X
انتشار متدی نوین برای آموزش آواز وکرال به همراه روش تدریس برای مربیان

خودآموز کرال بیاموزید

شنبه, 29 آذر 1404

 

افسون کوثر، مدرس موسیقی، با اشاره به کمبود منابع آموزشی تخصصی با این عنوان برای کودکان و نوجوانان، از انتشار کتاب «متد نوین آموزش آواز و کرال» خبر داد؛ اثری دو جلدی همراه با فایل‌های صوتی که با رویکردی خلاقانه، نوآورانه و متناسب با گروه سنی ۸ تا ۱۶ سال، آموزش آواز، کرال چندصدایی و مباحث مکمل موسیقی را به‌صورت جامع ارائه می‌دهد.

افسون کوثر نویسنده درگفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران در خصوص کتاب «متد نوین آموزش آواز و کرال» گفت: این کتاب به مهارت خوانندگی به‌صورت حرفه‌ای و آموزش کرال چندصدایی کودک و نوجوان می‌پردازد و متناسب با گروه سنی هشت تا شانزده سال طراحی شده است و خردسالان زیر هشت سال را دربر نمی‌گیرد.

وی افزود: عنوان کتاب نیز بر همین اساس انتخاب شده و هدف اصلی من از نگارش این اثر، تجربه سال‌های طولانی تدریس از سال ۱۳۸۵ در این گروه سنی بوده است؛ تجربه‌ای که شامل آموزش پیانو، کر و آواز می‌شد.

وی با اشاره به کمبود منابع آموزشی در ایران برای این گروه سنی اظهار کرد: ما در ایران در این حوزه با فقدان منابع آموزشی مواجه بودیم. برخی از منابع موجود نیز صرفاً به بخشی از موضوع کلی کر و آواز پرداخته اند، مانند سلفژ. اما منبع جامعی برای آموزش کرال و آواز ویژه این گروه سنی وجود نداشت.

کوثر ادامه داد: آنچه در اختیار مربیان بود یا برگرفته از کتاب‌های خارجی بود یا از منابع بزرگسالان استفاده می‌شد و همین موضوع باعث می‌شد مربیان با کمبود منبع آموزشی مناسب مواجه باشند و ناچار شوند برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان از کتاب‌های بزرگسالان استفاده کنند.

این مدرس موسیقی اظهار داشت: این اثر حاصل مطالعات، تحصیلات و تجربه عملی من است. از سال ۱۳۹۱ گروه‌های کرال چندصدایی ویژه کودکان را تشکیل دادم و این گروه‌ها به مرحله اجرای چندصدایی رسیدند. نتایجی که از اجراهای کنسرت به دست آمد، نشان داد متدی که با بچه‌ها اجرا کرده بودم، نتیجه‌بخش بوده است و بر همین اساس آن را در قالب مجموعه‌ای شامل دو جلد کتاب و هشتاد و نه فایل صوتی منتشر کردم.

کوثر با اشاره به اهداف دیگر خود از نگارش این کتاب گفت: بیشتر منابع آموزشی، چه داخلی و چه خارجی، در یک زمینه خاص تألیف شده‌اند؛ برای مثال کتاب‌هایی با عنوان تئوری موسیقی یا مجموعه‌ای از ترانه‌ها برای کودکان. اما در دنیای موسیقی، کمتر مجموعه‌ای وجود دارد که همه مباحث مورد نیاز را به‌صورت جامع دربر بگیرد.

وی افزود: زمانی که یک کودک یا نوجوان می‌خواهد به مرحله خواندن آواز چندصدایی برسد یا در آینده به یک خواننده توانمند تبدیل شود، باید مباحث متنوعی از موسیقی را فرا بگیرد و صرفاً خواندن چند قطعه موسیقی، آموزش سطحی محسوب می‌شود.به همین دلیل در این کتاب، در کنار آواز و مباحث کرال، موضوعاتی مانند صداسازی، سلفژ، تئوری موسیقی، مباحث تقویت شنیداری موسیقایی و پیانو‌نوازی نیز ارائه شده است و البته تمامی این ها، با روش هایی در فضایی الهام بخش و خلاق حاصل شده و از متون و اشعاری استفاده گردیده که از جنبه ی روانشناسی مورد تحلیل قرار گرفته تا تاثیرات مفید روحی و اخلاقی نیز داشته باشد تا فردی که این کتاب را مطالعه و تمرین می‌کند، به هنرجویی توانمند با بینشی وسیع تبدیل شود.

