جزییات چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر
شنبه, 2 اسفند 1399
در چهارمین روز سیوششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای ارکستر سمفونیک تهران، دوئت نوازندگان اتریشی و گروههای همنوازان چکاد، آوای اصلان کتول، دالاهو و رسیتال پیانو پخش شد.
به گزارش نای، در چهارمین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای ارکستر سمفونیک تهران، دوئت نوازندگان اتریشی و گروههای همنوازان چکاد، آوای اصلان کتول از گلستان، دالاهو از کرمانشاه، رسیتال پیانو و دنشگاه آزاد و علمی کاربردی پخش شد.
همنوازان چکاد
در اولین اجرای روز چهارم جشنواره موسیقی فجر، از ساعت ۱۷ کنسرت گروه موسیقی “چکاد” پخش شد.
اعضای گروه موسیقی “چکاد” در این کنسرت ابتدا قطعه “شب نیشابور” را که یکی از ساختههای استاد فرامرز پایور است و استاد شجریان نیز خوانده است، اجرا کرد. همانطور که از نام آن پیداست در این قطعه از رباعیات خیام استفاده شده است.
در ادامه قطعه “عشاق” به صورت ساز و آواز اجرا شد و تصنیف “از خون جوانان وطن لاله دمیده” نیز آخرین قطعهای بود که این گروه اجرا کردند. “از خون جوانان وطن لاله دمیده” که یکی از تصنیفهای موسیقی ایران به شمار میرود از ساختههای عارف قزوینی است.
عابد خدامی (سرپرست و نوازنده کمانچه)، مجتبی عسگری (خواننده)، زمان خیری (نوازنده نی)، شهریار جعفری (نوازنده عود)، پانیذ مجاهدنیا (نوازنده تار)، حامد بالنده (نوازنده سنتور)، محمد براهیمی (نوازنده رباب) و مرتضی آقاباقری (نوازنده تنبک) اعضای این گروه را تشکیل میدادند.
مجتبی عسگری خواننده این گروه درباره تجربه اجرا در جشنواره موسیقی فجر گفت: تجربه خوبی بود ولی آن حال و هوا که خواننده مردم را ببیند و از آنها انرژی بگیرد کمی با این اجراها متفاوت است. اتفاقی که در آن اجراها میافتاد در این اجرا نمیافتد.
آوای اصلان کتول (گلستان)
در دومین اجرای روز چهارم، گروه آوای اصلان کتول از شهرستان علیآباد کتول به اجرای قطعات کتولی پرداختند که این اجرا از ساعت ۱۸:۳۰ پخش شد.
گروه آوای اصلان کتول این کنسرت را با اجرای مقام “هرایی علی سیا” آغاز کردند. علی سیاه هنرمند برجسته و مبدع مقام هرایی است. دومین قطعهای که توسط این گروه موسیقی کتولی اجرا شد قطعه “می فاطی رو ندینم” با شعری از نعمت اصلان کتولی بود.
“هی باغچه سران” قطعه سومی بود که این گروه به زبان کتولی اجرا کردند. این اجرا با قطعه “چَکهِ سِما” به پایان رسید. چَکهِ سِما یا چکه سماع گونهای از رقصهای محلی است که خاستگاه آن بیشتر استان مازندران است. این گونه از رقص رایجترین گونه در مازندران است که اغلب در مراسم محلی و جشنها برگزار میشود و پشت آن یک منظومه وجود دارد.
علی اصلانکتولی (نوازنده کمانچه). نعمت اصلانکتولی (خوننده و نوازنده دوتار)، حسین اصلانکتولی (خواننده و نوازنده دوتار) مهدی اصلانکتولی (نوازنده تنبک)، صاحب اصلانکتولی (نوازنده دایره زنگی)، افسانه اصلانکتولی و عالمه اصلانکتولی (گروه کر) اعضای گروه آوای اصلانکتول در این اجرا هستند.
علی اصلان کتولی نوازنده کمانچه که از آهنگسازان سریال “پایتخت” است درباره این اجرا گفت: تالار رودکی از لحاظ صدا کیفیت بالایی داشت و همکاری که با ما داشتند بسیار خوب بود. این اجرا با وجود اینکه به صورت مجازی و بدون تماشاگر برگزار شد ولی برای ما لذتبخش بود.
دالاهو (کرمانشاه)
پس از اجرای گروه آوای اصلان کتول، نوبت به اجرای گروه دالاهو به سرپرستی هوشنگ امیریان رسید.
هوشنگ امیریان در این کنسرت ابتدا شروع دستگاه شور اجرا کرد و بعد مقام “سرتر” را نواخت. تصنیفهای “دوش دیدم که ملائک” با شعر حضرت حافظ و “تا کی به تمنای وصال تو یگانه” با شعر شیخ بهایی، تصانیفی بودند که در این کنسرت اجرا شدند و در ادامه امیریان مقام پیشروی گوران را نواخت.
بعد از نواختن مقام پیشروی گوران، تصنیف “شمالداران” که از دیوان مولوی کردها است اجرا شد و در نهایت این کنسرت با اجرای تصانیف “ساقی نامه” با شعری از حضرت حافظ و “الهی به مستان” به پایان رسید.
هوشنگ امیریان متولد ۱۳۴۳ شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه است. او در چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر به همراه گروه “مولوی” به خوانندگی زندهیاد مرتضی شریفیان حضور داشت و کار رسمی خود را از همان دوران شروع کرد. امیریان در سال ۱۳۷۰ نیز گروه تنبور دالاهو را راهاندازی کرد.
دوئت سانموس(اتریش)
اجرای بعدی که در قالب سی و ششمین دوره جشنواره فجر در روز چهارم و از ساعت ۲۰ پخش شد، اجرای دوئت سان موس بود.
یکی از اجراهای شاخص بخش بینالملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را نوازندگانی از کشور اتریش رقم زدند. این دو نوازنده که به اجرای قطعاتی از موسیقی مجلسی، راک، بلوز و جز در قالب دوئت پرداختند، ” فیلیپ ارزموس” و “کلمنس زاینیتسا” نام داشتند.
در ابتدای این کنسرت، فیلیپ ارزموس نوازنده چیرهدست گیتار الکترونیک و کلمنس زاینیتسا نوازنده ویلنسل، قطعه “آنا دارد تایپ میکند” را نواختند و سپس در ادامه قطعه “صدایت” توسط این دو هنرمند اجرا شد. ارزموس و زاینیتسا که در زمینه ساخت موسیقی تبحر خاصی دارند در بخشهایی از این کنسرت به بداههنوازی پرداختند و موسیقی زیبایی را به صورت بداهه نواختند.
“پست هورن” یکی دیگر از قطعاتی بود که توسط این نوازندگان به صورت دوئت اجرا شد و در نهایت آهنگسازان اتریشی به عنوان حسن ختام برنامه قطعه “شمال کجاست” را به زیبایی اجرا کردند.
رسیتال پیانو
جشنواره موسیقی فجر در روز چهارم شاهد اجرای رسیتال پیانو با نوازندگی دیبا پیشدادی، لیلی زمان احمدی و امیربهادر نصیری فر بود. اجرای نوازندگان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علمی کاربردی سایر اجراهایی بود که از ساعت ۲۱:۳۰ به صورت مجازی پخش شد.
در شروع این اجرا، دیبا پیشدادی یکی از شاگردان گاگیک بابایان که سابقه نوازندگی در جشنواره ملی موسیقی جوان را دارد، قطعاتی را از رپرتوار کلاسیک اجرا کرد. قطعات پرلود و فوگ در رِ مینور باخ و سونات مون لایت اثر بتهوون و همچنین پیانو سولوی شماره ۲ و ۳ قطعاتی که توسط خود او و تحت نظارت کارن کیهانی ساخته شدهاند، قطعاتی بود که توسط این نوازنده جوان اجرا شد. پیشدادی اخیراً در جشنواره پیانو یاماها برنده شده و در حال حاضر نیز نزد کارن کیهانی مشغول یادگیری آهنگسازی است.
در ادامه لیلی زمان احمدی، نوازنده دیگری بود که روی صحنه آمد و سونات در ر مینور اثر دومنیکو اسکارلاتی و پرلود شماره ۷ را اجرا کرد. زمان احمدی دانشجوی دانشگاه هنر است و موسیقی را نزد استاد صراف آموزش دیده است.
