«تنبور لَکستان» منتشر شد
یکشنبه, 23 خرداد 1400

به گزارش نای رامتین کاکاوندی در این خصوص گفت: در این کتاب به مبحث موسیقی مقامی تنبور لکستان و قوائد چگونگی طرز تنبورنوازی دورۀ مذکور اشاره شده و با شیوۀ نواختن امامقلی امامی که یکی از برجستهترین نوازندگان تنبور و میراثدار فرهنگ موسیقایی آن حوزه بودهاند مقامهای آن دوره را تجزیه و تحلیل و وضع و حالت پیدایش مقامها را با طرز رسم ایشان آوانگاری شده است؛ خواه وارث محض مقامهای دورۀ شاهخوشین بوده باشند، یعنی روایتگر صدیقِ مجموع نغمات، یا تنها، حافظ اسامی مقامها و اسامی اشخاصی که در مکتوبات یا روایات دورۀ شاهخوشین برروی مقامی آورده باشد. خواه، تنها، فرزند آن خطه، و نوازندهای چیرهدست که با تسلط بر موسیقی فولکلوریک لک، و نغماتی که در آن منطقه مرسوم است، آواها را با مهارتی شگفت با تنبور مینواختند.
وی در خصوص انگیزه انتشار این کتاب توضیح داد: با الهام از شیوۀ نوازندگی شاگردان آقاسید نصرالدین، مصمم به آوانگاری این نوع شیوه شدم و با گردآوری آثار ضبط شدۀ اساتید برجسته و با جمعآوری تاریخ پیدایش و خلق مقامات تصمیم به انتشار این مجموعه گرفتم.
کاکاوندی در ادامه درباره محتوای کتاب گفت: مقامهای آوانگاریشدۀ این مکتوب، برداشتی از شیوۀ مقامنوازی امامقلی امامی است، به سه دلیل: نخست اینکه، چون ذات موسیقی مقامی براساس بداهه است و تمامی مقامها به صورت سینهبهسینه منتقل شدهاند و طبیعتاً به موسم انتقال، دخل و تصرف نوازنده نیز میسر بوده؛ ایشان نیز از این حاجت مستثنا نبودهاند و پس از احاطه پیداکردن در این امور، بیانگر روایت خویش شدهاند.
دومین دلیل این است که اساس موسیقی مقامی تنبور، تکرار، دوبارهگفتن یا به دفعات انجامدادن است؛ خواه، تکرار در گردش ملودی و نغمات باشد، خواه در ریتم، ضرب یا ادوار؛ و با بررسی آثار امامی ملتفت خواهیم شد که ایشان نیز در اجرای مقامها از عامل تکرار، در ملودی و ریتم، به دفعات استفاده کردهاند.
و سومین عاملِ تفاوتِ بارزِ میانِ منطقۀ لکستان و دیگر مناطق رواج تنبور: وامگیری از مجموعه ابزارهای: آوایی، ملودیک، نغمگی، ضربی، فواصلی و ریتمیک موسیقی فولکلوریک منطقۀ لکستان است، که قالب ارائۀ آن ابزارها توسط سازهای سورنا، کمانچه، تمبک، دهل و… بوده است و این نگرش، بهوفور در مقامهای نواختهشدۀ امامی دیده میشود؛ یعنی بهرهگیری از فواصل، ریتم و تکنیکهای سازهای اجراکنندۀ موسیقی فولکلوریک لکستان و ادغام آن ابزارها با موسیقی مقامی تنبور.
تاکنون آلبومهای «پلی به سوی خورشید، در چارچوب موسیقی مقامی تنبور»، «آمد ندید برفت، در چارچوب موسیقی سنتی، دونوازی سهتار و تمبک»، «یادگار روزگار تار، در چارچوب موسیقی سنتی، دونوازی تار و تمبک»، «آلبوم مَرنو، در چارچوب موسیقی کلاسیک، آهنگسازی»، «آلبوم ضربآهنگ، در چارچوب موسیقی مقامی دف» و کتابهای «شیوۀ نوین آموختن دف، از دورۀ مقدماتی تا متوسطه»، «مروارید مست بیداری ۱۰ قطعه برای تار و سهتار»، «خوف درۀ خاموش ۷ قطعه برای سهتار»، «هفتاد و دو مشق تنبور، برای آموزش دورۀ مقدماتی»، «همزاد همرنگ هراس، دونوازی دف، دورۀ عالی در ژانر وحشت»، «هفتاد و دو مقام تنبور، آوانویسی مکتب تنبور صحنه برای آموزش دورۀ متوسطه»، «هفتاد و دو مبنای تنبور، مبنای نظری موسیقی مقامی تنبور، برای آموزش دورۀ پیشرفته» از وی منتشر شده است.

جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود