در نشست خبری جشنواره سرود فجر مطرح شد؛همافزایی نهادهای فعال برای تقویت «سرود»
دوشنبه, 22 آبان 1402
نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر یکشنبه-۲۱ آبان ماه- با حضور محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره، حامد جلیلی مسئول دفتر سرود و دبیر جشنواره و حسین صیامی دبیر اجرایی این رویداد در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست درباره چگونگی شکلگیری دفتر سرود در این نهاد توضیحاتی ارائه کرد و اظهارداشت: با روی کارآمدن دولت سیزدهم و حضور محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همواره تاکید بر این بوده است که این وزارتخانه به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر، در حوزه موسیقی، گونه سرود را فراموش نکند و به سمت احیای گروههای سرود برود و در همگرایی، وحدت و همافزایی بین نهادها و تولیدکنندگان سرود ایفای نقش کند.
الهیاری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دفتر سرود و آهنگهای انقلابی ایجاد شده بود که در دهههای بعد به دفتر موسیقی تغییر نام داد و به تدریج موضوع سرود در وزارت ارشاد کمرنگ شد، با راهاندازی دفتر سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش هستیم که سرود را احیا کنیم و جایگاه واقعی آن در ساختار وزارت فرهنگ حفظ شود.
وی افزود: برنامهها و اهدافی برای دفتر سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است که هدف این نهاد، تولیگری و حضور پرتولید در بازار سرود نبوده است، راهاندازی سایت رسمی برای شناسایی و ثبتنام گروههای سرود، ارایه کد شناسه به آنها، توانمندسازی سرپرستهای گروههای سرود، ارایه آموزشهای مناسب به گروهها از جمله این برنامههاست و در این راستا، فیلمهای آموزشی با همکاری اساتید ضبط شده و در اختیار گروههای سرود قرار خواهد گرفت تا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه موسیقی باشیم.
رئیس جشنواره ملی سرود فجر با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب برای تقویت گروههای سرود اظهارداشت: دفتر سرود این موضوع را جزو اولویت خود در نظر گرفته تا تقویت و غنیسازی در حوزه سرود اتفاق بیفتد.
الهیاری گفت: همچنین در تلاش هستیم با برنامههایی علاوه بر تقویت سرود، در رسته دانشآموزی، این هنر در میان دانشجویان تقویت شود و تفاهمنامههایی با دانشگاهها منعقد خواهد شد. سرودهایی که در ابتدای انقلاب ماندگار شدند و بار ایدئولوژیک این انقلاب را برعهده داشتند توسط گروههای بزرگسال خوانده شد که باید رجعتی به تولیدات داشته باشیم.
وی تاکید کرد: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقیب و موازی کار با سایر سازمانها و نهادها از جمله وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری که امروزه در حوزه سرود فعالیت میکنند، نیست، قرار نیست سازمانهای فعال در حوزه سرود، زیرمجموعه وزارت فرهنگ فعالیت کنند. دفتر سرود تلاش میکند بیشتر تنظیمگر و هماهنگ کننده باشد و قصد کار موازی و مداخله گر با سایر نهادها ندارد. در شورای سیاستگذاری جشنواره نیز فعالان حقیقی و حقوقی حوزه سرود حضور دارند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: طی یک سال اخیر، جلسات متعددی را با نهادها و گروههای فعال در حوزه سرود برگزار کردیم و این جلسات ادامه خواهد داشت تا شاهد شرایط بهتری در این حوزه باشیم، دفتر سرود تاکنون با توجه به مناسبتهای ملی و مذهبی، حدود هشت اثر تولید و منتشر کرده است که امیدواریم در قالب آلبوم منتشر شود.
رئیس جشنواره ملی سرود فجر درباره برگزاری این رویداد اظهارداشت: سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر یک بخش به گروههای سرود اختصاص داده شد که امسال هم این بخش اختصاص داده خواهد شد، با این وجود سرود قابلیت دارد تا جشنوارهای مستقل به آن اختصاص داده شود و امیدوارم برگزاری این رویداد بتواند به ارتقای سطح کیفی و افزایش تعامل میان اهالی موسیقی و سرود کمک کند و با تولیدات مناسب، ضرب آهنگ خوش صداتری ایجاد شود و حمایتها صورت گیرد.
