X

اجرای موسیقی قشقایی و شیرازی توسط گروه “حاوا” در قلب پایتخت

یکشنبه, 26 دی 1395

دومین بخش از اجراهای سانس نخست سالن برج آزادی در روز دوم جشنواره موسیقی فجر با برگزاری کنسرت گروه موسیقی قشقایی “حاوا” به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، گروه نواحی “حاوا” به سرپرستی پروین بهمنی از گروه‌های با سابقه‌ای است که در حوزه موسیقی قشقایی فعالیت می‌کند و تا کنون در اجراهای متعددی به روی صحنه رفته است. این گروه در کنسرتش در جشنواره موسیقی فجر، ضمن اجرای موسیقی قشقایی، موسیقی لُرهای بویراحمد و موسیقی محلی بخشی از منطقه شیراز را هم برای تماشاگران حاضر در سالن برج آزادی اجرا کرد.


“حاوا” در این کنسرت از صدای ابراهیم کهندل‌پور خواننده پیشکسوت موسیقی قشقایی بهره می‌برد که تا کنون چندین اثر ماندگار از او به زبان قشقایی به ثبت رسیده است. همچنین در بخش اجرای آثار بویر احمدی، خواننده‌ای دیگر به نام موسی موسوی به روی صحنه آمد و آن آثار را اجرا کرد.

قطعاتی که در این کنسرت به طرفداران موسیقی قشقایی و شیرازی تقدیم شد عمدتاً آثار شادی بودند که در مجالس شادمانی گذشتگان خوانده می‌شد. یکی از این قطعات، “هاینا هلی” بود که ملودی و نوای دلنشینی دارد و در مواقع زیادی روی زبان مردم قشقایی می‌نشیند. بلافاصله پس از این قطعه یک آهنگ شاد دیگر به نام “عروسی صنم” توسط استاد کهندل‌پور خوانده شد که معمولاً پای ثابت اجراهای این خواننده قشقایی است. ترانه فولکلور “واسونک” از جمله ترانه‌های مناسبتی محافل عروسی و شادمانی منطقه فارس نیز دیگر اثر شاد این کنسرت بود.

همچنین در این کنسرت یک آواز نیز با صدای کهندل‌پور به یاد استاد صمصمام خواننده و نوازنده برجسته و نامدار موسیقی قشقایی اجرا شد. به جز این قطعات، آثار ضربی باش گرایلی، آواز کیخا، هلی رحیملو، مستم مستم و آواز خدا کرم نیز توسط دو خواننده گروه “حاوا” اجرا شدند و کنسرت در نهایت با اجرای قطعه “لالایی” به اتمام رسید.

در پایان این کنسرت از طرف سی و دومین جشنواره موسیقی فجر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مناطق قشقایی‌نشین از ابراهیم کهندل‌پور خواننده و پروین بهمنی سرپرست گروه موسیقی “حاوا” تقدیر شد. پروین بهمنی سابقه بیش از سه دهه پژوهش در حوزه موسیقی قشقایی و منطقه فارس را دارد و نقش او در احیای موسیقی عاشیق‌های قشقایی ستودنی است. او از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور نشان مشاهیر و مفاخر را دارد.


اعضای گروه موسیقی “حاوا” را برای اجرای این کنسرت به جز پروین بهمنی (سرپرست و همخوان)، ابراهیم کهندل‌پور (خواننده) و موسی موسوی (خواننده قطعات بویراحمدی)، نفراتی چون هوشنگ سلیمی (کمانچه)، امین پوستکار (تنبک)، فرزاد محمودی (رباب)، حسین کریمی (سرنا و کرنا قشقایی)، آرش عزیزی (تار و همخوان)، دامون شش بلوکی (نقاره و همخوان) و پیران درخشان (سه‌تار قشقایی) تشکیل می‌دادند.

گروه موسیقی “حانا” در سال ۷۸ تأسیس شده و در سال ۸۰ به ثبت مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. این گروه با سابقه درخشان اجرا در شهرهای بزرگ کشور و همچنین اجرا در کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، دانمارک، تاجیکستان، قزاقستان، ترکیه، امارات و روسیه پای به سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نهاد و با یک اجرای خوب از موسیقی قشقایی دفاع کرد.

 

عکس ها: علی حدادی اصل

چاپ
>