X
به رهبری دامیانو جورانا، لوریس چکناوُریان، و نصیر حیدریان

پایان سه شب اجرای ارکستر جوانان جهان به همراه ارکستر سمفونیک تهران

شنبه, 23 مرداد 1395

ارکستر جوانان جهان به همراه ارکستر سمفونیک تهران طی شب، ۲۰ تا ۲۲ مرداد، آثاری از بتهوون، شومان، بلینی، وردی، شوپن، دورژاک، سن‌سانس و غیره در تالار وحدت اجرا کرد.

در نخستین شب از اجراهای تلفیقی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان، چهارشنبه شب ۲۰ مرداد طی دو بخش به رهبری دامیانو جورانا در تالار وحدت برگزار شد.

در بخش نخست اثر «سلامی از عشق» از ادوارد الگار بریتانیایی توسط ارکستر جوانان جهان نواخته شد. این اثر یکی از معروف‌ترین آثار ادوارد الگار است که آن ‌را در جولای ۱۸۸۸ تمام کرد. الگار هنگامی‌که درگیر عشق رمانتیک گونه‌ای به کارولین آلیس روبرت شده بود، این قطعه را «سلامی از عشق» نامید. قطعه دیگری از الگار با عنوان «اپوس ۱۲ برای ارکستر» و همچنین اثر «دوئت آریا برای ویلن، ویولا و ارکستر» از آهنگساز ایتالیایی، جوزپه وردی، قطعه‌ای رؤیایی و دل‌انگیز برای ویلن و ارکستر، اثر فردریک فرانسوا شوپن، آهنگساز لهستانی، اثر «همورسک، اپوس ۱۰۱ برای ویُلا، ویلن و ارکستر» اثر آنتونین دورژاک و در آخر اثر «اینتردوسیون و روندو برای ویلن و ارکستر» از کامیل سن‌سانس فرانسوی اجرا شد.

در این بخش فابریزیو فالاسکا، سولیست ویلن، و دانیل والابرگا، سولیست ویولا، ارکستر جوانان جهان را همراهی می‌کردند. فالاسکا، نوازنده‌ی جوان ایتالیایی است که تا کنون جوایز ارزنده‌ای نظیر مقام نخست بیست و نهمین بینال مسابقات ویلن و همچنین جایزه‌ی ویژه‌ی پوستاچینی را کسب کرده است. او در فستیوال‌ها و مسابقات بین‌المللی بی‌شماری نظیر فستیوال ریوالو، فصل موسیقی ناپل در تئاتر سان کارلو، تئاتر جوزپه وردی، فستیوال دو دنیای آسپولتو، فستیوال سریمونا، جشنواره‌ مونتکارلو فرانسه و جشنواره‌های متعدد دیگری شرکت کرده است.

دانیل والابرگا نیز دیگر نوازنده‌ی ایتالیایی متولد شهر رم است. او تحصیلات آکادمیک ویولا را در کنسرواتوار «دی سانتا سیسیلیا» نزد لوکا سانز گذرانده که در سال ۲۰۱۵ موفق شد با نمره‌های بالا مدرک دیپلم خود را  در این هنرستان عالی موسیقی اخذ کند.

بخش دوم کنسرت به اجرای مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران اختصاص داشت. در این بخش سمفونی شماره‌ی ۷ در لاماژور اپوس ۹۲ از آثار بتهوون  اجرا شد. این سمفونی هفتمین قطعه از مجموعه‌ی‌ ۹‌ گانه‌ سمفونی بتهوون است که در سال ۱۸۱۲ به اتمام رسید و به کنت موریتز فون فریتز اهدا شد. بتهوون یادآور شده ‌بود که این اثر یکی از بهترین کارهای اوست. این قطعه که یکی از شاهکارهای موسیقی دنیاست و گفته می‌شود نواختن آن برای نوازندگان کم‌تجربه کمی دشوار به نظر می‌رسد، پیش از این نیز توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شده بود که در این کنسرت به صورت تلفیقی و با همراهی ارکستر جوانان جهان نواخته شد.

