X

ریکاردو موتی جزو بهترین رهبران ارکستر جهان است / روایت هنرمندان ایرانی از یک رویداد تاریخی

چهارشنبه, 14 تیر 1396

اجرای مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ریکاردو موتی ایتالیایی در روزهای پنجشنبه ۱۵ و شنبه ۱۷ تیر به ترتیب در تالار وحدت شهر تهران و همچنین فستیوال راونا ایتالیا برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، ریکاردو موتی رهبر سرشناس ارکستر فستیوال راونا از جمله برجسته‌ترین رهبرهای ارکستر موسیقی در سطح جهان است و تا کنون رهبری ارکسترهای مختلفی از جمله فیلارمونیک برلین، راندفانک، از فیلارمونیک نیویورک، ملی فرانسه و فیلارمونیک وین را برعهده داشته است. حضور این رهبر ارکستر در ایران بازتاب‌های فراوانی در میان مردم و همینطور هنرمندان و بزرگان موسیقی کشور داشته و خیلی‌ها نسبت به این اتفاق ابراز خشنودی کرده‌اند.

در ادامه این مطلب گزارشی از گفت‌وگوی هنرآنلاین با هنرمندان صاحب‌نام کشور در خصوص این رویداد مهم موسیقایی را خواهید خواند:

 

نادر مشایخی: ریکاردو موتی جزو بهترین رهبران ارکستر دنیا است

نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی در خصوص حضور ریکاردو موتی و اجرا با ارکستر سمفونیک در ایران گفت: ریکاردو موتی رهبر سرشناسی است و تقریباً ۴۰،۵۰ سال است که جزو بهترین رهبرهای دنیا می‌باشد. ایده اجرای نوازندگان ایرانی در کنار نوازندگان ایتالیایی و تحت رهبری آقای موتی یک ایده بسیار خوب است چون نوازندگان ایرانی نشان داده‌اند که در چنین تجربیاتی، فرصت را غنیمت شمرده و به اندوخته‌های‌ خود اضافه می‌کنند.

وی افزود: موسیقی که ارکستر ایتالیا دارد به ایران می‌آورد، یک موسیقی خاص است. این ارکستر اپراهایی از جوزپه وردی، بوچینی و دونیزتی را اجرا می‌کند که هر کدام سبک به خصوص خود را دارند و رهبری و نوازندگی‌شان هم متفاوت است.

مشایخی در خصوص اهمیت این رویداد فرهنگی بیان کرد: در اروپا داده‌ها را فقط از طریق رسانه‌ها می‌گیرند و رسانه‌های اروپایی هم بر خلاف تصور، اکثراً سانسور شده هستند و معمولاً تصور خوبی از ایران نشان نمی‌دهند. این در حالی‌ است که ایران طی سال‌های اخیر یک سیر صعودی فرهنگی را در پیش گرفته که درست است سرعت این سیر آهسته بوده ولی به مرور دارد تندتر می‌شود و به زودی اتفاقات بهتری در حوزه فرهنگ و هنر ایران می‌افتد.

آهنگساز برجسته ایرانی با خوشبینی به سیر صعودی فرهنگ در میان جوانان نگاه کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یک اتفاق استثنائی و تاریخی دارد در ایران می‌افتد که این اتفاق همان کشف شدن فردیت توسط جوان‌ها است. جوان‌ها به فردیت رسیده‌اند و اگر فردیت کاملاً جایگزین منیت شود، آن‌وقت وحدت ملی ایجاد خواهد شد. تنها راه رسیدن به وحدت ملی همین فردیت اصلی که خوشبختانه این اتفاق خیلی سریع دارد پیش می‌رود.

نادر مشایخی در مورد مشغله این روزهای خود گفت: در حال حاضر دارم روی یک تم خیلی جالب قدیمی کار می‌کنم که تا کنون روی این تم چنین کار نشده است. آماده شدن کار تا سال آینده طول خواهد کشید. من معتقدم که ما اصلاً نیاز نداریم که ادای اروپایی‌ها را در بیاوریم. ما باید با سیستم ذهنی و تفکری خودمان کار کنیم که کاملاً با سیستم اروپایی‌ها فرق دارد.

 

بهروز غریب‌پور: این اجرا چهره مثبتی از کشورمان در سطح جهان می‌سازد

بهروز غریب‌پور کارگردان مطرح تئاتر در روز سه‌شنبه ۱۳ تیر در محل تمرین ارکستر سمفونیک و ارکستر راونا حضور یافت و با ریکاردو موتی دیدار کرد. وی در حاشیه این اتفاق به هنرآنلاین گفت: من چند لحظه از تمرینات ارکستر را دیدم و بسیار لذت بردم. قطعاً چنین ارکستری عالی است و اجرای بسیار خوبی را خواهد داشت. ریکاردو موتی از رهبران بزرگ و شناخته شده جهان است و هر نوازنده‌ای که در تمرینات این رهبر ارکستر حضور پیدا کند، درست مثل این‌که در یک دانشکده حضور پیدا کرده باشد، درس‌های بزرگی را یاد می‌گیرد.

غریب‌پور به اهمیت فرهنگی این رویداد موسیقایی اشاره کرد و اظهار داشت: در سطح جهان چهره‌ای که از ایران ساخته شده، شبیه به داعش است! عده‌ای گمان می‌کنند که ایرانی‌ها و به طور کلی مسلمین همه اسلحه دست‌شان است و می‌خواهند با دنیا بجنگند. دلیلش این است که چنین تبادلات فرهنگی کمتر شکل می‌گیرد. وقتی نوازندگان ایرانی در ایتالیا هنرمندی کنند، آن موقع مشخص می‌شود که جای اسلحه، ویولن و ویولنسل در دست دختر و پسر ایرانی است و ایرانی‌ها چقدر به فرهنگ فکر می‌کنند.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس مطرح تئاتر افزود: نکته جالبی که وجود دارد این است که هیچ ایتالیایی نمی‌تواند مثل یک ایرانی تار و سه‌تار بنوازد اما ایرانی‌ها می‌توانند موسیقی غربی‌ها را به خوبی خود آن‌ها بنوازند. بنابراین وقتی نوازندگان ایرانی در کنسرتی به رهبری آقای موتی در ایتالیا نوازندگی می‌کنند، بسیار افتخارآمیز خواهد بود.

کارگردان اپرای خیام در خصوص زمان اجرای این اثر گفت: اپرای عروسکی خیام

از ۲۵ تیر در تالار فردوسی بنیاد فرهنگی هنری رودکی اجرا می‌شود. روی این اپرا نزدیک ۳ سال کار شده تا به اجرا در بیاید، بنابراین در اجرای آن حتماً اتفاق خوبی خواهد افتاد.

غریب‌پور در خصوص اهمیت اندیشه‌های خیام گفت: من در اپرای خیام، اندیشه‌های این شاعر را مد نظر قرار داده‌ام. رباعی‌های خیام به ۳۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده اما در سطح دنیا هنوز آن‌طور که باید خیام را نمی‌شناسند. حتی در ایران هم یک تصور غلط در مورد خیام وجود دارد که عده‌ای گمان می‌کنند که خیام انسانی بوده که فقط به دنبال گذر ایام بوده و در لحظه و آن زندگی می‌کرده، در صورتی‌که خیام همان کسی است که مجهولات زیادی را حل کرده و در اشعارش همه از فانی بودن این دنیا سخن می‌گوید. فرمول‌های ریاضی و تقویم جلالی از جمله فعالیت‌های دیگر خیام است که نشان می‌دهد او آدمی چند وجهی بوده است.

کارگردان اپرای خیام افزود: پیام خیام نه تنها در قرن ۲۱، بلکه در قرن ۴۱ هم ماندگار خواهد بود چون وی دارد توصیه می‌کند که دنیا پرستی و مال‌اندوزی نکنید و به صلح فکر کنید. حیف است که تا به امروز کسی به خیام فکر نکرده و هیچ اثری راجع به خیام به صورت اپرا ساخته نشده است. امیدوارم که اپرای خیام که از چند روز دیگر اجرا می‌شود، یک رونمایی جدید از چهره برجسته و علمی این فیلسوف گرانقدر باشد.

