حضور نوازندگان لهستانی در دومین فستیوال موسیقی معاصر تهران
سه شنبه, 12 اردیبهشت 1396

دومین دوره فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران نخستین اجرای خود در تالار رودکی را روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه و با اجرای آنسامبل سپیا از کشور لهستان برگزار کرد. در این برنامه کنسول سفارت لهستان و کنسول سفارت ایتالیا به عنوان مهمان حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، آنسامبل سپیا متشکل از اُلگا وینکوُفسکا، ویلن؛ آنا لوُسکا، ویولا؛ ماتیوش لُوسکا، کنترباس؛ توماژ سُوسنیاک، پیانو؛ الکساندر دژِوُنکُوفسکا، پرکاشن، به اجرای آثار آهنگسازان معاصر لهستانی و ایرانی پرداختند.
برنامه با دونوازی ویولا و کنترباس آغاز شد. ویولا شروعی قوی و پر سرعت داشت و نوازنده کنترباس با کندن سیمها، زدن آرشه روی ساز و حتی کوبیدن پا روی زمین به اجرای برنامه پرداخت.
قطعه بعدی به دونوازی ویولن و پیانو اختصاص داشت و این آهنگ تند و پرشتاب با آرشههای کوتاه ویولن و ضربههای محکم بر کلاویههای پیانو همراه بود. پس از آن بار دیگر ویولن و کنترباس همنوازی کردند و سپس نوبت به سولوی کنترباس رسید. این قطعه که اثری از Martyna Kosecka بود در حالی اجرا شد که نوازنده با کندن سیم ها، ضربه زدن روی ساز، فریاد کشیدن، گفتن کلمات مختلف، سوت زدن و…. نمایشی از حرکات و اصوات را با دقت از روی پارتیتور اجرا کرد.
پس از سه نوازی پیانو، ویولا و کنترباس، نوبت به اجرای قطعهای برای پیانو و سه ساز همراه، اثر Tomasz Sikorski رسید. در صحنهء نیمه تاریک نوازنده پیانو به مدتی طولانی به نواختن چند نت مشخص پرداخت و سه نوازنده دیگر با سازهای خود به آرامی و در فواصل مشخص چند نت یکسان را مینواختند.
برای اجرای قطعه بعدی همه نوازندهها به صحنه آمدند تا اثری از کاوه دولت را اجرا کنند. این قطعه با محوریت پیانو اجرا شد در حالی که سایر سازها به فضاسازی میپرداختند و در ادامه با اوج گرفتن همه سازها این قطعه به پایان رسید.
پس از آن نوبت به اثری از ارشیا صمصامینیا رسید که در فضایی رازآمیز با زمزمههای زیرلبی نوازندگان آغاز شد. در این قطعه چندین ساز کوبهای حضور داشت و اصواتی از کشیدن آرشه روی سطوح فلزی یا کشیدن پارچه زیر سیمهای داخل پیانو به گوش میرسید.
اجرای قطعهای از آیدین صمیمی مفخم پایانبخش اجرای این گروه بود. آثار هر سه آهنگساز ایرانی برای نخستین بار به اجرا درآمدند.
دومین دوره فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود