X

مراسم رونمایی آلبوم سیاه مشق برگزار شد

سه شنبه, 5 مرداد 1395

در مراسم رونمایی آلبوم «سیاه مشق» با صدای «عبدالحسین مختاباد» عنوان شد؛ دکتر «محمد سریر»: صدای «عبدالحسین مختاباد» ما را به موسیقی ملی نزدیک می‌کند «احمد مسجد جامعی»: مختاباد در حوزه تجربی و تئوری موسیقی آثار ارزشمندی را خلق کرد «عبدالحسین مختاباد»: در ذهن و جان من، ملودی‌های جاودانه موسیقی ایران همواره موج می‌زند

به گزارش نای، دکتر «محمد سریر» رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی در مراسم رونمایی آلبوم «سیاه مشق» گفت: آثار «عبدالحسین مختاباد» همچون گذشته، طراوت و زنده‌بودن خود را را در میان مخاطبانش حفظ کرده است و صدای این خواننده هم از نظر کیفیت، یگانه است و هم اینکه ما را به موسیقی ملی نزدیک می‌کند.
با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس موسیقی و چهره‌های فرهنگی از جمله؛ دکتر «محمد سریر» رئیس شورای عالی خانه هنرمندان و رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی، «احمد مسجد جامعی» و «ولی‌الله شجاع پوریان» از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، دکتر «محمود صلاحی» رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، «صدرالدین حسین‌خانی» مدیر شرکت موسیقی «ایران گام» و مؤسسه پخش «هنر شهر» پخش‌کننده آلبوم «سیاه مشق»، پروفسور «منوچهر صهبایی» آهنگساز و رهبر ارکستر، «کریم صالح عظیمی» استاد آواز، «فاضل جمشیدی» خواننده موسیقی سنتی و تعدادی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان رسانه‌های گروهی و منتقدین موسیقی، مراسم رونمایی از آلبوم «سیاه مشق» با صدای سید «عبدالحسین مختاباد» و موسیقی «بهزاد خدارحمی» در ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه ۴ مرداد ماه جاری، در تالار «امیرخانی» خانه‌ هنرمندان ایران برگزار ‌شد.

صدای «عبدالحسین مختاباد» ما را به موسیقی ملی نزدیک می‌کند در ابتدای این برنامه که اجرای آن را «علیرضا پورامید» محقق و منتقد موسیقی سنتی ایران برعهده داشت، دکتر «محمد سریر» رئیس شورای عالی خانه هنرمندان و رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی، گفت: خیلی خوشحالم که امروز یک اثر ارزشمندی رونمایی می‌شود؛ به هر حال، این روزها شاهد کارهای خوب هنری نیستیم و آثار موسیقی موجود در مقایسه با سه دهه قبل، کیفیت و ماندگاری کمتری دارند و نازل هستند؛ این روزها عرضه موسیقی‌های کم کیفیت در بازار باعث تأسف هنرمندان این عرصه شده است. بجز بعضی از کسانی که یک نوع پایبندی به کارشان و به موسیقی داشته‌اند از جمله؛ آقای مختاباد که در حقیقت همیشه گزیده کار می‌کردند در طول این ۳۰ سالی که ما با ایشان آشنایی داریم و این نکته بسیار بسیار مهم است. هم اکنون کارهای کپی در سطح نازل آن خیلی زیاد شده است و این باعث تأسف است. به نظرم بایستی به گذشته برگردیم و ببینیم که آثار موسیقایی آن موقع چگونه بوده‌اند.
وی همچنین گفت: آثار «عبدالحسین مختاباد» همچون گذشته، طراوت و زنده‌بودن خود را در میان مخاطبانش حفظ کرده و سعی کرده است که پرکار نباشد و به صورت گزیده کار بکند؛ صدای این خواننده در بخشی که در موسیقی به آن تنور می‌گویند که این، هم از نظر کیفیت، خیلی یگانه است و هم اینکه ما را خیلی به موسیقی فولکلوریک که زیربنای موسیقی ملی ما هم هست نزدیک می‌کند.
رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی در بخش دیگری از سخنانس تأکید کرد: به همین دلیل، آقای مختاباد در دل و جان خیلی از هموطنان ما جای  دارد؛ حتی کسانی که با موسیقی فولکلوریک و با موسیقی نواحی نزدیک هستند، ایشان سعی کرده است که آنها را به موسیقی ملی ایران نیز نزدیک بکند. بنابراین یک طیف گسترده‌ای از کسانی که باید این غذای روحی را داشته باشند و آن را سرو می‌کنند؛ با آثار خود آنها را سیراب می‌کند.

«عبدالحسین مختاباد» آثار ارزشمندی را برای جامعه خلق کرد در بخش دیگری از این جلسه، «احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در فضای هنری کشور بایستی سنتها را تجدید و روزآمد کنیم و اتفاقی است که افتاده است؛ توجه به هنر، می‌تواند سنت‌های کهن این مرز و بوم را زنده کند و افرادی با خلق آثار ارزشمند خود، میان مردم ماندگار شدند. ظرفیت‌های جدید در بخش هنر، پنهان است که باید ملاک‌ها و معیارها را شناسایی کرد.
وی افزود: روزآمد کردن سنت‌ها می‌تواند به توسعه هنر منجر شود که در این زمینه، خوشبختانه آقای «عبدالحسین مختاباد» از کسانی است که در حوزه تجربی و تئوری موسیقی اشراف دارند و تحصیلاتشان در این زمینه است و توانسته آثار ارزشمندی را برای جامعه خلق کند. هم اکنون هم مسئولیت آموزشی دارند و دانشکده هنر را اداره می‌کنند و هم اینکه مسئولیت اجتماعی دارند و در شورای شهر تهران نیز حضور دارند و این وجوه مختلف به هر حال، یک جامعیتی را ایجاد کرده و درواقع باعث گرمی صدای ایشان شده است.

مختاباد برای جامعه ادبیات و موسیقی فرد شناخته شده‌ای است در ادامه مراسم رونمایی آلبوم «سیاه مشق» با صدای «عبدالحسین مختاباد»، دکتر «محمود صلاحی» رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری گفت: بزرگان موسیقی همیشه از شعر مدد می‌گیرند؛ «عبدالحسین مختاباد» برای جامعه ادبیات و موسیقی و همچنین برای مردم، فرد شناخته شده‌ای است؛ ایشان تنها خواننده نیست و تسلط خوبی بر شعر بخصوص مولوی و حافظ دارند. تسلط بر شعر، آواز را زیباتر می‌کند و طبیعتاً بر ردیفهای موسیقی هم به خوبی مسلط هستند. چرا که هنرمندان بزرگ از آهنگین بودن اشعار خوب، برای موسیقی خود بهره می‌برند. چون شعر، خود موسیقی است و در خود آهنگ دارد.
وی در پایان تصریح کرد: همه این خصوصیات، دست به دست هم داده است که یک صدای گیرای دلنشین و ماندگار از آقای مختاباد را در کشور داشته باشیم؛ البته تصنیف‌های «شبانگاهان» و «تمنای وصال» این هنرمند، ماندگار شدند و همیشه در اذهان عموم باقی خواهد ماند.

در ذهن و جانم، ملودی‌های جاودانه موسیقی ایران همواره موج می‌زند در بخش دیگری از این برنامه، سید «عبدالحسین مختاباد» خواننده آلبوم «سیاه مشق» گفت: در این آلبوم سعی شده است که از آثار ماندگار خوانندگان و نوازندگان گذشته بهره لازم را ببرم؛ چرا که هنر اصیل ایرانی غنی و ارزشمند است. در این مراسم رونمایی سعی شده تا پیشکسوتان و صاحب نظران موسیقی را دور هم جمع کنیم و از نظرات آنها استفاده ممکن را ببریم.
وی در ادامه گفت: اثر «سیاه مشق» مجموعه‌ای از ترانه‌های قدیمی و معاصر موسیقی ایران را به محضر شما دوستداران و حامیان هنر اصیل تقدیم می‌نمایم. این که چرا یک ملودی یا ترانه مرز زمان را در می‌نوردد و در ذهن و جام نسل‌ها می‌نشیند و زمزمه می‌گردد «لطیفه‌ای است نهانی که عشق از آن خیزد».
مختاباد در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در ذهن و جان من، ملودی‌های جاودانه موسیقی ایران به مفهوم عام اعم از سنتی، پاپ، محلی و ترانه‌های عامیانه، همواره موج می‌زند و باید بگویم که در بیش از سه دهه از حضور در عرصه موسیقی صدها املودی از ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی و غیرایرانی را در ذهن سپرده‌ام و با بسیاری از آنها صرف‌نظر از نوع و دسته‌بندی‌اش زندگی کرده و نیز برای ساخت آهنگهایم الهام بخش مستقیم و غیرمستقیم گرفته و می‌گیرم.

تسخیر روح و جان چند نسل با آثار «سیاه مشق» وی همچنین گفت: انتخاب این مجموعه نیز، بیان و تکرار خاطرات شخصی‌ام از ترانه‌هایی است که در طی سالیان دراز با خود نجوا می‌‌نمودم و انیس خلوت و جلوتم بوده‌اند. بسنده است از هنرمند گرامی جناب «بهزاد خدارحمی» برای تنظیم زیبای قطعات انتخابی و نیز از انجمن موسیقی به سبب نشر این اثر، سپاسگزاری نمایم. درود و سپاسم را نثار هنرمندان و اساتیدی می‌نمایم که در ساخت و اجرای این آثار از دل و جان و روح عمیق هنرمندانه‌شان مایه گذاشته و به مصداق «سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند» روح و جان چند نسل را با این آثار تسخیر نموده‌اند.
خواننده آلبوم «سیاه مشق» در ادامه تأکید کرد: باور قلبی‌ام این است که این آثار، توسط خوانندگان بزرگ تاریخ موسیقی ایران که شوربختانه بسیاری از آنها روی در نقاب خاک کشیده‌اند به استادانه‌ترین وجه اجرا شده و اینجانب با الهام و سرمشق از صداها و اجراهای جاودانه و بی‌بدیلشان تنها «سیاه مشقی» ارائه نموده‌ام.

آلبوم «سیاه مشق» برایند تاریخ موسیقی ایران است «علیرضا پورامید» محقق و منتقد موسیقی سنتی ایران نیز در مورد قطعات آلبوم «سیاه مشق» گفت: این اثر برایند تاریخ موسیقی ایران است، وقتی که به اسامی قطعات این آلبوم نگاه می‌کردم؛ این کارها شاید حدود دویست سال قدمت دارند، از جمله؛ سازندگان اولیه‌اش و از ملودی‌هایی محلی که دارد، اثر نخست آن فولکلور است تا امروز و کارهای جدید که به آثار پاپ پهلو می‌زند و توانایی‌های خواننده را نشان می‌دهد. گویا آقای مختاباد به عمد، در مبارزه‌ای خودش را در نظر داشته ؛ بگوید قابلیتهایی که خوانندگانی که حنجره‌های تربیت شده دارند و در حوزه‌های سنتی و اصیل زحمت کشیده‌اند؛ درواقع چقدر توانایی دارند.

«سیمین بهبهانی»، «حبیب‌الله بدیعی»، «حسن یوسف‌زمانی» و …
در بخش‌هایی از مراسم رونمایی آلبوم «سیاه مشق» قطعاتی از آلبوم «سیاه مشق» برای حاضران در سالن «امیرخانی» خانه هنرمندان ایران پخش شد، که عبارتند از: «سرگشته» فولکلور شعر از «اسحاق انور»، «چشم به راه» (کوچه
باغ) به آهنگسازی «حسن یوسف‌زمانی» شعر از «قدمعلی سرامی»، «به من نخند» به آهنگسازی «صدرالدین مهوان» شعر از «سعید دبیری»، «مجنون بی‌لیلا»
(مریم) به آهنگسازی «ایرج امیرنظامی» شعر از «اسحاق انور»، «بی‌وفا» (گل
آغوش) به آهنگسازی «جهانبخش پازوکی» شعر از «جهانبخش پازوکی»، «چرا چرا» به آهنگسازی «حبیب‌الله بدیعی» شعر از «سیمین بهبهانی»، «شمع شبانه» به آهنگسازی «مجید وفادار» شعر از «تورج نگهبان»، «آرزوی فردا» به آهنگسازی «جهانبخش پازوکی» شعر از «جهانبخش پازوکی»، «شب انتظار» (منتظرت بودم) به آهنگسازی «مجید وفادار» شعر از «محمود صانعی».
آلبوم «سیاه مشق» با صدای «عبدالحسین مختاباد» و موسیقی «بهزاد خدارحمی» با اشعار و قطعاتی از بزرگان شعر و موسیقی ایران از جمله؛ «سیمین بهبهانی»، «حبیب‌الله بدیعی»، «حسن یوسف‌زمانی» «اسحاق انور» و … به همت انجمن موسیقی ایران تولید و توسط پخش «هنر شهر» به مدیریت «صدرالدین حسین‌خانی» در سراسر کشور منتشر ‌شد.

چاپ
>