X

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ناصر فرهودی برگزار شد

دوشنبه, 16 مرداد 1396

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ناصر فرهودی (صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران) امروز دوشنبه ۱۶ مرداد در تالار وحدت با حضور حمیدرضا نوربخش، فرزاد طالبی، بهرام جمالی، شهرام ناظری، محمد اصفهانی، و دیگر اهالی موسیقی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، بابک صحرایی (شاعر و ترانه‌سرا) در ابتدای این مراسم گفت: متأسفانه جام موسیقی ما ترک برداشته و من بر این باورم که صدای موسیقی ایران نیز خش افتاده است. من هیچگاه باور نمی‌کردم نگهبان امین خاطره‌های موسیقی این‌قدر زود از میان ما پر بزند. ناصر فرهودی برای همه اهالی موسیقی پناهگاه آرامش بود.

صحرایی در ادامه گفت: به اعتقاد من ناصر فرهودی در عرصه صدابرداری ایران یک ستاره است که صدابرداری موسیقی با او شناخته شد و تمام کسانی که در چهار دهه‌ی اخیر با او همکاری کردند می‌توانند اذعان کنند که حضور او باعث ارتقای سطح موسیقی شد و بسیاری از هنرمندان از همکاری با او لذت بردند. تمام این سرزمین بدون اینکه بدانند ناصر فرهودی کیست از او خاطره دارند چون او پشت میزهای صدابرداری این خاطره‌ها ایستاد و کارها را صدابرداری کرد.

محمد اصفهانی (خواننده‌ی موسیقی پاپ) هم در این مراسم در مورد زنده یاد ناصر فرهودی گفت: ما همکاری‌های بسیار خوبی همراه با تعداد زیادی از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایران در استودیو پاپ داشتیم و باید اذعان کنم زنده‌یاد فرهودی به قدری انسان خوبی بود که ما غیر از فعالیت‌های کاری‌مان دوست داشتیم با او حرف بزنیم. ناصر فرهودی یار و یاور همه‌ی اهالی موسیقی بود که در استودیو پاپ خاطره‌انگیزترین آثار موسیقایی را ضبط و ثبت کرد و امیدوارم روحش سرشار از آرامش باشد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در این مراسم گفت: خوشا به حال کسانی که در دوران زندگی خود راه خوبی را طی می‌کنند و مثل مرحوم ناصر فرهودی نجیب و بااخلاق هستند. او واقعاً هنرمند بود و به غیر از رعایت موارد تکنیکی حوزه‌ی صدابرداری درک و دریافت بسیار ارزشمندی داشت که افراد کمی می‌توانند این قابلیت هنری را داشته باشند؛ قابلیتی که به اعتقاد من قابل انتقال هم نیست و فقط در وجود ناصر فرهودی می‌توان جستجو کرد.

وی افزود: ناصر فرهودی یادگارهای بسیار ارزشمندی را از خود به جا گذاشته که هر یک از این آثار نقش یگانه‌ای در عرصه موسیقی داشته و خوشحالم که در زمان حیات این هنرمند به همت کانون صدابرداران خانه موسیقی قدردانی کوچکی از او شد. ما معتقدیم باید هنرمندان را در زمانی که زنده هستند قدر بدانیم.

شهرام ناظری (خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی) نیز در این مراسم اظهار داشت: بنده حدود ۳۰ سالی بود که افتخار همکاری با ناصر فرهودی را داشتم که در این مدت آثار زیادی از جمله «مولویه»، «لولیان» و «بشنو از نی» در این مکان با نظارت ایشان انجام گرفت که برای من تجارب بسیار ارزشمندی بود. به هر ترتیب همه می‌دانند که مرحوم ناصر فرهودی مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بود و ما ظرف این ۳۰ سال هیچگاه نکته‌ی منفی که این روزها در جامعه ما رواج دارد ندیدیم.

وی در ادامه توضیح داد: خوشبختانه افرادی چون ناصر فرهودی هستند که به دلیل ژن ایرانی‌شان اجازه ندادند فرهنگ و هنر عقب بماند. او از نظر من شخصی بود که علاوه بر تخصصش در صدابرداری، آسودگی خاطری داشت که هیچگاه آن را فراموش نخواهیم کرد و همین جا اعتراف می‌کنم وقتی خبر مرگ ایشان را شنیدم بسیار متأثر شدم و شاید چند سالی بود چنین خبر ناگواری را درک نکرده بودم.

