X
در فستیوال جهانی آهنگسازی برونو مَدِرنا

تقدیر ویژه از کوارتت زهی رامین اخوی‌جو

چهارشنبه, 20 مرداد 1395

به گزارش نای، فستیوال بین‌المللی آهنگسازی برونو مدرنا (Bruno Maderna) توسط کمپانی KLKnewmusic اولین دوره‌ی خود را در شهر لووف اوکراین در تاریخ ۲۶ تا ۳۰ جولای برگزار کرد. این فستیوال در قالب کنفرانس، سخنرانی و کنسرت برگزار شد. در دور اول پس از داوری پارتیتورهای رسیده، ۲۴ آهنگساز از نقاط مختلف دنیا برای حضور در دور نهایی انتخاب شدند.

اثر کوارتت زهیِ رامین اخوی‌جو در این فستیوال به همراه ۴ اثر دیگر از کشورهای امریکا، اسپانیا، و کرواسی تقدیر ویژه شد. اخوی‌جو در مراسم سخنرانی این فستیوال، گفته‌های خود را اینگونه آغاز کرد: «حضور من در این فستیوال جهانی و در جمع دیگر آهنگسازان بزرگ جهان به منزله‌ی آشنایی با فرهنگ و نوع نگرش متفاوت آنها به دنیای هنر به‌ویژه موسیقی ایشان بوده است و فارغ از هر مقام و نتیجه در روز پایانی، این آشنایی و حضور را قدمی در مسیر پیشرفت خود می‌دانم، زیرا آموختن و یادگیری هنر مسیری برای درست نگریستن به جهان هستی است.»

وی در مصاحبه با گزارشگر اوکراینی درباره‌ی قطعه‌ی کوارتت زهی خود اینگونه توضیح داد: «این اثر مدرن در ابتدا با یک بافت پلی‌فونی و تماتیک شروع می‌شود که تم در قالب موسیقی مدرن معرفی شده و سپس به یک بخشی همانند دولپمان متصل می‌شود که از اینجا تکنیک‌های معاصر ساز زهی به‌صورت برجسته شنیده می‌شود و صدا را بر روی تک‌نت‌هایی متمرکز می‌کند.»

وی افزود: «بافت و فرم موسیقی در این اثر برای من بسیار مهم بوده که همگی تأثیرپذیر از ناخودآگاه درون انسان است و غیرقابل توصیف است.

وی در مورد کیفیت آثار اظهار کرد: «کیفیت آثار فینالیست‌ها بسیار بالا بود و قطعات بسیار زیبای آنها را در زمان تمرین روزهای فستیوال و همچنین دو شب کنسرت می‌شنیدم و هر کدام از زیباییِ خاص خود برخوردار بود. به دلیل برگزاری این مسابقه با نام و یادبود آهنگساز و رهبر بزرگ “برونو مدرنا” توجه آهنگسازان سراسر دنیا و همچنین رسانه‌ها به این فستیوال جلب شده بود به‌طوری که می‌توان شاهد حضور آهنگسازان فینالیست از سن ۲۵ تا ۶۵ سال بود که برخی از آنها اساتید آهنگسازی در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا و اروپا هستند.»

اثر کوارتت زهی رامین اخوی‌جو از سوی داوران به همراه هفت اثر دیگر تقدیر شد که این آثار توسط کمپانی ایتالیایی Aldebaran به‌صورت جهانی منتشر خواهد شد.

چاپ
>