رهبر هر دو بخش این ارکستر، دامیانو جورانا رئیس و رهبر بنیاد ارکستر جوانان جهان بود. دامیانو متولد پایتخت ایتالیا شهر رُم است. دامیانو جورانا ارکستر جوانان جهان و ارکستر اتاق جوانان جهان را به تورهایی در اروپا، آمریکا و خاورمیانه برده است. او در آکادمی ملی دی اس سیسیلیا، تالار پارکو دلا موزیکا، خانه‌ی کنسرت برلین، تئاتر مانوئل، اپرای ملی استونی، تالار دانشگاه لیمریک، تئاتر ترکیه در استانبول، آنکارا و ازمیر، و غیره همیشه مورد تحسین عموم و منتقدان قرار گرفته است. جورانا همچنین جشنواره‌ها و طرح‌های موسیقایی متعددی از جمله جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقیدانان جوان (۲۰۰۷/۲۰۰۹)، جیوانی آل اوپراـ‌پل فرهنگی (۲۰۰۹/۲۰۱۰)، سفر موسیقایی از درون اروپا، از مناطق به ملل (۲۰۱۰/۲۰۰۹)، صداهای مقدس (۲۰۱۰) و ترا فلیکس (۲۰۱۰)  را مدیریت و رهبری کرده است.

2

در این کنسرت، سفرای کشورهای مختلف به عنوان مهمان حضور داشتند که برخی از آنها عبارت بودند از: استر کیش‌ـ‌لاروش سفیر و مدیر منطقه‌ای یونسکو در تهران، سفیر اسپانیا و همسرش، کاردار سفارت‌های هلند و ایتالیا در تهران، کاردار سفارت بلژیک به همراه خانواده‌اش، سفیر کره‌ی ‌جنوبی و همسرش و سفرای کشورهای پرتغال، واتیکان و اروگوئه. همچنین رهبران ارکستر سمفونیک تهران متشکل از لوریس چکناواریان، شهرداد روحانی و نصیر حیدریان نیز به عنوان مهمان در تالار وحدت حضور داشتند.

در شب دوم، این کنسرت در دو بخش اجرا شد که در بخش نخست، دامیانو جورانا به عنوان رهبر، اعضای ارکستر جوانان را هدایت کرد و سپس در بخشی دیگر، اجرای مشترک اعضای ارکستر جوانان جهان با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان برگزار شد.

در بخش اول، مجموعه آثار آشنا و قدیمی «دنیای نخست»، قطعه‌ای از مدیترانه‌ی باستان، اجرا شد که جورانا آن را به سازمان یونسکو تقدیم کرد. مجموعه‌ی «دنیای نخست» حاصل سال‌ها تلاش دامیانو جورانا برای جمع‌آوری نواهای آشنای مناطقی در سیسیل ایتالیا، ترکیه، یونان، فلسطین و ایران است که برای آنها ارکستراسیون انجام داده است. در اجرای این سوییت علاوه بر دو سولیست ایتالیایی با نام‌های فابریزیو فالاسکا (ویلن) و دنیل والابرگا (ویولا)، سولیست ویلنسل اهل ترکیه با نام اویتون بهارگوکچه نیز حضور داشت. گوکچه ۲۶ ساله از کنسرواتوار چاکوراوا فارغ التحصیل شده است. او جایزه‌ی نفر سوم مسابقات بین‌المللی ادرین را کسب کرده و در حال حاضر نوازنده‌ی ارکستر بین‌المللی ازمیر است

پس از اجرای نغمه‌های مدیترانه‌ای، جورانا اثر «هومورسک» از دورژاک را اجرا کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. هومورسک‌ها مجموعه آثار دورژاک است که نسخه‌ی اورجینال آن برای ساز پیانو در سال ۱۸۹۴ نوشته شده است. از میان این مجموعه قطعات، هومورسک شماره ۷ بسیار مشهور است.

