X

شب پرشور موسیقی کلاسیک ایرانی

چهارشنبه, 24 آذر 1395

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این جشنواره شب گذشته به اجراهای خود پایان داد و قرار است امشب با تجلیل از گروه‌های حاضر در جشنواره و اجرای برخی گروه‌ها در آیین اختتامیه به کار خود پایان دهد.

در نخستین اجرای سئانس اول، سامر حبیبی، نوازنده کمانچه، و بهنام معصومی، نوازنده تمبک، به بداهه‌نوازی در دستگاه همایون پرداختند و مخاطبانشان را به وجد آوردند.

در ادامه در بخش ساز و آواز، امید مظهری، خواننده، و آریا محافظ، نوازنده سنتور، به اجرای موسیقی در آواز بیات اصفهان پرداختند. این دو هنرمند هم موفق شدند اجرای خوبی داشته و گوشه‌ای از زیبایی‌های ساز و آواز ایرانی را به مخاطب عرضه کنند. البته خواننده به علت کسالت آنطور که باید نتوانست توانایی خود را در اجرای آواز عرضه کند.

گروه «امیرجاهد» هم در بخش پایانی سئانس اول روی صحنه رفت. این گروه به اسم استاد محمدعلی امیرجاهد تصنیف ساز گروه در خانه استاد زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کند و در اجرای خود، صوفی خانقاهی، ضربی، سودای دل، پروانه، قطعه ضربی، آواز و تکنوازی تار را اجرا کرد. این گروه اشعاری از مولوی، رهی معیری و عماد خراسانی را برای اجرا انتخاب کرده بود و سه قطعه بدون کلام را هم اجرا کرد. اجرای این گروه از کیفیت کمی برخوردار بود.

حسین روزبهانی آهنگساز، علی یاری‌پور خواننده، الناز نوتاش نوازنده عود، سجاد خانقاهی نوازنده سنتور، رامین عبدالهی نوازنده کمانچه، امیرحسین موسوی نوازنده دف، سعید میرزاحسینی نوازنده نی، آرزو کامیار نوازنده پرکاشن، و مجید علیزاده تنبک و مهدی مساح بیدگلی نوازنده تارباس در این اجرا روی صحنه رفتند.

در ادامه و با شروع سئانس دوم، که کیفیت اجراها به مراتب از سئانس اول بهتر بود، مریم خدابخش نوازنده عود و سپیده شایان‌راد نوازنده تمبک روی صحنه رفتند و به اجرایی بداهه در دستگاه همایون پرداختند. این دو نوازنده هم توانستند اجرای بسیار جذاب و خاطره‌انگیزی را در شب پایانی جشنواره داشته باشند.

اجرای سئانس دوم این شب را می‌توان یکی از پرمخاطب‌ترین اجراهای جشنواره دانست. محمود مخدوم خواننده‌ی پیشکسوت آواز ایرانی به همراه المیرا مردانه نوازنده کمانچه روی صحنه رفت و آخرین ساز و آواز این دوره از جشنواره شور و حال خاصی داد.

در این اجرا خوانندگان و هنرمندانی چون حسین علیشاپور، وحید تاج، ملیحه مرادی، مهدی امامی، اسماعیل قنبری و نوید دهقان حضور پیدا کرده و به تماشای اجرای این هنرمند پیشکسوت آواز ایرانی نشستند. مخدوم آواز شوشتری را اجرا کرد و المیرا مردانه بخوبی آواز او را همراهی کرد.

پس از آنتراکت، اجرای پایانی جشنواره هم با گروه «نواساز» بود. علی‌اصغر عربشاهی نوازنده تار، پوریا اخواص خواننده، پویان عطایی نوازنده سنتور، حمید خوانساری نوازنده عود، زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه ای و علیرضا دریایی نوازنده کمانچه در این اجرا روی صحنه رفتند و ۷ قطعه را اجرا کردند که برای سه قطعه باکلام این اجرا از میان اشعار عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج و مهدی اخوان ثالث انتخاب شده بود.

سئانس دوم شب پایانی اجراهای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را می‌توان شبی پرشور دانست که گروه‌های حاضر در این شب مخاطبان را به وجد آوردند. اجراهای این شب بی شک این حس را در مخاطبان ایجاد کردند که در سال‌های آینده هم منتظر برگزاری جشنواره و حضور در اجراهای حرفه‌ای موسیقی کلاسیک ایرانی باشند.

لازم به توضیح است، مراسم اختتامیه‌ی نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی امشب (چهارشنبه ۲۴ آذرماه) ساعت ۱۹:۳۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

گزارش تصویری آخرین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

عکاس: ماریا منافی زاده

چاپ
>