ناظری خاطرنشان کرد: او قطعاً جانشینانی برای خود دارد اما باید بپذیریم که او در عرصه‌ی صدابرداری موسیقی نقش بسیار مهمی دارد و ای کاش مرگ این عزیزان برای ما درس عبرتی باشد برای اینکه فکر نکنیم مرگ به سراغ ما نمی‌آید. متأسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند مرگ مربوط به خانه‌ی همسایه است در حالی که نمی‌دانیم بسیار به ما نزدیک است. من بر این باورم که باید با چنین اتفاقی متوجه شویم که کجا هستیم و سرنوشت‌مان چگونه است. ما باید بدانیم داستان زندگی یک شوخی است پس بیاییم مقداری از خشونت‌هایی را که دریافت کردیم کم کنیم. به هر حال رفتن ناصر فرهودی برای من بسیار دردناک است و اصلاً نمی‌دانم از این به بعد چطور می‌توانم به استودیو پاپ بروم.

این خواننده بعد از صحبت‌های خود بخشی از قطعه‌ی «آتش در نیستان» را برای حاضران در مراسم اجرا کرد.

سیدمحمد میرزمانی (آهنگساز و رئیس هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی) نیز در این مراسم ضمن تجلیل از مقام هنری زنده‌یاد ناصر فرهودی و بیان خاطراتی از نحوه همکاری‌اش با این صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران گفت: بنده بر این باورم مرحوم محسن کلهر و زنده‌یاد ناصر فرهودی نقش بسیار بزرگی در عرصه موسیقی کشور دارند. آنها در استودیو پاپ غیر از فعالیت در عرصه‌ی صدابرداری مانند یک دوست در کنار هنرمندان بودند.

وی افزود: شاخصه اصلی فرهودی این بود که اضطراب را دور می‌کرد، این بزرگوار در زمان فعالیت کاری خود که ما استرس رسیدن موسیقی آثار سینمایی‌مان به جشنواره‌ها را داشتیم چنان با آرامش کار می‌کرد که استرس از ما دور می‌شد.

میلاد کیایی (نوازنده پیشکوست سنتور) هم در این مراسم گفت: من سعی می‌کنم در این برنامه گریه نکنم. چرا که بر این باورم ناصر فرهودی همیشه با ماست و ما نباید برای رفتنش اشک بریزیم، او بخشی از فرهنگ و هنر این سرزمین است که بدون شک زحمات او را نمی‌توانیم فراموش کنیم.

نیما مسیحا (خواننده موسیقی کلاسیک) هم در سخنانی کوتاه گفت: هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم جز اینکه جای ناصر فرهودی در هیچ زمانی پر نمی‌شود. من فقط از خداوند برای او طلب آمرزش می‌کنم و امیدوارم روحش قرین رحمت باشد.

بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، علی‌اکبر شکارچی، مجید انتظامی، کامبیر روشن‌روان، تورج شعبانخانی، علی‌اکبر صفی‌پور، باربد بیات، حسین شریفی، بابک ریاحی‌پور، رضا تاجبخش، علی جعفری پویان، هومن نامداری، فرهاد بادپا، حمید متبسم، مزدا انصاری، همایون رحیمیان، علی دهکردی، پدرام کشتکار، میلاد عمرانلو، محمد حشمتی، علیرضا کهن دیری، مسعود جاهد، رامین کاکاوند، علی تفرشی، بابک زرین، علیرضا میرآقا، هادی آزرم، قاسم عابدین، ناصر ایزدی، امیرعباس ستایشگر، کامران همت پور، پدرام فریوسفی، حسین علیشاپور، فرید سعادتمند، کامران رسول زاده، یغما گلرویی، محمدرضا الوند و تعدادی دیگر از هنرمندان فعال عرصه موسیقی از جمله افرادی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ناصر فرهودی حضور داشتند.

چاپ
>