انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

انتشار آلبوم جدید گروه جاده ابریشم

به گزارش نای، آلبوم جدید گروه جاده‌ی ابریشم با حضور کیهان کلهر سوم اردیبهشت سال آینده منتشر خواهد شد.

این آلبوم در حال حاضر در سایت‌های «آمازون» و «آیتونز» پیش‌فروش می‌شود.

پروژه‌ی موسیقی «راه ابریشم» اولین‌بار توسط یویوما، نوازنده‌ی ویلنسل پیشنهاد شد. وی در مورد چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی اولیه‌ی جاده‌ی ابریشم می‌گوید: «در طول سفرهای متعددی که به نقاط مختلف دنیا داشتم، همواره عقاید، مذاهب و فرهنگ‌های قدرتمندی که توانسته بودند کشورهای صاحب تمدن چندین هزار ساله را تحت‌تأثیر قرار دهند مرا شگفت‌زده می‌کرد و همواره می‌اندیشیدم که چگونه می‌توان از تلفیق و ترکیب موسیقی فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف به صداهای جدیدی دست یافت.»

در سال ۱۹۹۸ یویوما ایده‌ی تشکیل پروژه‌ی موسیقی جاده‌ی ابریشم را ارائه داد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف این طرح، تبادل فرهنگی میان کشورهای صاحب تمدن حاشیه‌ی جاده‌ی ابریشم و کشورهای اروپایی، از طریق برگزاری کنسرت، فستیوال، نمایشگاه، مسترکلاس، ضبط، انتشار و به وجود آوردن آثار جدید موسیقایی بود.

در حال حاضر این گروه به یک سازمان تبدیل شده که اعضای آن در مجامع بین‌المللی، مدارس و دانشگاه‌ها سخنرانی کرده و کارگاه و کنسرت برگزار می‌کنند. از کشور ایران کیهان کلهر (کمانچه)، سیامک آقایی (سنتور)، و سیامک جهانگیری (نی) در این پروژه به هنرنمایی پرداخته‌اند.

کیهان کلهر، نوازنده‌ی کمانچه، از جمله آهنگسازان پروژه‌ی جاده‌ی ابریشم است. وی برای معرفی موسیقی ایرانی به غیرایرانی‌ها تلاش زیادی کرده و با گروه‌ها و هنرمندانی چون شجاعت حسین‌خان (غزل)، کوارتت کرونوس (جاده‌ی ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک همکاری کرده ‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. آخرین کار منتشرشده‌ی او در ایران آلبوم «لایه‌های تاریکی» است که با همراهی کوارتت بروکلین رایدر ضبط شده است.

اخیراً فیلم «موسیقی غریبه‌ها: یویوما و گروه جاده‌ی ابریشم» به عنوان یکی از سه فیلم ویژه در شصت و ششمین جشنواره‌ی فیلم برلین در سالن «فردریش» که بزرگ‌ترین سینمای جشنواره‌ی برلین است اکران شد. کیهان کلهر، کنان آزمه و کریستینا پاتو سه نفر از اعضای گروه «جاده‌ی ابریشم» در اکران ویژه‌ی این فیلم حضور داشتند. در این مستند کارگردان با ترکیبی از عکس و مصاحبه و فیلم‌های آرشیو، سفری را با این گروه آغاز می‌کند و عشق و استعداد و ازخودگذشتگی گروه را به تصویر می‌کشد.