انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

کارگاه یک روزه‌ی موسیقی مردم‌پسند برگزار شد

کارگاه یک روزه‌ی موسیقی مردم‌پسند با حضور پروفسور کلائس نویمن، رئیس دپارتمان قوم‌موسیقی‌شناسی دانشگاه هاله ویتنبرگ، و دکتر کیوان آقامحسنی و تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته جمعه ۲۲ دی ماه به همت انجمن موسیقی ایران در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، کلائس نویمن تحقیقات قوم‌موسیقی‌شناسانه‌ی خود را در حوزه‌های گوناگون و با تمرکز بر کار میدانی و توجه به موسیقی مردم‌پسند و شهری در حوزه‌هایی همچون موسیقی ترینیداد و توباگو، موسیقی اقلیت‌های کشور لهستان و موسیقی مردم‌پسند در کشور بلاروس به انجام رسانده ‌است.

در ابتدای کارگاه تاریخچه‌ی ورود موسیقی مردم‌پسند در مطالعات قوم‌موسیقی‌شناسی با نگاهی به تاریخ این رشته و چهره‌های تأثیرگذار آن مرور شد. از ابداع وسائل ضبط و پخش که راه را برای تحقیقات میدانی و دسترسی گسترده به موسیقی اقوام غیراروپایی هموار کرد تا ادامه‌ی این مسیر که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ قرن بیستم و با شکل‌گیری گسترده‌ی شاخه‌های موسیقی مردم‌پسند نظیر راک و بلوز و… ادامه یافت و کم‌کم قوم‌موسیقی‌شناسان نه‌تنها به فرهنگ مردم‌پسند توجه بیشتر کردند بلکه حوزه‌ی مطالعه‌ی این رشته‌ نیز دیگر صرفاً موسیقی اقوام به‌اصطلاح بَدَوی یا غیراروپایی باقی نماند؛ در ادامه‌ی همین گستردگی حوزه‌ی مطالعه‌ است که پروفسور نویمن نیز از سال‌ها قبل حوزه‌ی موسیقی مردم‌پسند و به‌ویژه‌ موسیقی گروه‌های راک در کشور بلاروس را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است و در ادامه گزارشی از شیوه‌ی گزینش اطلاعات و کار میدانی و چرایی انتخاب بلاروس برای تحقیقات خود را ارائه داد.

نویمن همچنین با گشودن بحثی پیرامون مهاجرت و سهولت حمل و نقل بعد از جنگ جهانی دوم بحث خود را با ترسیم دورنمایی از وضعیت امروز این تحقیقات پیرامون موسیقی شهری و مردم‌پسند ادامه داد. در انتها نیز با خوانش و توضیح مقاله‌ای از هوگو زمپ (Zemp) به موضوع آسیب‌شناسیِ رعایت حقوق موسیقی‌دانان موسیقی‌های مردمی در دوران معاصر پرداخت. نویمن با توضیح مثال‌هایی در خلال پرسش و پاسخ با شرکت‌کنندگان تلاش کرد به وسیع‌تر شدن حوزه‌ی مسئولیت قوم‌موسیقی‌شناسانی بپردازد که به نوعی واسطه‌ی بین موسیقی‌دانان بومی و شرکت‌های ضبط و پخش هستند: رسیدن به اصولی که هم فرهنگ‌های در معرض انقراض را حفظ کند و هم راهی برای تقسیم سود بازار این موسیقی‌ها با صاحبان اصلی‌اش بیابد: دغدغه‌ای که این محقق برجسته‌ی آلمانی آن را بسیار مهم و حیاتی تلقی کرد.

کارگاه یک روزه‌ی موسیقی مردم‌پسند در نهایت با اهدای گواهی‌‌نامه‌ی پایان دوره به اعضای شرکت‌کننده در فرهنگسرای سرو تهران به پایان رسید.