X

جزییات موزۀ موسیقی بوشهر از زبان مؤسس آن

چهارشنبه, 25 دی 1398

محسن حیدریه مدیر سرای موسیقی شبدیز در مورد جزییات موزۀ موسیقی بوشهر و سازهای آن گفت.

به گزارش نای، محسن حیدریه، مؤسس موزۀ موسیقی بوشهر و مدیر سرای موسیقی شبدیز و از اعضای انجمن موسیقی استان بوشهر در این خصوص گفت: در این موزه با مساحت ۶۰۰ متر و زیربنای ۲۰۰ متر، سازهای فولکلور نواحی ایران و نواحی ملل از جمله سازهای فولک افریقا، عرب، هند، کرۀ جنوبی، و ترکیه نگهداری و در معرض دید عموم قرار دارد.

او در مورد سازهای موزه گفت: این سازها با هزینۀ شخصی گردآوری شده که بالغ بر ۶۰ نوع هستند و همۀ آنها در طول ۳۰ سال فعالیت اینجانب در حوزۀ موسیقی جمع‌آوری شده است. برخی از سازها عبارتند از: دمام، سنج، بوق (چهار یا پنج نمونه)، نی‌انبان، نی تکی، نی جفتی، سُرنا، دُهُل، شیخ فرج، بچه شیخ فرج، فلوت، دُم دُم، و سازهای موسیقی ملل از جمله جیمبه، داربوکا، بین (ساز هندی)، پیری (ساز کرۀ جنوبی)، خلخال هندی، یابارا (ساز افریقایی)، کِسن‌کِسن (ساز افریقایی)، مرواس، کاسوره (موسیقی عرب)، نی مصری و غیره در این موزه نگهداری می‌شود. سازهای دیگری هم خریداری شده است که به زودی به دستمان خواهد رسید.

وی در پایان افزود: در این موزه علاوه بر ساز، کتاب‌های موسیقی فولک و عکس‌های موسیقی و وسایل الکتریکی مربوط به موسیقی از جمله دستگاه ضبط و پخش ریل، پخش کاست، پخش و ضبط استریو و چند نمونه میکروفون قدیمی نیز نگهداری می‌شود. همچنین در محوطۀ این موزه برنامههای موسیقی نیز اجرا شده است و در آینده هم اجرای موسیقی خواهیم داشت.

چاپ
>