X

سید عباس سجادی: موسیقی نواحی زیربنای موسیقی ملی است

شنبه, 2 اردیبهشت 1396

مدیر فرهنگسرای نیاوران درباره اهمیت موسیقی نواحى گفت: پرداختن به موسیقی نواحی یک ضرورت‌ است که در موسیقی ایران باید به آن توجه شود؛ زیرا موسیقی نواحی زیربنای اصلی و اساسی موسیقی ملی و به ویژه موسیقی دستگاهی ایران است.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سیدعباس سجادی در گفتگو با ستاد خبری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: موسیقی نواحی تنوعی دارد که برگرفته از خاستگاه مناطق مختلف کشور است. این تنوع به رنگ‌آمیزی موسیقی کشور کمک می‌کند و موجب زیبایی و حس آمیزى بیشترموسیقی ایرانی می‌شود.

این کارشناس موسیقى تأکید کرد: ظرفیت این موسیقی طوری است که می‌بینید مهمترین شخصیت‌هایی که در موسیقی ایرانی به موفقیت رسیده‌اند قطعاً توجه جدی وزیربنایى به موسیقی نواحی داشته‌اند. آن‌ها با توجه به شناختى که از ظرفیت‌هاى موسیقی نواحی داشته‌اند، آثارشان عمق بیشتری گرفته و توانسته‌اند که زخمه بر دل مخاطب ایرانی بگذارند.

مدیر فرهنگسرای نیاوران درباره توجه این فرهنگسرا به موسیقی نواحی اظهار داشت: فرهنگسرای نیاوران در دوره جدید فعالیت‌هایش سعی کرد که جایگاه ویژه‌ای را برای موسیقی نواحی قائل شود و آن را به شکل کار ویژه‌ای ببینید که در ویترین زیبای فرهنگسرا طراحی و ارائه می‌شود. اصرار من و سیاست‌گذاران جشنواره موسیقی فجر بر این بود که حتمأ بخش موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود که خوش‌بختانه به لطف دوستان این اتفاق افتاد و تجربیات و موفقیت‌های خوبی را باعث شد.

سید عباس سجادی به لزوم حمایت بیشتر از موسیقی نواحی تأکید کرد و گفت: من معتقدم که حتی دولت هم باید برای آن سوبسید پرداخت کند؛ زیرا جایگاه فرهنگی این گونه موسیقی بر کسی پوشیده نیست. از طرفی، موسیقی نواحی مانند موسیقی پاپ مخاطب همه‌گیر و پشتوانه مالى ندارد، بنابراین اگر از موسیقی نواحی و یا برخی از هنرهای دیگر چون تئاتر حمایت صورت نگیرد، این ظرفیت‌هاى تأثیرگذارفرهنگى امکان ادامه حیات پیدا نخواهند کرد.

همچنین سجادی درباره علت کاندید شدنش در انتخابات شورای شهر توضیح داد: من احساس کردم با توجه به تجربیاتی که در حوزه مدیریت شهری دارم و با توجه به سابقه ۸ سال مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مدیر عاملی موسسه نغمه شهر، شناخت کافی ومناسبى از ظرفیت‌های فرهنگی هنرى شهر تهران دارم و می‌توانم د ر حوزه تصمیم گیرى و تصمیم سازى فرهنگى درپایتخت فرهنگى کشور نقش‌آفرینی کنم.

مدیر فرهنگسرای نیاوران در پایان صحبت‌هایش درباره رویکرد آتی فرهنگسرای نیاوران نیز گفت: ما در سال ۹۶ ضمن ادامه شیوه و سیاست‌های گذشته فرهنگسرا، ضرورت‌های روز جامعه هنرى را هم لحاظ خواهیم کرد که امیدواریم در این زمینه به موفقیت برسیم.

 

چاپ
>