X

پدرام فلسفی: بیان و تکنیک شرکت‌کنندگان روند صعودی داشته است

شنبه, 18 شهریور 1396

در دهمین روز از یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در سئانس اول و دوم نوازندگان گیتار در سه ردۀ سنی الف، ب، و ج در مقابل هیئت داوران سیمون آیوازیان، مهرداد پاکباز، علیرضا تفقدی، و پدرام فلسفی، و در سئانس دوم نوازندگان سازهای بادیِ کلاسیک غربی در مقابل هیئت داوران منوچهر صهبائی، جاوید مجلسی، اکبر محمدی، و علی نعمتی به اجرا پرداختند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، پدرام فلسفی در پاسخ به چگونگی کیفیت اجراهای این دوره گفت: اجراها نسبت به سال‌های قبل هدفمندتر بود. اگر هدف انتخاب آثار و اجرای آنها هیجانِ صحنه و گام گذاشتن در مسیر حرفه‌ای‌شدن باشد، می‌توانیم بگوییم به آن نزدیک شده‌ایم. نسبت به سال پیش بیان و تکنیک شرکت‌کنندگان روند صعودی داشته است، البته این روند شیب تندی نداشته، اما می‌توان آن را مثبت در نظر گرفت. برای سال آینده گروه داورها باید قطعاتی را انتخاب کنند که نوازندگان اجراهای خاص‌تر و متمایزتری داشته باشند.

او دربارۀ تفاوت رپرتوار امسال نسبت به سال گذشته گفت: در نگاه اول رپرتوار متفاوت با سال گذشته بود و قابلیت این را داشت که هر نوازنده‌ای بتواند حرفه‌ای بودن خود را تا جایی که توانایی دارد نشان دهد. نمی‌توان گفت سخت‌تر شده بود اما قابلیت اجرایی بیشتری داشت.

فلسفی به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: یکی از راه‌ها برای اجرای بهتر تجربۀ اجراهای کوچک است، یعنی برای خودشان کنسرت‌های کوچک آماده کنند. تهیۀ ویدیو و ضبط کردن بسیار می‌تواند به آنها کمک کند. پیش از هر اجرایی خوب است که از تکنیک‌های آرامِ سازی فیزیکی و احساسی استفاده کنند.

فلسفی در مورد اهمیت جشنوارۀ جوان پاسخ داد: به نظرم اندیشۀ کلی جشنوارۀ موسیقی جوان مثبت است و روند صعودی آن کم اما تداوم دارد. موسیقی کلاسیک در دنیا هنری است که رو به زوال است، اما به عقیدۀ من با تمهیداتی حداقل می‌توان در کشورمان این روند حرکتی را کاهش دهیم. تبلیغات بیشتری باید برای این موسیقی شود و از نظر مالی تشویق بیشتری برای نوازندگان ایجاد شود.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

چاپ
>