در بخش دوم ارکستر سمفونیک تهران به همراه ارکستر جوانان جهان به رهبری لوریس چکناواریان روی صحنه حاضر شد. در این بخش، ابتدا سوییت «آرارات»، داستان فرودآمدن کشتی حضرت نوح (ع)، اجرا شد. این سوییت در ۷ موومان اجرا شد که عبارت بودند از: آرارات و پهلوگرفتن کشتی نوح، شکرگزاری از پروردگار، رقص شکرگزاری، نوح فاخته‌ها را می‌فرستد، فاخته با شاخه‌ی زیتون برمی‌گردد، معبدسازی نوح از جانب خداوند و زندگی جدید.

پس از اجرای سوییت «آرارات»، قطعه‌ی عاشقانه‌ها از چکناوُریان نواخته شد. چکناواریان معمولاً این عاشقانه‌ها را در خارج از کشور به صورت باکلام اجرا می‌کند، اما این اجرای او همراه با ارکستر جوانان جهان و سمفونیک تهران به صورت بی‌کلام بود.

اجرای بخشی از سمفونی «سلام» از دیگر برنامه‌های چکناواریان بود. سمفونی «سلام» از جمله آثار لوریس چکناوُریان است که آن را به سفارش وزارت راه و شهرسازی در ۱۵ قطعه نوشته است. در پایان کنسرت، چکناواریان به عنوان سورپرایز، اپرای معروف خود با نام «پردیس و پریسا» را که معمولاً در ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، اجرا می‌کند، به حاضرین تقدیم کرد.

علی مرادخانی، معاون امور هنری و فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداد روحانی، رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران، و علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی مهمانان ویژه این برنامه بودند. همچنین چهره‌هایی همچون کتایون ریاحی، اصغر خلیلی و بهزاد خداویسی نیز برای تماشای این کنسرت به تالار وحدت آمده‌ بودند.

در شب سوم، عصر روز جمعه ۲۲ مرداد، آخرین اجرای ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران طی دو بخش در تالار وحدت برگزار شد که این‌بار برخلاف اجراهای گذشته، چوب رهبری ارکستر در هر دو بخش در اختیار نصیر حیدریان، رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران قرار داشت.

در بخش اول، ابتدا اورتور اُپرای نورما (Norma) از معروف‌ترین آثار آهنگساز و اُپرانویس مشهور ایتالیایی، وینچنتزو بلینی توسط نصیر حیدریان و اعضای ارکستر جوانان جهان نواخته شد. اجرای این مقدمه از اپرای طولانی نورما  تداعی‌گر فضای فیلم‌های تاریخی بود.

نورما اپرایی است که بَلینی آن‌ را در اواخر عمر کوتاهش در سال ١٨٣١ ساخته و به «کودک‌کش» نیز مشهور است. این اُپرا در دو پرده نوشته شده و موفق‌ترین اثر این هنرمند محسوب می‌شود. اثر شماره‌ی ۷ در سی مینور ۷۵۹ از سمفونی‌های ۹گانه شوبرت اتریشی قطعه‌ی پایانی بخش اول این کنسرت بود.

در بخش دوم سمفونی شماره‌ی ۴ در دی مینور اپوس ۱۲۰ اثر روبرت شومان اجرا شد. روبرت شومان متولد ۱۸۱۰ در آلمان است. آثار او بسیار خودنگارانه و اغلب با عنوان، متن یا برنامه‌ای توصیفی نیز همراه هستند. شومان، سرشت تغزلی خود را در قطعه‌های پیانویی و آوازهایی بدیع و شگفت بیان کرده است. وی علاوه بر یک کنسرتو ویلن، یک کنسرتو پیانو و یک کنسرتو برای ویلنسل، ۴ سمفونی کامل و دو سمفونی ناقص نیز در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

در این اجرا افرادی نظیر سفرای کشورهای کره‌ی ‌جنوبی، اتریش و استرالیا، علی‌اکبر صفی‌پور، بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، دکتر محمد صادقی، حسین محب‌اهری و پری ملکی حضور داشتند. با اتمام این کنسرت، پروژه‌ی «صدای ایتالیا برای ایران» که شامل اجرای مشترک میان اعضای ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری دامیانو جورانا، نصیر حیدریان و لوریس چکناواریان بود، پس از سه شب ۲۰ تا ۲۲ مرداد به کار خود خاتمه داد.

1

چاپ
>