضی به‌تازگی نواختن سازی به مشکلی عود را آغاز کرده‌اند و این بسیار خوب است، هرچند که پیش‌زمینه نواختن ساز دیگری را دارند.

این نوازنده همچنین درباره داشتن گوش موسیقایی و برقراری ارتباط با موسیقی ملی نیز توضیح داد: جای خوشحالی است که در میان این حجم از موسیقی‌های نابهنجاری که به گوش جوانان می‌رسد نسل امروز علاقه‌مند به این ساز هستند و از شهر‌های دور و نزدیک به جشنواره می‌آیند تا یاد بگیرند. مطمئن باشید این موسیقی نابهنجار و یک‌بارمصرف نمی‌تواند ریشه در فرهنگ ما بدواند. موسیقی که ماندگار است و رشد خواهد کرد موسیقی ملی خودمان است.

دلنوازی درپایان درخصوص برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: آزمونی برگزارشدن این جشنواره به نظرم باعث می‌شود هنرمندان جوان کار کنند و با تمرین و ممارست در این جشنواره حضور پیدا کنند. شیوه برگزاری جشنواره بسیار درست و اصولی است و امیدوارم جایگاه خودش را حفظ کرده و با جشنواره‌های دیگر تداخل نداشته باشد.

چاپ
>