تاکید بر ارتقای سطح ذائقه شنیداری مخاطبان
مسئول دفتر سرود و دبیر جشنواره ملی سرود فجر نیز در این نشست بیان کرد: در کشور ما به ویژه در سالهای اخیر جشنوارههای متعددی با موضوع سرود برگزار میشود. این روند هم اتفاق مبارکی است که دربرگیرنده قابلیتهای جریانسازی در این حوزه است. سرود قابلیت قابل توجهی دارد که به آن پرداخته شد.
جلیلی گفت: در جشنواره ملی سرود فجر هدفمان ارتقای سطح ذائقه شنیداری، هنری و موسیقی مخاطبان است، سرود را دارای یک رسالت متعالی میدانیم که باید در جامعه به آن رسیدگی شود و از این قابلیت بهرهمند شویم، در این رویداد تلاش کردیم تا به موضوعهای اخلاق، تربیت و خانواده بپردازیم و حتی به گروههایی که آثار شاخصی در این حوزهها داشته باشند، جوایز ویژهای اهدا خواهد شد.
وی درباره جلوگیری از مقوله پلی بک که این روزها در برخی از اجراهای موسیقی رواج پیدا کرده است، اظهارداشت: در جشنواره ملی سرود فجر، به موسیقی کُرال برای ارتقای سطح کیفی گروههای سرود توجه داریم، پلی بک که عادت گروههای سرود شود. خوب نیست، در این زمینه موارد آموزشی را برای ارتقای سطح کیفی گروهها در نظر گرفتیم، باید گروههای سرود را مجاب کنیم که به حوزه موسیقی کُرال توجه بیشتری داشته باشند و بر آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.
ثبتنام ۳۱۰ گروه سرود در جشنواره
حسین صیامی یکی از فعالان حوزه سرود که دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر را برعهده دارد، در این نشست توضیحاتی را درباره فراخوان این جشنواره ارایه داد و گفت: امسال این جشنواره با رویکرد متفاوت و در سه حوزه کُر، آکاپلا(اجرای اثر بدون ساز) و سرود با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار میشود. دو بخش جنبی کتاب و پایان نامه برای جشنواره در نظر گرفته شده که علاقهمندان میتوانند بر اساس محتوای فراخوان در این رویداد شرکت کنند. در این بخش کتابها و پایاننامهها جداگانه داوری میشوند.
وی افزود: مهلت ثبتنام در جشنواره ملی سرود فجر تا ۳۰ آبان ماه است و هیچ محدودیت سنی و جنسیتی برای شرکت در این رویداد وجود ندارد و همه گروهها و هنرمندان این عرصه میتوانند آثارشان را بر اساس فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
صیامی بیان کرد: جشنواره ملی سرود فجر طی چهار مرحله طراحی شده است که مرحله اول ابتدا ارسال آثار است که در این بخش بر اجرای زنده گروهها تاکید شده است و گروهها باید اثر خود به صورت زنده بازخوانی کرده و فیلم آن را به جشنواره ارسال کنند.
دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر اظهارداشت: سپس در مرحله مقدماتی آثار به مرحله منطقهای و استانی راه پیدا خواهند کرد، در این بخش پنج یا ۶ منطقه کشوری را انتخاب و آثار داوری خواهد شد، سپس آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا میکنند. گروههای راهیافته به بخش نهایی جشنواره موظف هستند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند و در مرحله نهایی که اثر به صورت زنده اجرا خواهد شد.
وی گفت: تاکنون حدود ۳۱۰ گروه سرود در جشنواره ثبتنام کردند، فراخوان رویداد از طریق رسانههای رسمی و در فضای مجازی منتشر شده است، برای مربی، ۳هزار گروه سرود نیز پیامک ارسال شده است. گروههای سرود پس از جشنواره رها نمیشوند. دورههای آموزشی، آنلاین و حضوری براساس آنچه نیاز دارند. برگزار میشود که محل اجتماع آنها در دفتر سرود است.