X

از «سپیده» تا «آزادی» در شب چهارم جشنواره

یکشنبه, 24 دی 1396

گروه «سرشک» به سرپرستی یحیی علوی و خوانندگی مهدی سالاری در چهارمین شب جشنواره‌ی موسیقی فجر در تالار رودکی در سئانس دوم قطعاتی انقلابی از بزرگان موسیقی را برای مخاطبان اجرا کردند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، گروه «سرشک» در دو قسمت به اجرای رپرتوار انتخابی خود پرداخت. در قسمت اول یحیی علوی، سرپرست گروه و نوازنده‌ی سنتور به همراه صمد برقی نوازنده‌ی کمانچه، که هر دو از نوازندگان چیره‌دست خراسان هستند، و یوحنا علوی نوازنده‌ی تمبک روی صحنه آمدند و قطعاتی را به صورت بداهه بر اساس موسیقی مقامی خراسان اجرا کردند. از آنجا که هر سه نوازنده‌ی این بخش اهل خراسان بودند در سؤال و جواب‌ها و ورود و خروج‌ها بسیار هماهنگ و حس مشترکی داشتند و همین موضوع باعث رضایت حاضرین و تشویق گروه شد.

پس از پایان این قسمت و چند دقیقه‌ای تنفس، این‌بار دیگر اعضای گروه، سیامک برقی (آلتو)، و رشاد شالپوش (عود)، سیامک صادقی (تار) روی صحنه آمدند تا آثاری از دوران انقلاب ساخته‌ی بزرگان موسیقی استادان محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان را برای علاقمندان اجرا کنند. در ابتدا تصنیف «آزادی» از آلبوم «چاووش ۲» ساخته‌ی استاد محمدرضا لطفی اجرا و پس از آن تصنیف پرطرفدار او یعنی «سپیده» از آلبوم «چاووش ۶»، و در آخر قطعه‌ی «عاشقان» از این هنرمند فقید اجرا شد. در ادامه‌ی برنامه، گروه «سرشک» دو اثر خارق‌العاده از استاد پرویز مشکاتیان به نام‌های «ایرانی» و «چندمضراب پنج‌گاه» را نواخت که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

گروه «سرشک» در سال ۱۳۷۸ به سرپرستی یحیی علوی در مشهد تشکیل شد. این گروه با هدف حفظ و اشاعه‌ی موسیقی اصیل ایرانی با الگوبرداری از بزرگان موسیقی از جمله فرامرز پایور، پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی به فعالیت خود ادامه داد. این گروه در شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهایی چون آلمان و امریکا اجرا داشته و مقام نخست گروه‌نوازی و تندیس جشنواره‌ی موسیقی فجر در سال ۹۲ و نیز اجرا در فستیوال جهانی موسیقی محلی در سال ۲۰۱۵ بخشی از کارنامه‌ی درخشان این گروه است.

در این اجرا شخصیت‌هایی چون فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)، سید سعید سرابی (مدیرکل ارشاد خراسان رضوی)، فرشید فلاح (معاون اجرایی بنیاد امام رضا)، حمید طاهری تهرانیان (رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی) و استاد میلاد کیایی حضور داشتند.

سی و سومین جشنواره‌ی موسیقی فجر در ششمین روز خود در تالار رودکی شاهد اجرای برگزیدگان جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان در سئانس اول، و موسیقی شش اقلیم (موسیقی نواحی ایران) در سئانس دوم خواهد بود.

چاپ
>