X

سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید

یکشنبه, 1 بهمن 1396

مراسم اختتامیه‌ی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از ساعت ۱۹:۳۰ امروز شنبه ۳۰ دی در تالار وحدت آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای مراسم پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تیزری از روند برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برای حاضران پخش و پس از آن ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی ترانه‌های «آسمان مست» از علی تجویدی و «ایران» از بابک زرین را اجرا کردند.

حمیدرضا نوربخش: فروش اجراهای غیرپاپ جشنواره با جهش مواجه شده است

حمیدرضا نوربخش در این مراسم گفت: در سه دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر، فروش اجراهای بین‌المللی، نواحی و سنتی جشنواره با جهش قابل‌توجهی مواجه شده است.

در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، رییس جشنواره به روی سن آمد و در سخنرانی خود به تأثیر ژرف جشنواره موسیقی فجر در فرهنگ کشور تأکید کرد و گفت: اگر سه دهه برگزاری جشنواره موسیقی فجر را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که جشنواره تأثیر خودش را در بخش‌های مختلف فرهنگی گذاشته است و این تأثیر را در بخش‌های دیگر از جمله حوزه اقتصادی نیز می‌توان دید.

وی افزود: خوشبختانه نیمی از بودجه جشنواره موسیقی فجر از محل درآمد فروش بلیت اجراها حاصل شده است. در سال‌های نه‌چندان دور، ۸۰ درصد فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر از اجراهای پاپ ناشی می‌شد ولی الآن این آمار خوب صرفاً مختص به فروش بلیت اجراهای پاپ نیست بلکه در دوره قبل و حتی دوره سی و یکم جشنواره موسیقی فجر، فروش اجراهای بین‌المللی هم به سطح فروش اجراهای پاپ رسید و فروش اجراهای سنتی، نواحی و کلاسیک هم با جهش قابل‌توجهی مواجه شد.

رییس جشنواره موسیقی فجر گفت: نگاه ما به جشنواره موسیقی فجر یک نگاه کیفی بوده است و در عین حال استقبال مخاطب نیز از شروط اصلی جشنواره می‌باشد. جشنواره موسیقی فجر آینه تمام نمایی برای همه مجریان هنر موسیقی است و به همین دلیل همه هنرمندان باید در برگزاری آن سهیم باشند.

او اظهار کرد: نکته دیگر دقت در داوری و ارائه راهکارهای مناسب برای بالندگی جشنواره است. خوشبختانه در چند دوره‌ی اخیر با حمایت‌های وزارت ارشاد و به‌ویژه معاونت هنری و دفتر موسیقی تغییراتی در بخش‌های مختلف از جمله جایزه باربد رخ داد و مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود نشان دادند که این رخداد را به خوبی دنبال می‌کنند.

نوربخش در پایان به بیان برخی دغدغه‌های این روزهای حوزه موسیقی پرداخت و خاطرنشان کرد: شریف‌ترینِ هنرمندان در عرصه‌ی موسیقی هستند؛ چرا که علی‌رغم تمام مشکلاتی که در این چهار دهه حل نشده‌اند، همچنان باامید و پشتکار مشغول فعالیت هستند. به هر ترتیب لغو کنسرت‌ها، آزادی فعالیت زنان در همه کشور، مسئله کُپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهم‌تر روشن‌شدن تکلیف سیاست‌های کلی موسیقی در کشور و مسائلی از این دست، فضا را به سمتی برده که به نظر می‌رسد وزارت ارشاد با ارتباط بیشتر با دیگر گام‌های حکومتی گام‌های مهمتری در این عرصه بردارد.

پس از سخنرانی رییس جشنواره، لوکا چیارلا هنرمند ایتالیایی به اجرای یک قطعه‌ی سازی با ویلن پرداخت.

با دعوت از وارطان ساهاکیان، محمد سریر و هوشنگ کامکار جوایز بخش موسیقی ایرانی به شرح زیر اعلام شد:

علیرضا قربانی صاحب جایزه «باربد» شد/ بخش نخست اهدای جایزه باربد

علیرضا قربانی در بخش خوانندگی موسیقی معاصر برای آلبوم “فروغ” جایزه باربد را دریافت کرد.

مراسم اهدای جایزه باربد در اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در سه بخش برگزار می‌شود که صاحبان جایزه باربد در بخش نخست معرفی شدند.

علیرضا قربانی جایزه باربد بهترین خوانندگی موسیقی معاصر را دریافت کرد.

پوریا اخواص برای آلبوم “این هم حکایتی است” و وحید تاج برای آلبوم “عطار” از دیگر کاندیدای دریافت جایزه در بخش خوانندگی معاصر بودند.

