X
دامون شش‌بلوکی مطرح کرد

تجلیل از پروین بهمنی در دانشگاه «گیرسون» ترکیه

یکشنبه, 22 فروردین 1395

دامون شش‌بلوکی، پسر این هنرمند، گفت: «این فستیوال که بارها از مادرم تقدیر کرده و اردیبهشت امسال، پنجمین دوره‌اش را در دانشگاه «گیرسون» ترکیه به دبیری پروفسور علی کافکاسیالی برگزار می‌کند، به نام «پروین بهمنی» نامگذاری شده و قرار است از مادرم به پاس سال‌ها فعالیتش در زمینه‌ی موسیقی قشقایی تجلیل شود.»

«این فستیوال چند بخش اصلی دارد؛ یک بخش آن، تجلیل از پروین بهمنی است که پروفسور علی کافکاسیالی‌ (رییس دانشگاه ارزروم)، پروفسور علی شامل (از جمهوری آذربایجان) و … درباره‌ی مادرم سخنرانی خواهند کرد. بخش دیگری از فستیوال مربوط به برگزاری چند کنفرانس است که من هم کنفرانسی را با عنوان «تاریخچه‌ی سازشناسی عاشیق‌ها و سیر تحولی موسیقی عاشیق‌های قشقایی» برگزار خواهم کرد. مجارستان و آسیای میانه هم در بخش کنفرانس‌ها نقش دارند. روز دیگری از فستیوال هم کاملاً به اجرای موسیقی اختصاص خواهد داشت.»

«پروفسور کافکاسیالی که در این فستیوال حضور دارد، ایران را یک رنگین‌کمان فرهنگی می‌داند که موسیقی‌اش را به سایر فرهنگ‌ها صادر می‌کند.»

دامون شش‌بلوکی درباره‌ی کم‌کار شدن پروین بهمنی در سال‌های اخیر در ایران گفت: «طی دو سه سال گذشته شرایطی به‌وجود آمد که با ایجاد محدودیت همراه و از طرفی با بیماری مادرم همزمان شد. همه‌ی این‌ها دست به دست هم داد تا او کمتر کار کند. در این میان، ضعیف‌ بودن اقتصاد هنر را نباید نادیده گرفت. کمتر اسپانسر و تهیه‌کننده‌ای است که بخواهد به این نوع موسیقی روی خوش نشان دهد. هزینه‌ی برگزاری کنسرت و تمرین هم بسیار بالاست. در صورتی که اگر هنرمند بتواند اجراهای زنده‌ی متداومی داشته باشد به تحول در ایده‌هایش منجر خواهد شد.»

او با اشاره به آخرین اثر پروین بهمنی گفت: «آلبوم موسیقی «لالایی‌های قشقایی» جدیدترین اثر مادرم است که همین اواخر در کشور فرانسه منتشر شد.»

شش‌بلوکی درباره‌ی وضعیت جسمانی مادرش گفت: «حال مادرم خوب است و آزمایش‌هایش را به‌طور مرتب انجام می‌دهد.»

پروین بهمنی، موسیقیدان و پژوهشگر، متولد ۱۳۲۸ در ایل قشقایی است. بهمنی طی چند دهه‌ی اخیر به‌عنوان هیئت مؤلف در انتشار کتاب‌هایی مانند «داستان‌ها و حکایت‌ها و افسانه‌های اقوام ترک»، «ایران ترک‌لر»، «جغرافیای محیط عاشقی ترکان ایران» و چند کتاب دیگر همکاری داشته است.

از این هنرمند آلبوم‌هایی مانند «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر منتشر شده است.

پروین بهمنی چند سال پیش در راستای برگزاری «فستیوال فرهنگ، ادبیات و موسیقی ترک‌زبانان جهان» که در قزاقستان برگزار شد، به پاس زحمات فراوانی که در چند دهه‌ی گذشته در عرصه‌ی فرهنگ انجام داده، به‌عنوان «بانوی برگزیده‌ی فرهنگی ترک‌زبانان جهان» معرفی و تقدیر شد.

چاپ
>