کوثر در پاسخ به این پرسش که آیا این کتاب بر اساس متد آموزشی شخصی او نوشته شده یا تلفیقی از متدهای آموزشی رایج در خارج از کشور است، اظهار داشت: این متد آموزشی کاملاً متعلق به خود من است. هر نویسنده‌ای بر اساس دانسته‌ها، تحلیل‌ها و تجربیات شخصی خود به یک بیان خلاقانه می‌رسد. متد نوین به معنای روش‌های آموزشی نوآورانه است و برای استفاده از این عنوان، روش‌ها باید نوآورانه باشند. در تمامی مباحث کتاب، از جمله سلفژ، تمام قطعات توسط خودم آهنگسازی شده و حتی اشعار اکثر قطعات آن نیز سروده خودم است.

وی ادامه داد: روش آموزش این مباحث، متد شخصی من است و نوین بودن این متد به این معناست که متناسب با گروه سنی، نیازها و روحیات مخاطبان طراحی شده است. این کتاب هم آموزش فردی و هم آموزش گروهی را در نظر گرفته و روش‌های به‌کاررفته در آن کاملاً خلاقانه، بازی‌محور و مبتنی بر داستان، مثال و استعاره است.

کوثر با اشاره به نقش فناوری در این متد آموزشی گفت: متد نوین باید از فناوری نیز بهره ببرد. این مجموعه علاوه بر کتاب اصلی، کتاب تمرین نیز دارد و تمام نت‌ها و تنظیم‌ها‌ی کرال توسط خودم انجام شده است. همچنین هشتاد و نه فایل صوتی برای این مجموعه تهیه شده که شامل تمام دروس صوتی مانند صداسازی، قطعات، سلفژ و مباحث آموزشی است. این فایل‌ها در استودیو ضبط شده و بخش‌های آوازی به‌صورت چندصدایی با همراهی همسرم و افراد دیگر اجرا شده تا در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قابلیت خودآموز بودن کتاب در دنیای آموزش مدرن و پلتفرم‌های آموزشی گفت: این کتاب امکان یادگیری خودآموز را برای هنرجویان فراهم می‌کند، زیرا هم تمرین دارد و هم فایل‌های صوتی.مخاطب اصلی کتاب کودکان و نوجوانان هستند و مطالب از طریق شخصیت‌هایی مانند سایا و نویا که خواهر و برادر هستند و همچنین یک زنبور، ارائه می‌شود. حتی خانواده‌هایی که دسترسی به مربی ندارند یا امکان شرکت در کلاس موسیقی برای فرزندشان وجود ندارد، می‌توانند از این کتاب و تمرین‌های آن استفاده کنند. البته آموزش زیر نظر مربی کیفیت بالاتری دارد، همان‌طور که یادگیری پیانو می‌تواند هم از طریق پلتفرم‌های آموزشی و هم با حضور در کلاس انجام شود.

این نویسنده در پاسخ به این سؤال که این کتاب برای گروه سنی هشت تا شانزده سال تا چه حد می‌تواند مکمل آموزشی برای کودکانی باشد که هم‌زمان در حال یادگیری یک ساز هستند، گفت: فردی که هم ساز می‌نوازد و هم آواز می‌خواند، چه به‌صورت تک‌خوانی و چه کرال، یادگیری این متد بسیار برایش مناسب خواهد بود . چرا که آواز باعث تقویت شنوایی موسیقایی می‌شود و همین موضوع به بهبود نوازندگی ساز نیز کمک می‌کند؛ بنابراین این دو حوزه یکدیگر را حمایت می‌کنند.


کوثر در پایان تاکید کرد: تجربه و نظر شخصی وی، به عنوان فردی که سال ها به تدریس آواز و ساز به این گروه سنی پرداخته، این است که در فرایند یادگیری موسیقی، کودکان زیر هفت سال در ابتدا بهتر است، در گروه های سرود تک صدایی شرکت کنند و از جذابیت ها و شورانگیزی این گروه ها در حین یادگیری اولیه ی موسیقی و تقویت شنیداری موسیقی و شنوایی تقلیدی برخوردار شوند و بعد می توانند با سازها آشنا شده و در گروه های کرال چند صدایی شرکت کنند و آوازخوانی علاوه بر ارتقای مهارت‌های شنیداری، موجب تقویت روحیه، افزایش اعتمادبه‌نفس، بهبود شیوه گفتار و تأثیر مثبت بر تمامی جنبه‌های زندگی فرد از جمله نوازندگی، تحصیل و زندگی اجتماعی خواهد داشت.

گفتگو:سحر طاعتی

چاپ
>