همچنین در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک، علیرضا مشایخی برای آلبوم “سپکتروم” و کارن کیهانی برای آلبوم “باغ بی‌برگی” صاحب جایزه باربد شدند و میلاد درخشانی نیز برای آلبوم “حرف بزن” به جایزه باربد رسید. در بخش آهنگسازی موسیقی با کلام ایرانی هم جایزه باربد به کاوه صالحی برای آلبوم “این هم حکایتی است” تعلق گرفت.

علیرضا قربانی بعد از دریافت جایزه خود بعنوان بهترین خواننده گفت: واقعیت این است که اساساً در هنر و ارزیابی هنر چیزی به عنوان جایزه و رتبه‌بندی صادق نیست و در واقع این در اولویت‌های چندم قرار خواهد گرفت و نه در اولویت اول. به جهت اینکه قطعاً در هنر روح و حسی وجود دارد که این روح و حس برای هریک از آدم‌ها متفاوت بوده است. برخلاف رشته‌های ورزشی که بر اساس توانایی‌های فیزیکی و رکوردی که ورزشکار می‌زند در هنر این‌طور نیست و همه آن دوستانی که جایزه می‌گیرند خیلی جای خوشحالی ندارد. و واقعاً بسیاری هستند که کارهای ارزشمندی داشته و شخصاً می‌دانم خیلی از آن آثار امشب جای آنها در بین این کاندیدها خالی است.

در ادامه گروه نواحی «خنیاگران شش اقلیم» به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا قطعاتی از موسیقی اقوام مختلف را روی صحنه بردند.

با حضور فرزاد طالبی، سیدمجتبی حسینی، سیدعباس صالحی، حجت‌الاسلام مازنی، ذوالقدر، قاضی‌زاده هاشمی نیز تقدیر از ابراهیم قادری خواننده ۸۷ ساله کُرد، و نوازنده کمانچه و تال لرستان فرج علیپور صورت گرفت.

موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاوت است

سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: موسیقی ایرانی با نمایه‌هایی شناخته می‌شود. موسیقی ایران نمایه‌ای از ملیت و ایرانیت ماست. همانگونه که زبان نوا و نمایی از ایرانیت ماست. در فراز و فرود تاریخ ایران با موسیقی و نواهای موسیقی به حیات خود ادامه داده است. کمتر موسیقیدان ایرانی داریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد. بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و مولانا و سعدی که مفاخر ایران هستند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده‌اند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده‌ایم و در جان فرو برده‌ایم. موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاوت است. ساز موسیقی ایرانی با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است. با ناخوشی آنها نواخته است، در روزهای سختی همراه این مردم بوده است و در ایام انقلاب اسلامی و در جوش و خروش خیابان‌ها موسیقی با خیابان‌ها همراه شد، شعر و شعار و موسیقی و مردم با هم درآمیختند و ده‌ها قطعه‌ای از دل مردم برآمد و بر جانشان نشست. در ایام دفاع مقدس در هشت سال سختی و رنج این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه و فراز و فرود حوادث را با خود مقطع بندی می‌کرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه‌ی «خجسته باد این پیروزی» و ده‌ها اتفاق دیگر را با موسیقی این ایام بخاطر می‌آوریم.

وی در ادامه گفت: موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. همان‌گونه که اقالیم ایرانی در جغرافیای خود چهار فصل پررنگ و رمز است، در این اقالیم چهارگانه موسیقی ایرانی پرورش یافته است و هرکدام رنگ و طعم و بوی خود را دارد و همان‌گونه که یک جغرافیایی ایران زیباست موسیقی ایران هم پرترنم و زیباست.

وی افزود: موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نواها و نمایه‌ها می‌شناسیم ایرانیت نماد مقاومت قومیت و عرفان و معنویت قلب این موسیقی را در دیپلماسی فرهنگی و هنری خود پیش از پیش باید بدانیم موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی، ملیت ما، و ارزش‌های اخلاقی ما و سبک و فرم خاص موسیقایی باشد که در سده‌های متوالی بزرگان این مرز و بوم گام به گام پیش برده‌اند و امروز به ما رسانده‌اند.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل‌های متوالی موسیقی، از تجربه‌های پیشکسوتان تا خلاقیت‌های جوانان، فرصتی است برای حضور موسیقی جغرافیای متنوع ایران‌زمین از نواحی و اقوام گوناگون، فرصتی برای گونه‌های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی و فرصتی برای گفتگو جهانی از طریق موسیقی زبان بی‌کلام بشری. این فرصت را باید تقویت کرد و بر قوت‌های آن افزود و از ضعف‌های آن کاست. جشنواره را فرصتی برای انسجام همدلی و همراهی اصحاب موسیقی ایرانی قرار داد و اینک در آغازین راه جشنواره موسیقی سی و چهارم از تمامی پیشکسوتان و شیفتگان این موسیقی پرطنین می‌خواهیم که در قوت‌ها بگویند تا در آن بیفزاییم، نقد کنند تا ما را استوارتر در راه بگردانند. با این نگاه‌ها و پیشنهادها و نقدها سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ایران را پرفروغ تر کنند.

