X

مهرداد پاکباز: من به واسطه شاگردان و همکارانم متوجه شدم جشنواره جوان انگیزه سالیانه ایجاد می‌کند

سه شنبه, 19 تیر 1397

چند روزی بیشتر به برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان نمانده است و داوران هر بخش مشغول بررسی آثار ارسالی هستند. مهرداد پاکباز نیز به عنوان یکی از داوران بخش گیتار کلاسیک حضور دارد. او پس از بررسی آثار از کم و کیف آن به روابط عمومی جشنواره موسیقی جوان گفت.

مهرداد پاکباز آثار اجرایی این جشنواره را چنین ارزیابی کرد: رشد کیفی قابل توجهی را شاهد بودیم. پیش‌بینی چنین رشدی را داشتیم. این رشد به‌ویژه در گروه الف نمایان بود. موفقیت شرکت‌کنندگان ایجاد انگیزه می‌کند و انگیزه خوبی برای تلاش بیشتر شرکت کنندگان در این حوزه ایجاد کرده است. شرکت در جشنواره سرمایه‌گذاری طولانی‌مدتی محسوب می‌شود که ثمره آن را سال‌های بعد خواهند گرفت.

او ادامه داد: تفاوت نسل ها شکاف مهمی ایجاد می کند. نسل های گذشته گاهی ابراز می کنند که ما در گیتار تغییری نداشته ایم اما طی بررسی می بینیم که می توانیم شاهد تغییرات گسترده ای باشیم. گیتار کلاسیک در رده سنی الف به جهت ایجاد هنرستان های دخترانه و پسرانه و پیشرفت امکانات شهرستان ها مسیر صعودی پیش گرفته است. این امر بر جشنواره نیز تاثیر گذاشته است. کسانی را داریم که در مسابقات کشور های دیگر شرکت می کنند و به کسب مقام نزدیک می شوند.

او درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: به نظرم غروری در این سن وجود دارد، می‌خواهند سریع‌تر وارد بازار کار شوند. به علاوه پذیرش نقد در این سن سخت‌تر است. دغدغه و انگیزه در سنین مختلف تعریف های مختلفی دارد. ممکن است پشتوانه‌های امنیت اجتماعی و اقتصادی در این رده سنی مطرح باشد، در صورتی که روح آزاد سنین پایین‌تر برای هدایت به سمت موسیقی محض و بدون حاشیه انعطاف بیشتری دارد. ما شاهد افزایش حواشی در رده های سنی بالاتر هستیم.

این داور گفت جشنواره تأثیر عمیقی می گذارد، دلیل همکاری من نیز با جشنواره همین است و ابراز نمود: من به واسطه شاگردان و همکارانم متوجه شدم جشنواره جوان انگیزه سالیانه ایجاد می‌کند.

وی در خصوص نحوه تاثیر گذاری جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: این جشنواره توانسته است بستر مناسبی را برای علاقه مندان و نوازندگان عرصه موسیقی فراهم آورد. نباید غافل شویم که گروه سنی کودک و نوجوان استعداد هایی هستند که پشت شان یک خانواده و معلم متعهد حضور دارد. این جشنواره می‌تواند انگیزه‌ای برای معلمان و خانواده‌ها نیز باشد. بچه‌ها مستقل نیستند

چاپ
>