کارگاه یک روزهی موسیقی مردمپسند برگزار شد
یکشنبه, 24 دی 1396

کارگاه یک روزهی موسیقی مردمپسند با حضور پروفسور کلائس نویمن، رئیس دپارتمان قومموسیقیشناسی دانشگاه هاله ویتنبرگ، و دکتر کیوان آقامحسنی و تعدادی از دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته جمعه ۲۲ دی ماه به همت انجمن موسیقی ایران در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، کلائس نویمن تحقیقات قومموسیقیشناسانهی خود را در حوزههای گوناگون و با تمرکز بر کار میدانی و توجه به موسیقی مردمپسند و شهری در حوزههایی همچون موسیقی ترینیداد و توباگو، موسیقی اقلیتهای کشور لهستان و موسیقی مردمپسند در کشور بلاروس به انجام رسانده است.
در ابتدای کارگاه تاریخچهی ورود موسیقی مردمپسند در مطالعات قومموسیقیشناسی با نگاهی به تاریخ این رشته و چهرههای تأثیرگذار آن مرور شد. از ابداع وسائل ضبط و پخش که راه را برای تحقیقات میدانی و دسترسی گسترده به موسیقی اقوام غیراروپایی هموار کرد تا ادامهی این مسیر که در دهههای ۴۰ و ۵۰ قرن بیستم و با شکلگیری گستردهی شاخههای موسیقی مردمپسند نظیر راک و بلوز و… ادامه یافت و کمکم قومموسیقیشناسان نهتنها به فرهنگ مردمپسند توجه بیشتر کردند بلکه حوزهی مطالعهی این رشته نیز دیگر صرفاً موسیقی اقوام بهاصطلاح بَدَوی یا غیراروپایی باقی نماند؛ در ادامهی همین گستردگی حوزهی مطالعه است که پروفسور نویمن نیز از سالها قبل حوزهی موسیقی مردمپسند و بهویژه موسیقی گروههای راک در کشور بلاروس را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است و در ادامه گزارشی از شیوهی گزینش اطلاعات و کار میدانی و چرایی انتخاب بلاروس برای تحقیقات خود را ارائه داد.
نویمن همچنین با گشودن بحثی پیرامون مهاجرت و سهولت حمل و نقل بعد از جنگ جهانی دوم بحث خود را با ترسیم دورنمایی از وضعیت امروز این تحقیقات پیرامون موسیقی شهری و مردمپسند ادامه داد. در انتها نیز با خوانش و توضیح مقالهای از هوگو زمپ (Zemp) به موضوع آسیبشناسیِ رعایت حقوق موسیقیدانان موسیقیهای مردمی در دوران معاصر پرداخت. نویمن با توضیح مثالهایی در خلال پرسش و پاسخ با شرکتکنندگان تلاش کرد به وسیعتر شدن حوزهی مسئولیت قومموسیقیشناسانی بپردازد که به نوعی واسطهی بین موسیقیدانان بومی و شرکتهای ضبط و پخش هستند: رسیدن به اصولی که هم فرهنگهای در معرض انقراض را حفظ کند و هم راهی برای تقسیم سود بازار این موسیقیها با صاحبان اصلیاش بیابد: دغدغهای که این محقق برجستهی آلمانی آن را بسیار مهم و حیاتی تلقی کرد.

کارگاه یک روزهی موسیقی مردمپسند در نهایت با اهدای گواهینامهی پایان دوره به اعضای شرکتکننده در فرهنگسرای سرو تهران به پایان رسید.

جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود