X
همزمان با سال‌روز تولد شهرداد روحانی

ارکستر سمفونیک و کُر تهران روی صحنه رفت

جمعه, 7 خرداد 1395

کنسرت ارکستر سمفونیک و کر تهران به رهبری شهرداد روحانی چهارشنبه ۵ خرداد ساعت ۹:۳۰ دقیقه با ترکیب جدید در تالار وحدت روی صحنه رفت.

به گزارش نای، در بخش اول ارکستر به اجرای کنسرتو پیانو شماره ۲ از راخمانینف و «اورتور اگمونت» از بتهوون پرداخت. کنسرتو پیانو شماره ۲ یکی از آثار معروف آهنگساز و نوازنده‌ی پیانوی روسی، سرگئی راخمانینف، آخرین نماینده‌ی بزرگ موسیقی رمانتیک در روسیه، است. این قطعه با تکنوازی پیانوی مهیار مرادی با ضربات سنگین بر روی کلاویه‌ها شروع شد و در ادامه به زهی‌ها متصل شد.

 کنسرتو پیانوی شماره ۲ راخمانینف یکی از برجسته‌ترین آثار رمانتیک و از معروف‌ترین ساخته‌های پیانویی تاریخ موسیقی است. همچنین یکی از تکنیکی‌ترین و مشکل‌ترین آثار، به‌ویژه موومان سوم آن، در نوع خود است و پیانیست باید به قدرت و سرعت دست بالایی رسیده باشد تا از پس اجرای آن بربیاید.
این اثر در اوایل قرن بیستم، همزمان با پیدایش صنعت ضبط موسیقی، نوشته شده، به همین خاطر تمامی بهترین اجراهای این اثر، حتا اجرای خود راخمانینف، موجود است.

قطعه‌ی بعدی «اورتور اگمونت» از بتهوون، موسیقیدانان برجسته‌ی آلمانی، بود. اِگمونت، اپوس ۸۴، مجموعه‌ای از ۱۰ قطعه موسیقی متن است که در سال ۱۸۱۰ توسط بتهوون برای نمایش‌نامه‌ای با همین نام از گوته تصنیف شد. محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین قطعه‌ی این مجموعه «اوورتور اگمونت» است. در این بخش نیز مهیار مرادی به عنوان تکنواز پیانو حضور داشت.

در بخش دوم، پس از تنفس کوتاهی، ارکستر به اجرای سوییت بیژن و منیژه از حسین دهلوی پرداخت. این اثر براساس داستان شاهنامه ساخته شده است.

پس اجرای این قطعه، گروه کر با رهبری رزمیک اوحانیان با تشویق حاضرین به روی صحنه آمد تا آخرین قطعه‌ی این برنامه اجرا شود.

اپرای شاهزاده ایگور اثر برودین، آهنگساز و شیمی‌دان روس، مهم‌ترین اثر وی است که تصنیف آن تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت و او هرگز موفق به اتمام آن نشد. پس از مرگش ریمسکی کورساکُف و گلازنف آن را تکمیل کردند. این اثر برای حاضرین به دلیل باکلام بودنِ آن از محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر قطعات نزد آنها برخوردار بود.

با اتمام قطعه‌ی آخر، به دلیل تشویق‌های مکرر حاضرین، شهرداد روحانی قطعه‌ی «رقص دایره» از مرحوم حشمت سنجری را اجرا کرد. حشمت سنجری از ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۶ و از ۱۳۳۹ تا ۱۳۵۱ رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران بود. اما قبل از آن با اشاره به استاد مصطفی‌کمال پورتراب که در ردیف اول سالن نشسته بود از وی تجلیل کرد که با تشویق حاضرین روبه‌رو شد و در پایان نیز اعضای ارکستر با اجرای «تولدت مبارک» رهبر ارکسترشان را سورپرایز کردند. شهرداد روحانی خطاب به حاضرین گفت: «هیچ‌وقت این شب را فراموش نمی‌کنم. شبی که در وطنم همکارانم این‌چنین برای من جشن گرفتند همیشه در قلبم می‌ماند.»

در این اجرا ارسلان کامکار به عنوان کنسرت مایستر و مازیار ظهیرالدینی به عنوان نوازنده‌ی ویلن یک حضور داشتند. ا

اما جا دارد چند کلمه‌ای هم درباره‌ی برخی از تماشاچیان نوشت. در پایان اجرای قطعه‌ی اول از راخمانینف همچنان درِ سالن به روی مردم باز بود! فیلم‌برداری با موبایل، صحبت با یکدیگر حین اجرای ارکستر، خوردن تنقلات، صحبت با موبایل، و… از جمله مسائلی است که تمرکز شنونده‌ی جدی این موسیقی را بر هم می‌زند. شاید بد نباشد کتابچه‌ای راهنما برای حضور در سالن تنظیم شود تا شنوندگان جدی موسیقی از دست این گونه افراد تا حدودی در امان باشند.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی ۱۷ خرداد در همین سالن دوباره روی صحنه خواهد رفت.

چاپ
>