علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
چهارشنبه, 23 مهر 1404

علی اکبر مرادی با اشاره به برگزاری هجده دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان، این رویداد را یکی از معدود حرکتهای هدفمند در عرصه موسیقی کشور دانست و تأکید کرد که ساختار و شیوه برگزاری آن نیازمند بازنگری جدی است.
علی اکبر مرادی نوازنده تنبور و داور دوره های اخیر جشنواره ملی موسیقی جوان در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران در خصوص برگزاری ۱۸ دوره از این جشنواره گفت: جشنواره موسیقی جوان حرکتی است که اگر نگوییم تنها حرکت مؤثر، بیتردید یکی از بهترین اقدامات در حوزه موسیقی و تشویق جوانان و نوجوانان محسوب میشود. استمرار و پایداری این جشنواره در تقویت بدنه موسیقی کشور نقشی اساسی دارد. تنها نکتهای که از نظر من باید مورد توجه قرار گیرد، تمرکز بیش از اندازه آن در تهران است. به اعتقاد من، جشنواره باید منطقهای برگزار شود؛ بهعنوان نمونه خراسان و گلستان میتوانند یک منطقه باشند، کردستان و لرستان منطقهای دیگر، و جنوب کشور نیز بهصورت مجزا برگزار شود تا سازها و فرهنگهای بومی هر ناحیه بهدرستی نمایان شوند.
این نوازنده تنبور افزود: بهتر است مرحله نخست آزمونها در هر منطقه برگزار شود و پس از آن، برگزیدگان به مرحله نهایی در تهران دعوت شوند. این روند میتواند بسیاری از مشکلات فعلی را برطرف کند. خود من چند سال داور این جشنواره بودم و از نزدیک دیدم که شرکتکنندگان شهرستانی با خستگی و دشواری فراوان به تهران میآیند، در حالی که امکانات اقامتی، تغذیه و استراحت مناسبی برایشان فراهم نیست. برگزاری منطقهای این مشکلات را تا حد زیادی کاهش میدهد.
استاد مرادی درباره انتخاب داوران نیز اظهار کرد: در گزینش داوران باید دقت بیشتری صورت گیرد. بهعنوان مثال، فردی که تخصص او تنبور است نباید داور ساز دیگری باشد. لازم است داوریها بر اساس تخصص و شناخت بومی انجام شود تا عدالت بیشتری برقرار شود.
* تغییر بدون منطق دبیران به جشنواره آسیب میزند
و همچنین با اشاره به تغییرات اخیر در ترکیب هیئت داوران و سیاستگذاران جشنواره گفت: در سالهای گذشته حضور اساتید و چهرههای باتجربه در داوری و سیاستگذاری جشنواره پررنگتر بود، اما اکنون این حضور کمرنگتر شده است. برای نمونه، کنار رفتن هومان اسعدی برای من قابل درک نبود. او بیش از دوازده یا سیزده سال در این جشنواره تجربه داشت و زحمات زیادی کشیده بود. به اعتقاد من، افرادی با چنین سابقه و سلامت حرفهای باید به عنوان سرمایه دائمی جشنواره حفظ شوند.
مرادی ادامه داد: دبیرانی که کارنامه موفقی دارند و خطایی از آنان دیده نشده، نباید بدون دلیل منطقی کنار گذاشته شوند. البته میتوان نیروهای جوانتر را در کنار چهرههای باتجربه قرار داد تا ضمن یادگیری، به تدریج برای مسئولیتهای بعدی آماده شوند. اما جابهجایی ناگهانی و بیبرنامه دبیران نهتنها پیشرفتی ایجاد نمیکند، بلکه به کلیت جشنواره آسیب میزند.
*مشورت با اساتید برای پیشبرد کیفی جشنواره
وی درباره نقش نسل جوان در این روند گفت: میتوان به نسل جوان اعتماد کرد، اما نه بهصورت کامل و دفعی. باید آنان را مدتی در کنار اساتید قرار داد تا تجربه لازم را به دست آورند. در آن صورت، میتوان آنها را در مسیر مدیریتی قرار داد. جشنواره موسیقی جوان یکی از بهترین حرکتهایی است که تاکنون در حوزه موسیقی کشور انجام شده و باید با دقت بیشتری تداوم یابد.
استاد مرادی با اشاره به آغاز این جریان در دوران زندهیاد مرادخانی افزود: آقای مرادخانی با عشق و احساس مسئولیت، این حرکت را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و اگر کسی واقعاً به فرهنگ و موسیقی کشور تعهد دارد، باید تمام توان خود را برای پیشبرد چنین طرحهایی به کار گیرد. همچنین لازم است مدیران جشنواره با مشورت گرفتن از اساتید و استفاده از دیدگاههای کارشناسی، در جهت بهبود کیفی این رویداد گام بردارند.
او درباره دلایل کنارهگیری برخی از افراد از همکاری با جشنواره نیز توضیح داد: هر فردی دلایل خاص خود را دارد. در بعضی موارد، علتها جمعی و در برخی شخصی است. در کشور ما عوامل متعددی از جمله مسائل اقتصادی و شرایط عمومی فرهنگ و هنر بر چنین تصمیمهایی تأثیر میگذارد. انسان موجودی چندبعدی است و فقط با هنر زندگی نمیکند؛ جنبههای مختلف زندگی و معیشت نیز در تصمیمگیریها مؤثر است. به نظر من، از هم گسستن آن سیستم و جدایی افرادی که سالها در جشنواره حضور داشتند، تأثیر منفی خود را گذاشته است.
*نقش جشنواره موسیقی جوان در تشویق جوانان به یادگیری
وی در جمعبندی سخنان خود گفت: جشنواره موسیقی جوان در میان برنامههای مختلف، تنها جشنوارهای است که جوانان و نوجوانان را به تلاش، یادگیری و ارائه تواناییهای خود تشویق میکند. هنرجویان برای حضور در این جشنواره به کلاس میروند، با اساتید در ارتباط هستند و برای دیده شدن تمرین میکنند. همین مسئله نشان میدهد که این جشنواره در استعدادیابی و رشد موسیقایی نسل جوان بسیار مؤثر بوده و با برنامهریزی دقیقتر میتواند نقش پررنگتری ایفا کند.
این نوازنده تنبور بار دیگر تأکید کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان نباید صرفاً در تهران متمرکز باشد و باید به صورت منطقهای انجام شود. به عنوان نمونه، مناطق کردستان، جنوب یا شمال کشور هر یک میتوانند محل برگزاری مراحل ابتدایی باشند. در این روش، هنرمندان هر منطقه آزمون اولیه خود را در همانجا میگذرانند و تنها برگزیدگان نهایی برای مرحله پایانی به تهران دعوت میشوند. به این ترتیب، ضمن تسهیل حضور شرکتکنندگان، عدالت و تنوع فرهنگی نیز بیشتر رعایت خواهد شد.
علی اکبر مرادی در پایان گفت: اگر برگزاری منطقهای و تخصصی جشنواره موسیقی جوان مورد توجه قرار گیرد، این رویداد میتواند بیش از پیش در کشف استعدادها و استمرار جریان موسیقی در کشور مؤثر واقع شود.
گفتگو:مینا آتشی
