X
در نشست نقد و بررسی اجراهای ساز عود مطرح شد؛

از رعایت انگشت گذاری تا افزایش تعداد نوازندگان ساز عود

سه شنبه, 22 مرداد 1398

 

نشست نخست نقد و بررسی اجراهای روز سوم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز عود، ظهر روز دوشنبه بیست و یکم مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، محمد فیروزی، حسین بهروزی نیا و سعید نایب محمدی (اعضای هیأت داوران) برگزار شد و اجراهای بخش نخست امروز را مورد بررسی قرار دادند.

استفاده از انگشت گذاری ایرانی توسط نوازندگان

در ابتدای این نشست محمد فیروزی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود در مورد اجراهای این بخش گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و بی نهایت از شرکت کنندگان تشکر می کنم که امسال در رده های سنی الف و ب نسبت به سال گذشته اجراهای بسیار بهتری داشتند. نکته مهمی که وجود دارد این است که شرکت کنندگان باید در انگشت گذاری ها دقت بیشتری داشته باشند و اگر انگشت گذاری های موسیقی ایرانی را انجام دهید، خیلی بهتر خواهد شد. ضمن اینکه به نظر من در قسمت اجرای ردیف ها نیز تمام شرکت کنندگان بسیار خوب بودند اما متأسفانه در رده سنی ج تنها دو شرکت کننده داشتیم که یکی از آن ها به دلیل اجرا نکردن انگشت گذاری چهارگاه دو، اجرایش مورد قبول قرار نگرفت.

خوشحالم که تعداد نوازندگان این ساز بسیار زیاد شده است

سپس حسین بهروزی نیا عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود نیز در مورد اجراهای امروز جشنواره گفت: در ابتدا بسیار خوشحالم که تعداد نوازندگان این ساز بسیار زیاد شده است و تقریبا ۴۰ سال گذشته در هنرستان موسیقی همراه با آقای فیروزی بر روی این ساز کار می کردیم. من همیشه دوست داشتم که یک روزی در نوازندگی این ساز به آقای فیروزی برسم و به یاد دارم که یکی از معلمان به من گفت که نگران نباش به آقای فیروزی رسیدید. خوشبختانه در حال حاضر رقابت در این ساز بسیار زیاد شده است و این موضوع باعث خوشحالی است.

وی افزود: نکته ای که باید عرض کنم این است که همان طوری که آقای فیروزی نیز به آن اشاره کردند، ما بیشتر انگشت گذاری ایرانی را مدنظرمان است و نوع ملودی هایی که ما در موسیقی مان استفاده می کنیم با موسیقی عربی متفاوت است و آن ها نیز انگشت گذاری های خاص خودشان را دارند و ما نمی گوییم انگشت گذاری های آنها اشتباه است اما نوع موسیقی ما ایجاب می کند که بیشتر از انگشت گذاری ایرانی استفاده کنید.

این نوازنده تصریح کرد: نکته دیگری که در اجراهای امروز وجود داشت و بنده نیز از این موضوع گله مند بودم، این است که قطعاتی که برای نوازندگان عود کار شده است، قطعاتی نبود که مختص این ساز باشد و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که صورت خواهد گرفت رفته رفته بتوانیم این نقص را برطرف کنیم.

حسین بهروزی نیا در پایان خاطرنشان کرد: نکته آخری که وجود دارد این است که نوازندگان رده های سنی بالاتر زمانی که قطعاتشان را اجرا می کنند، به خوبی از پس کار برمی آیند اما زمانی که مقامی در این جشنواره کسب می کنند و پس از آن باید به عنوان یک نوازنده حرفه ای گام بردارند، به سختی می توانند دقایقی را به صورت بداهه قطعه ای اجرا کنند و امیدواریم در این بخش نیز تدبیری اندیشیده شود و این نقص نیز برطرف شود.

پیشرفت نوازندگان جوان در جشنواره امسال

در پایان این نشست سعید نایب محمدی دیگر عضو هیأت داوران در بخش ساز  عود در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: من هم به نوبه خودم خیلی خوشحال هستم که فرصتی دست داد در خدمت شما عزیزان باشیم. اتفاق خوبی که در اجراهای امروز رخ داد این بود که تعدادی از نوازندگانی که در سال گذشته در این جشنواره حضور داشتند، در این دوره نیز حاضر شدند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته داشتند و این موضوع باعث خوشحالی است که این روحیه را دارند که به روی صحنه و حوزه رقابت قرار گیرند. ما نیز متوجه می‌شویم که این نوازندگان نسبت به سال‌های گذشته چقدر پیشرفت داشته‌اند. سال های گذشته نوازندگانی در این جشنواره حضور داشتند که جزو بهترین نوازندگان در سازهای مختلف هستند نوازندگان بسیار خوبی را در این جشنواره با آن‌ها آشنا شدم و همچنین تعدادی از نوازندگان نیز در خارج از جشنواره با آن ها آشنا شدم و کارهای بسیار خوبی را از آن ها شاهد بودم. راجع به انگشت‌گذاری سعی می‌کنم در این نشست صحبت نکنم و انشاالله فرصتی پیش بیاید که این معماها و شبهات برطرف شود و تمام این بحث‌ها می‌تواند باعث پیشرفت در این ساز و نوازندگی شود و به همین دلیل ترجیح می‌دهم وارد این مبحث نشویم و انشالله سر فرصت حتماً صحبت‌هایی را انجام خواهم داد. صحبت دیگری ندارم و اگر سوالی داشتید من در خدمتتان هستم.
زمانی که می‌خواهیم با ساز عود و بربط اجرا کنیم، به دلیل اینکه اعراب این انگشت‌گذاری را دارند، گمان می‌کنیم که به این انگشت‌گذاری ترجیح داده شده است، در صورتی که آن انگشت‌گذاری هم صحیح است و ما نمی‌گوییم که غلط است اما باید ببینیم موسیقی اعراب چگونه است که به این صورت انگشت‌گذاری می‌کنند و نوع ملودی ایجاب می‌کند که این انگشت‌گذاری انجام شود اما در موسیقی ایرانی به این گونه نیست.

 

 

 

چاپ
>