بهروز غریب‌پور در ادامه صحبت‌هایش راجع به خیام افزود: به اعتبار تحقیقاتی که من داشته‌ام، گام‌های نخستین عرفان در جهان اسلام را خیام برداشته است. هر عارف و هر شاعر دینی برای بیان ذهنیاتش به رباعی‌های خیام متوسل شده است. در بخشی از اپرای خیام می‌بینید که حتی وسایلی که آهنگران به درخواست خیام برای او می‌ساختند هم نشانگر آن‌ است که وی انسانی بسیار فراگیر و چند بعدی بوده است.

کارگردان اپرای خیام در خصوص خوانندگان این اثر گفت: محمد معتمدی خواننده نقش خیام است که دو بخش خیام عقل و خیام عشق را می‌خواند. همچنین اسحاق انور، مهرداد ناصحی، مهدی امامی، وحید تاج، حامد فقیهی، رها یوسفی و روشنک کی‌منش هم سایر اعضای تیم خوانندگان و آواگران این اپرا هستند. یک گروهی نزدیک به ۳۰۰ نفر در اپرای خیام شرکت کرده‌اند. امیدوارم مردم دوباره خیام را بشناسند.

 

آنتونیو دِ رُزا: ایرانی‌ها باید موسیقی‌شان را در اروپا معرفی کنند

آنتونیو دِ رُزا معاون فرهنگی بنیاد راونا در خصوص پروژه حضور ارکستر فستیوال راونا در ایران گفت: ما پروژه خیلی مهمی به نام “راه‌های دوستی” داریم که حدود بیست سال پیش از فستیوال راوِنا آغاز شد. به اقصی نقاط دنیا همراه با آقای ریکاردو موتی سفر کرده‌ایم و با یکدیگر در مورد ایده دوستی با دیگر کشورها تبادل نظر می‌کردیم. ایدهٔ سفر به تهران در رُم به‌واسطهٔ مؤسسهٔ فرهنگی ایران شکل گرفت. این بیستمین سال پروژه است و آنها ابراز خوشحالی کردند و به ما پیشنهاد کردند که برای اجرای این طرح به تهران سفر کنیم. تمام اعضای گروه و همچنین آقای موتی هم از این سفر ابراز خرسندی کردند، چرا که ایدهٔ خوبی برای برقراری روابط فرهنگی و دوستی بین کشورهای‌مان بود.

دِ رُزا در خصوص میزان آشنایی‌اش با موسیقی ایرانی توضیح داد: صادقانه بگویم که اطلاعات مختصری از موسیقی سنتی ایران دارم و تا آنجا که خبرهای موسیقی را دنبال می‌کنم اطلاع دارم که چند سال پیش سمفونی ۹ بتهوون در این کشور اجرا شده است. متوجه هستم که در ایران موسیقی کلاسیک غربی اجرا می‌شود. اطلاعاتم در مورد موسیقی ایرانی مختصر است چون منابع مطالعاتی کمی در کشور ما در مورد موسیقی ایرانی وجود دارد. به ‌نظرم این کار شماست که به ایتالیا و کشورهای اروپایی بیایید و موسیقی خود را معرفی کنید. ما هم با ذهن باز پذیرای موسیقی شما خواهیم بود.

معاون فرهنگی بنیاد راونا ارزیابی خود از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را چنین مطرح کرد: موزیسین‌های ایرانی با نهایت انرژی در ارکستر تمرین می‌کنند و همان‌طور که می‌دانید هر کدام از آنها در ارکستر یک نغمه محسوب می‌شوند و این تازه شروع تمرین آنهاست و خیلی تا اینجای کار مثبت بوده‌اند و ارکستر هم لحظه‌به‌لحظه پیشرفت داشته، چرا که آقای موتی آنها را برای اجرای برنامه در مسیرِ درست راهنمایی می‌کند.

وی در مورد اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی خاطرنشان کرد: بله، فرهنگ پُلی برای ارتباط مردم و کشورهاست. جوهر موسیقی جهان‌شمول و در تمام دنیا زبان موسیقی یکسان است، بنابراین ما معتقدیم که موسیقی قادر است شناخت کشورها را نسبت به یکدیگر بیشتر کرده و نیز صلح و دوستی برقرار کند.

چاپ
>