بیست و ششمین نشست «آیین آواز» برگزار شد
چهارشنبه, 25 مهر 1397

همچنین به مناسبت تقارن برگزاری این نشست با ماه صفر، تمامی نوازندگان همراه آوازخوانان نی مینواختند و بخشهای مهمی از برنامه نیز به ارائه آوازهای آیینی و صحبت درباره مسائل فنی مربوط به این آوازها اختصاص داشت.
علیرضا امینی ـ آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ـ در این نشست درباره اینکه «آیا آواز ایرانی غمانگیز و غمبار است» سخن گفت؛ او ضمن گله از خوانندگان آیینی این سالها که چندان به بعد هنری آثارشان توجه نشان نمیدهند از آوازخوانان موسیقی ردیفی و دستگاهی نیز گله کرد و گفت: روی صحبت من چندان با مداحان عزیز نیست که تمایل چندانی به خلق آثار تازه نشان نمیدهند و پیوسته دیدهایم که در حال تغییر اشعار آثار دیگران از بسیاری از گونههای موسیقایی هستند تا به نوعی لقمههای آماده را برداشت و به عنوان نوحه عرضه کنند؛ همه ما نمونههای فراوانی از این برداشتهای بعضاً غلط و نادرست را در ذهن داریم. در واقع روی سخن من با دوستان خواننده و آوازخوان خودمان است که در حالی که میتوانند به راحتی و به خوبی با تکیه بر دانش ردیفی و البته گنجینه غنی آثار بزرگان آواز و موسیقی خودمان در هیأتها و محافل عزاداری بدرخشند و دوباره همان رونق هنری و زیبا را به این دستهجات برگردانند. گلایه من از کمکاری دوستان خودمان است.
همچنین در بخش دیگر این برنامه حسامالدین سراج ـ خواننده آواز ـ به عنوان خوانندهای از اصفهان دیار فرهنگ و هنر از خاطراتش از بزرگان و قدمای موسیقی در این شهر گفت و سپس مراتب نیز با بیان برخی خاطرات از استادش زندهیاد تاج اصفهانی و همچنین مرحوم ادیب خوانساری دیگر خواننده شاخص مکتب آوازی اصفهان گفت: توصیه مهم من به جوانان عزیزمان که اکنون در فضای موسیقی و آواز ملی ما در بخشهای مختلف از جمله آموزش، تدریس، اجرا و ضبط و پژوهش فعالیت میکنند این است که با وجود ضرورت توجه به ابعاد علمی و هنری آواز از ابعاد سنتی این هنر نیز غافل نباشند.

او که ۲۴ مهرماه در فرهنگسرای ارسباران سخن میگفت، ادامه داد: البته بر کسی پوشیده نیست که بعد علمی هر هنری بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرد و جزئیات آن نیز به کار بسته شود اما آواز ما هنری است که در طی قرون و اعصار سینه به سینه به ما رسیده است و آنقدر این گنجینه اعم از ردیف آوازی و آثار قدما و بزرگان دقیق بوده که کسی نمیتواند خردهای بر آن بگیرد و از نظر علمی بر آن نقدی را وارد بداند. برعکس این علم است که میبایست دقایق و ظرایف بیشمار پنهان و آشکار موسیقی و آواز ما را تبیین کند و بر درستی آن صحه بگذارد. این نکته مهمی است که متأسفانه میبینم امروز برخی دوستان با کژبینی و نگاه نادرست و نه چندان دقیق به آن مینگرند و توجه لازم را به ظرافتهای هنر مورد علاقه ما نمیکنند.
با پایان صحبتهای این دو هنرمند آوازی، به دعوت دکتر امینی استادان و پیشکسوتان حاضر در نشست از جمله محمدابراهیم ذوالقدر، میلاد کیایی، علی رستمیان، محمود مخدوم، محمد ملاآقایی، امیر مداح، محمدهاشم احمدوند، سیدحسین جعفری، لطفعلی سیلانی، علی اکبر کهربایی و دکتر محسن سلیمانی به همراه بامداد فلاحتی خواننده جوان برای تجلیل از استاد مراتب روی صحنه آمدند. سپس لوح تقدیر و هدیه ویژهای به مراتب که توسط استادش تاج اصفهانی «دره التاج» لقب گرفته بود اعطا شد.


جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود