X

انتشار آلبوم جدید گروه جاده ابریشم

چهارشنبه, 5 اسفند 1394

به گزارش نای، آلبوم جدید گروه جاده‌ی ابریشم با حضور کیهان کلهر سوم اردیبهشت سال آینده منتشر خواهد شد.

این آلبوم در حال حاضر در سایت‌های «آمازون» و «آیتونز» پیش‌فروش می‌شود.

پروژه‌ی موسیقی «راه ابریشم» اولین‌بار توسط یویوما، نوازنده‌ی ویلنسل پیشنهاد شد. وی در مورد چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی اولیه‌ی جاده‌ی ابریشم می‌گوید: «در طول سفرهای متعددی که به نقاط مختلف دنیا داشتم، همواره عقاید، مذاهب و فرهنگ‌های قدرتمندی که توانسته بودند کشورهای صاحب تمدن چندین هزار ساله را تحت‌تأثیر قرار دهند مرا شگفت‌زده می‌کرد و همواره می‌اندیشیدم که چگونه می‌توان از تلفیق و ترکیب موسیقی فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف به صداهای جدیدی دست یافت.»

در سال ۱۹۹۸ یویوما ایده‌ی تشکیل پروژه‌ی موسیقی جاده‌ی ابریشم را ارائه داد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف این طرح، تبادل فرهنگی میان کشورهای صاحب تمدن حاشیه‌ی جاده‌ی ابریشم و کشورهای اروپایی، از طریق برگزاری کنسرت، فستیوال، نمایشگاه، مسترکلاس، ضبط، انتشار و به وجود آوردن آثار جدید موسیقایی بود.

در حال حاضر این گروه به یک سازمان تبدیل شده که اعضای آن در مجامع بین‌المللی، مدارس و دانشگاه‌ها سخنرانی کرده و کارگاه و کنسرت برگزار می‌کنند. از کشور ایران کیهان کلهر (کمانچه)، سیامک آقایی (سنتور)، و سیامک جهانگیری (نی) در این پروژه به هنرنمایی پرداخته‌اند.

کیهان کلهر، نوازنده‌ی کمانچه، از جمله آهنگسازان پروژه‌ی جاده‌ی ابریشم است. وی برای معرفی موسیقی ایرانی به غیرایرانی‌ها تلاش زیادی کرده و با گروه‌ها و هنرمندانی چون شجاعت حسین‌خان (غزل)، کوارتت کرونوس (جاده‌ی ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک همکاری کرده ‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. آخرین کار منتشرشده‌ی او در ایران آلبوم «لایه‌های تاریکی» است که با همراهی کوارتت بروکلین رایدر ضبط شده است.

اخیراً فیلم «موسیقی غریبه‌ها: یویوما و گروه جاده‌ی ابریشم» به عنوان یکی از سه فیلم ویژه در شصت و ششمین جشنواره‌ی فیلم برلین در سالن «فردریش» که بزرگ‌ترین سینمای جشنواره‌ی برلین است اکران شد. کیهان کلهر، کنان آزمه و کریستینا پاتو سه نفر از اعضای گروه «جاده‌ی ابریشم» در اکران ویژه‌ی این فیلم حضور داشتند. در این مستند کارگردان با ترکیبی از عکس و مصاحبه و فیلم‌های آرشیو، سفری را با این گروه آغاز می‌کند و عشق و استعداد و ازخودگذشتگی گروه را به تصویر می‌کشد.

چاپ
>