X

فرهنگ شریف به خانه‌ی ابدی بدرقه شد

شنبه, 20 شهریور 1395

پیکر استاد فرهنگ شریف، نوازنده‌ی چیره‌دست تار، صبح امروز طی مراسمی با حضور اهالی موسیقی به خانه ابدی بدرقه شد.

 

به گزارش نای، این مراسم با حضور اهالی موسیقی، نماینده‌ی سخنگوی هئیت دولت، علی مرادخانی معاون هنری ارشاد، برگزارکنندگان دهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان و هنردوستان  در تالار وحدت برگزار شد. عباس سجادی، مجری برنامه، ضمن قرائت پیام تسلیت پروین صالح، نوازنده و همسر هوشنگ ظریف گفت: فرهنگ شریف یگانه نوازنده‌ی تار پر کشید و به مانند نامش شریف زیست و شریف رفت.

وی افزود: شریف ما، فرهنگ بداهه‌نوازی موسیقی ایران است که امروز در سوگش می‌نشینیم و یادش را گرامی می‌داریم.

بعد از قرائت این پیام، حمیدرضا نوربخش سخنگوی خانه‌ی موسیقی نیز پشت تریبون قرار گرفت  و در سخنانی گفت: شریف مردی بود که شش دهه از عمرش را صرف موسیقی ایران کرد و کنار بزرگان هنر به هنرنمایی پرداخت. صداقت و صفایی که در وجودش بود در سازش متبلور شد و افسوس که در این چند سال اخیر به طور ناگهانی ضعف جسمانی به او دست داد و در این سال‌ها از شنیدن پنجه‌های سحرآمیزش دور بودیم.

وی افزود: نام فرهنگ شریف در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودانه شد و آیندگان از آثار جاودانه‌ی او بهره مند خواهند شد.

سخنران بعدی، حسین خواجه امیری، خواننده‌ی پیشکسوت موسیقی ایران نیز با حضور در این مراسم گفت: من و فرهنگ همکلاس بودیم و همه‌جا با هم می‌ر‌فتیم به طوری که بیشتر برنامه‌های من در گلها با ساز شریف همراه بود.

این خواننده در پایان صحبت‌های خود برای بستگان فرهنگ شریف آرزوی سلامتی کرد.

در بخش دیگر این مراسم که با اجرای عباس سجادی همراه بود، داریوش پیرنیاکان نوازنده‌ی تار و سه تار با بیان اینکه فرهنگ شریف یکی از ماندگارترین نوازنده‌های تار سرزمین ایران است بیان داشت: شریف نوازنده‌ای بود که از نوجوانی در رادیو به تکنوازی و بداهه‌نوازی پرداخته است، به طوری که استاد عبادی او را در بداهه‌نوازی بهتر از خود می‌دانست.

وی افزود: یکی از دوشنبه‌هایی که خدمت استاد عبادی بودم به ایشان گفتم که شما جزو بداهه‌نوازان بسیار خوب و توانای موسیقی ایران هستید، اما در جواب من گفت که فرهنگ از من بهتر و قوی‌تر است.

این نوازنده تار اظهار داشت: فرهنگ شریف واقعا در بداهه‌نوازی، رنگ صوتی و سونوریته یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین بود. ابداعات در کوک‌های مختلف روی ساز و نیز استفاده از صدادهی ساز روی سیم‌ها یکی از شاخص‌ترین کارهای او بود که به نظرم می‌شود در مورد آثار فرهنگ کتاب‌ها و مقاله‌هایی بسیار نوشت.

پیرنیاکان با اشاره به شخصیت اخلاقی شریف نیز تصریح کرد: به تمام معنا شریف بود به طوری که می‌توان گفت فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف رفت.

در ادامه مراسم، علی مرادخانی معاون هنری ارشاد از سخنرانی خود امتناع و به تسلیتی کوتاه بسنده کرد.

در پایان و پس از آوازخوانی قاسم رفعتی، خواننده‌ی بنام موسیقی ایرانی، رضایی همسر فرهنگ شریف گفت: من وقتی کنار بزرگ مرد تکرارنشدنی موسیقی اصیل ایرانی بودم فقط از دریچه اینکه او فرهنگ شریف است نگاه می‌کردم نه از دید یک همسر. او با مضراب سازش با همه گفتگو کرد و امروز دیگر مضراب عاشقانه‌اش به گوش نخواهد رسید.

وی افزود: فرهنگ جان تو ریشه موسیقی اصیل ایرانی و تاریخ تکرارناشدنی موسیقی طلایی ایران هستی که در قلب‌ها جاودانه شدی.

پیکر فرهنگ شریف طی مراسمی به بهشت زهرا (س) بدرقه و در قطعه‌ی هنرمندان به خاک سپرده شد.

گفتنی است مراسم یادبود فرهنگ شریف، نوازنده‌ی برجسته‌ی تارسه‌شنبه ۲۳ شهریور، ساعت ۱۸ تا ۱۹.۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

چاپ
>