سپس نوبت به معرفی برگزیدگان بخش موسیقی تلفیقی و دستگاهی با حضور محمدرضا چراغعلی، میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی و بهرام جمالی رسید.

جایزه باربد در بخش تلفیقی بی‌کلام به گلنوش صالحی برای آلبوم «ده تیر» رسید. همچنین در بخش آهنگسازی تلفیقی باکلام برای آلبوم «نوستالژی» فرزاد میلانی لوح تقدیر دریافت کرد.

در بخش موسیقی تلفیقیِ باکلام جایزه به میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» رسید.

درخشانی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: امشب دو آلبومم مورد تأیید قرار گرفت، این جوایز را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم.

همچنین در بخش دستگاهیِ بی‌کلام جایزه باربد برای آلبوم «آواز رود» به قاسم رحیم‌زاده رسید. در بخش باکلام این بخش نیز جایزه باربد هیئت داوران هیچ هنرمندی را شایسته اهدای جایزه ندانست.

مجید مولانیا هم در آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای «سرو بالا» لوح تقدیر دریافت کردند. در بخش خوانندگی این ژانر هم هیچ‌کس شایسته دریافت جایزه نبود. اما سالار عقیلی برای آلبوم «میهن وطنم خوش‌تر» و وحید تاج برای «در عشق زنده باید» لوح تقدیر دریافت کردند.

سالار عقیلی بعد از دریافت لوح گفت: ملاک لوح و جایزه نیست و ملاک میزان تأثیرگذاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. امیدوارم ما هنرمندان در مراسم ختم صرفاً همدیگر را ملاقات نکنیم و از هم فاصله نگیریم.

سپس گروه «مهتاب» به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر و خوانندگی مجتبی عسگری در دستگاه همایون قطعاتی را اجرا کرد.

بعد از اجرای گروه «مهتاب»، در بخش بهترین ناشر، مؤسسه ایران‌گام به مدیریت صدرالدین حسین‌خانی و پردیس موسیقی معاصر به مدیریت اردوان جعفریان لوح تقدیر دریافت کردند.

مؤسسه «پرده هنر موسیقی» به مدیریت امیرعباس ستایشگر برنده جایزه باربد بهترین ناشر را از آن خود کرد. این جایزه توسط محسن رجب‌پور، علیرضا قربانی، غلام علمشاهی و علی عزیزی اهدا گردید.

همچنین محسن رجب پور قبل از معرفی برگزیده این بخش بیانیه‌ی مشترک مجمع صنفی ناشران موسیقی و کانون ناشران خانه موسیقی را قرائت کرد.

در بخش موسیقی راک هم کاوه یغمایی جایزه باربد را دریافت کرد و در بخش خوانندگی پاپ نیز مهدی یراحی برای آلبوم آیینه قدی جایزه باربد را دریافت کرد.

رسانه نوا و علیرضا سعیدی (مهر)، سما بابایی (موسیقی ما)، نیوشا مزیدآبادی (اعتماد)، مهدی شاه‌رضایی (رادیو)، امیرحسین ثقفی (رادیو)، بهزاد حقیقت (رادیو) به عنوان رسانه‌های برتر انتخاب شدند.

اجرای یک قطعه توسط مهدی یراحی حسن‌ختام سی و سومین جشنواره موسیقی بود.

هیئت داوران «جایزه‌ باربد» این دوره، تولیدات موسیقایی را در طول بازه‌ زمانی یک ساله‌ از مهر ۹۵ تا مهر ۹۶ مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

سیدعباس صالحی، سیدمحمدمجتبی حسینی، حمیدرضا نوربخش، مهدی افضلی، فرزاد طالبی، بهرام جمالی، داریوش پیرنیاکان، داود گنجه‌ای، مهیار علیزده، وحید تاج، بیژن بیژنی، محمد فرنود، زیدالله طلوعی، علیرضا شفقی‌نژاد، پوریا اخواص، نیما جوان، محسن رجب‌پور، مظفر شفیعی، هوشنگ کامکار، بهروز وجدانی، محمد سریر، فاضل جمشیدی، محمدحسین ایمانی خوشخو، میلاد کیایی، کارن کیهانی، مهدی یراحی، رضا شایسته، حسین علیشاپور، احسان عبدی‌پور، میلاد درخشانی، محمدرضا چراغعلی، فاطمه ذوالقدر، احمد مازنی، محمدعلی ابطحی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص، مهیار علیزاده، و… از دیگر مهمانان ویژه این مراسم بودند.

چاپ
>