آخرین اجرا مربوط به نوازنده ساز پیانو بود که در این بخش امیربهادر نصیریفر یکی از آثار روبرت شومان را اجرا کرد. روبرت شومان یکی از آهنگسازان بزرگ دوره رومانتیک در موسیقی کلاسیک آلمان است. نصیریفر نیز موسیقی را ابتدا با جلال برآبادی شروع کرده و بعد با آقای میری ادامه داده است. او در حال حاضر نیز با گاگیگ بابایان کار میکند.
دانشگاه آزاد/ دانشگاه علمی کاربردی
بعد از اجرای بخش اول نوبت به اجرای بخش دوم یعنی استعدادهای جوان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی رسید.
سارا نادری نوازنده ویلن و دانشجوی سال دوم کارشناسی از دانشگاه فرهنگ و هنر اولین نوازندهای بود که روی صحنه آمد و به همراهی نیما شناوری نوازنده پیانو، یک سوناتی از فرانتس شوبرت اجرا کردند. نادری موسیقی را نزد آقای لطفی و خانم زربخش دنبال کرده و نیما شناوری هم ابتدا نوازندگی را نزد پدرش سعید شناوری و بعد با آقای طاهری و رافائل میناسکانیان پی گرفته است.
ارکستر سمفونیک تهران
اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در آخرین اجرای روز چهارم جشنواره موسیقی فجر ساعت ۲۳ پخش شد و در این اجرا نوازندگان ارکستر با ماسک قطعاتی را اجرا کردند.
در این اجرا سمفونی شماره ۴ برامس آخرین اثر سمفونیک این آهنگساز آلمانی سبک رمانتیک اجرا شد.
قطعه بعدی «بومیوار» اثر ثمین باغچهبان اجرا شد. قطعه بومی وار با الهام از چندین ترانه محلی ایرانی از جمله موسیقی آذربایجانی در سال ۱۳۳۱ آفریده شد و در سال ۱۳۵۲ بر روی صحنه تالار رودکی تهران رفت.
رهبر ارکستر: نصیر حیدریان/ دستیار رهبر و کنسرت مایستر: بردیا کیارس/ کنسرت مایستر: محمدرضا کریمی/ ویلن یک: امیر مینوسپهر، فرزاد صیدی، رایین نورانی، احسان شامی، عرفان شریف زاده، بهار فلسفی، محمدحسن دهلاری، فرشاد شیرانی، سارا نادری، فرمهر حسن بیگلو/ ویلن دو: مونیکا لران، مهوش عسکری، پیمان شامی، علیرضا چهره قانی، عرفان وکیلی، محمدامین واحدی، سارا بیرامزادگان، نگین حاتمی، محمدعلی غریبی، موژان میرزایی، علی گلستانه/ آلتو: کاوه تسعیری، امین زمانخان، پژمان اختیاری، آتنا زنگنه، زهرا عبداله زاده، الهام عادلیزاده، طناز اوستاداسدالهی، سیده صبا صفوی، مسعود پوربخت، مهدی منادی/ ویلنسل: ماکان خویینژاد، هستی حامدسپاسی، میرنوید حمیدی، علی آقاجانی، مسعود فیروزینژاد، کیانمهر کشاورز، پارسا هادی، شهرزاد مجد/ کنترباس: پورنگ پورشیرازی، پروانه انارکی، رضا دستفال، محمدرضا جبار، عادل اصغرزاده، پیمان حسینی/ هارپ: طناز بیگی/ ترومپت: علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، مصطفی بیات/ ترومبون: سیامک کریمپور، سپهر عباسی، رامین براتی/ فاگوت: علیرضا متوسلی داراب، فرشاد محمدی/ ابوا: نازنین احمدزاده، کیمیا شعربافیان/ فلوت: شهرام رکوعی، مهسیما فلاحی/ فلوت پیکولو: غزاله میرزازاده/ کلارینت: مینلی دانلیان، آنیتا یعقوبی/ هورن: فاطمه یوسفینژاد، باران ذوالفقاری، نرگس تقیپور، لیلا بازغی کیسمی/ تیمپانی: محمدرضا پناهینژاد/ پرکاشن: کاوه میرحسینی، سالار محمداصغری، آرمین خیردان، فروغ فضلی، عرفان فرشیزاده اعضای این ارکستر را تشکیل میدادند.