X

محمدرضا فیاض: جریان بداهه‌نوازی خاموش شدنی نیست

دوشنبه, 29 آذر 1400

به گزارش نای ، محمدرضا فیاض با بیان اینکه جریان بداهه نوازی خاموش شدنی نیست، اظهار داشت: روند بداهه نوازی همانند یک منحنی است که فراز و نشیب دارد و گاه اقبال بیشتر و گاه اقبال کمتری از آن می بینیم. اما آنچنان پیوندی با ریشه های روح و روان ایرانی و موسیقی ایرانی دارد که جریان پایان پذیری نیست. داوری بخش آفرینش در تکنوازی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان به من همین مسأله را نشان داد که چه تکثری در برداشت ها وجود دارد.

وی افزود: افرادی که کار ارایه داده بودند از محدوده سنی متنوعی از ۲۹ سال حتی تا ۱۲ سال بودند که تنوع قابل توجهی در ارایه آثارشان داشتند. بر این اساس فکر می کنم خط مشی جشنواره باعث می شود این گرایش کماکان به عنوان یکی از گرایش های مقبول موسیقی ایرانی به حرکت خود ادامه دهد.

داور بخش آفرینش در تکنوازی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به سطح کیفی آثار شرکت کنندگان، بیان کرد: تنوع رویکردها برای من جالب توجه بود به استثنای یک درصدی که متاسفانه از حداقل های سازی هم برخوردار نبودند ولی شمار قابل توجهی از شرکت کنندگان، سطح بالایی داشتند.

فیاض با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان ساز تار و سنتور به نسبت بقیه سازها در بخش آفرینش در تکنوازی شرکت داشتند، درباره ملاک‌های داوری خاطرنشان کرد: داوری کار پیچیده ایست اما یک وجه خوب ماجرا این است که مجموعه تیم داوری در این ۲-۳ سالی که کنار هم نشستند به یک توافق ذهنی رسیدند و این تیم بر مبنای بحث و رسیدن به اجماع حرکت می کند. اثر هر شرکت کننده‌ای از جهات مختلف از جمله تکنیک، صدادهی، توجه به وجه بدعت گذاری و جستجوگری در اثر، توجه به ریشه ها و  … مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این آهنگساز در پاسخ به این سوال که چقدر نگاه نو در آثار شرکت‌کنندگان وجود داشت، گفت: در تعداد قابل توجهی از آثار این نگاه را می دیدم که برخی درخشان بودند و همین زایایی فرهنگ است که وجود این جشنواره را ارزنده می کند چون امکان عملی فراهم می کند که این زایش به منحصه ظهور برسند.

فیاض در خصوص حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان، تاکید کرد: با این شرایط دشواری که در آن هستیم، حمایت خاصی را نمی‌توان حمایت عجیب و غریبی انتظار داشت. معرفی شدن به واسطه جشنواره، نهایت امکان است. البته یک راه اضافه این است که کارگاه های آموزشی برای بعضی از این برگزیده ها گذاشته شود که اطلاعات موثرتری در مورد هنر و آفرینش به دست بیاورند و زمینه فعالیت‌شان توسعه پیدا کند.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره جشنواره موسیقی جوان سال ۷۸ به دبیری اذین موحد برگزار شد. این جشنواره ۶ سال مداوم در قالب سالانه فعالیت داشت و سال های قبل از ۷۸ هم به عنوان بخش استعدادهای جوان در قسمت هایی از جشنواره موسیقی فجر برگزار می شد. بعد از برگزاری سال ششم این جشنواره، وقفه تقریبا ۶ ساله ای در برگزاری آن ایجاد شد تا اینکه از سال ۹۲، این جشنواره به دبیری هومان اسعدی از سرگرفته شد و امسال در پانزدهمین دوره آن قرار داریم.

چاپ
>