X

اولین دوره جایزه ناصر فرهودی/ صدابرداری مقوله مهم در موسیقی

چهارشنبه, 13 آذر 1398

نشست خبری اولین دوره جایزه ناصر فرهودی سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در سالن سرنا برگزار شد.

به گزارش نای، در این نشست میلاد فرهودی فرزند زنده‌یاد ناصر فرهودی، محمدرضا عقیلی آهنگساز و رهبر ارکستر، حمیدرضا آداب صدابردار، رضا فرهادی صدابردار و کیان مقدم صدابردار حضور داشتند.

در ابتدای این نشست خبری میلاد فرهودی گفت: امروز سالروز تولد پدرم است و به همین خاطر نشست را امروز برگزار کردیم. اولین دوره از جایزه بزرگ ناصر فرهودی در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اصلی آن، رقابت در زمینه میکس و مستر است. پنج پروژه باز در عرصه موسیقی فیلم، موسیقی پاپ الکترونیک، پاپ ارکسترال، سنتی و راک به‌صورت wave و به‌صورت ZIP در دسترس شرکت‌کننده‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند با مراجعه به سامانه “استودیو پاپ” آن‌ها را دریافت کنند.

وی افزود: هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر با دو پروژه از این چند حوزه در جایزه ناصر فرهودی شرکت کند که باید پس از انجام میکس و مسترینگ، آن را به صورت MP۳ با کیفیت ۳۲۰ در سایت بارگذاری کند.

او ادامه داد: بخش جانبی این رقابت هم در قالب تئوری است که در این زمینه جست‌وجو، ترجمه و دفاع از مقالات در زمینه میکس و مستر مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش هر شرکت‌کننده می‌تواند یک مقاله را در سایت بارگذاری کند که برگزیدگان از سوی داوران جهت دفاع در روز تعیین‌شده دعوت خواهند شد.

کیان مقدم صدابردار در این نشست گفت: مبحث صدابرداری مقوله مهم در موسیقی است، اما کمتر به آن بها داده می‌شود و کسی به رسمیت صدابردار را نمی‌شناسد و همین مسئله باعث شد تا در جلسه‌ای که با همکاران داشتیم به بهانه یادبود زنده‌یاد فرهودی حرکت مثبتی انجام دهیم و به این وسیله جامعه صدابرداران را به عموم جامعه بشناسانیم و این مقوله را بیش از پیش به مخاطبان موسیقی معرفی کنیم.

وی افزود: هدف ابتدا زنده نگاه داشتن نام استاد فرهودی در وهله اول و در وهله دوم انتقال تجربیات به جوانان است. برای سال‌های آتی و دوره‌های دیگر قصد گسترش این جشنواره را داریم و ممکن است برای دوره‌های بعدی از داوران خارجی نیز استفاده کنیم.

حمیدرضا آداب صدابردار سومین سخنران این نشست بیان کرد: در مسئله میکس و مسترینگ هم آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده و همان‌طور که دوستان گفتند این بهانه شد تا به فکر برگزاری چنین برنامه‌ای باشیم. این جایزه کمک خواهد کرد تا صدابرداری و میکس بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

محمدرضا عقیلی آهنگساز سومین سخنران این برنامه نیز گفت: اگر دقت کنید خواهید دید که طی این سال‌ها به‌جز خواننده سایر عوامل تولید آثار موسیقایی بسیار کم مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته در جامعه موسیقی این رویه همواره وجود داشته و همیشه خواننده دیده شده است اما صدابرداران همیشه مظلوم‌تر واقع شده‌اند.

وی افزود: این را هم بگویم که ما اولین کسانی هستیم که با اسم این استاد پیشکسوت عرصه صدا برای برگزاری این پروژه قبل از نهاد یا سازمانی اقدام کردیم، به‌طور حتم اگر سازمانی بخواهد پیش‌قدم شود ما نیز حمایت خواهیم کرد، گرچه هدف ما سو استفاده از نام این استاد نبوده و صرفاً توجه به امر صداست.

رضا فرهادی صدابردار و آخرین سخنران این برنامه گفت: رضا عسگرزاده، رامین مظاهری، آرش پاکزاد، محمد فلاحی و ارد انزابی‌پور دیگر از اعضای هیئت داوران هستند و قرار است آثار ارائه‌شده را در پنج ژانر موسیقی فیلم، موسیقی سنتی، پاپ ارکسترال، پاپ الکترونیک و راک بررسی خواهند کرد. در هر بخش نیز یک نفر به‌عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.

چاپ
>