X

هنرمند تنبورنواز: باید از دل و جان برای حفظ گنجینه‌های موسیقی مایه گذاشت

یکشنبه, 21 خرداد 1396

احسان قربانی، تنبورنواز کرمانی می گوید برای حفظ این گنجینه‌های هنری بایستی تلاش مضاعف کرد تا به فراموشی سپرده نشود و از جان و دل برای حفظ این گنجینه‌های والا بایستی مایه گذاشت تا این هویت و اصالت ملی به نسل‌های بعدی منتقل گردد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، احسان قربانی، تنبورنواز کرمانی گفت: منظومه‌خوانی یکی از شکل‌های رایج موسیقی در اقوام مختلف ایران می‌باشد که از گذشتگان، نسل به نسل و سینه به سینه در قالب شاهنامه‌خوانی، خیام‌خوانی و غیره به ما به ارث رسیده است.

وی ادامه داد: به طور مثال، شاهنامه‌خوانی در بیشتر مناطق ایران عمومیت داشته و یا خیام‌خوانی بیشتر در منطقه بوشهر و همچنین دو منظومه «طالع و زهره» و «امیر و گوهر» در منطقه مازندران و در استان کرمان شاهنامه‌خوانی و نقالی رایج است.

قربانی تصریح کرد: سایر مناطق ایران نیز منظومه‌ها و بیت‌خوانی مختص خود را دارند.

این هنرمند گفت: برای حفظ این گنجینه‌های هنری بایستی تلاش مضاعف کرد تا به فراموشی سپرده نشود و از جان و دل برای حفظ این گنجینه‌های والا بایستی مایه گذاشت تا این هویت و اصالت ملی به نسل‌های بعدی منتقل گردد.

وی تأکید کرد: جشنواره موسیقی نواحی ایران، گوشه مهمی از این رسالت خطیر را برعهده خواهد داشت.

قربانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گستره جغرافیایی و تنوع قومی ایران گفت: کشور ایران به لحاظ پراکندگی جغرافیایی که دارد؛ اقوام مختلفی را در خود گنجانده است که هر یک از این اقوام گنجینه والایی از هنر و موسیقی مختص خود را دارند که نسل به نسل از نیاکان ما به ارث رسیده و حفظ این آثار از وظایف اصلی ما می‌باشد.

این هنرمند تنبورنواز افزود: در این راستا برگزاری جشنواره موسیقی نواحی به حفظ این آثار کمک خواهد کرد. بدین منظور نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در آبان ماه سال گذشته پس از یک وقفه طولانی با موضوعیت راویان اصالت در کرمان برگزار شد و شاهد حضور فعال پیشکسوتان، نوازندگان، هنرمندان و برگزیدگان گروه‌های موسیقی نواحی اقوام مختلف کشور در استان کرمان بودیم.

وی تأکید کرد: برگزاری پیوسته این جشنواره می‌تواند نقش مهمی در حفظ موسیقی اصیل نواحی ایران و شناساندن آن به مردم داشته باشد .

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ششم تا نهم  تیرماه سال جاری با موضوعیت منظومه خوانی در کرمان برگزار خواهد شد.

چاپ
>