استعدادیابی در جشنواره موسیقی جوان نیاز به حمایت دارد
دوشنبه, 17 شهریور 1404

عضو هیات داوری هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است، استعدادیابی فرآیندی است که با حمایت تکمیل میشود و صرفا انتخاب استعدادهای برتر به معنی استعدادیابی نیست.
به گزارش روابط عمومی هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، رضا پرویززاده، ضمن اشاره به ابعاد و گستردگی این گفت: هر رویدادی بخصوص با این عظمت حتما تاثیراتی دارد؛ ممکن است این تاثیرات مثبت یا منفی باشند و جشنواره ملی موسیقی جوان در کل مفید بوده است.
این استاد موسیقی لرستان در ادامه افزود: مهمترین تاثیر این جشنواره تشویق طیف وسیعی از نوازندگان در حال آموزش است که در سطوح مختلف در حال یادگیری موسیقی هستند. این افراد به یادگیری بیشتر تشویق میشوند و به خصوص سراغ مطالبی میروند که امروز نیازشان بیشتر احساس میشود.
پرویززاده درباره این مطالب گفت: بهعنوان نمونه در موسیقی دستگاهی به سراغ مبانی موسیقی ایرانی میروند که مهمترین آنها ردیف است و در موسیقی اقوام به منابع قدیمیتر و معتبرتر هر موسیقی رجوع میکنند که این اتفاقی ارزشمند است.
این نوازنده کمانچه، ضمن اشاره به اینکه دانستن نقاط ضعف و ایرادهای هر اجرا میتواند به افراد در رشد و تقویت کارشان و ارتقای حضورشان روی صحنه کمک کند، تشریح کرد: معمولا شرکتکنندگان متوجه نمیشوند در چه مواردی ضعف داشته یا چه نکاتی سبب شده که امتیاز از دست بدهند. تا جایی که من اطلاع دارم برای این مورد ساز و کار رسمی در نظر گرفته نشده و معمولا برخی شرکت کنندگان به دلیل ارتباط یا آشنایی با داوران شاید این سوال را مطرح کنند و متوجه دلایل کاهش امتیازها شوند.
استاد پرویززاده معتقد است کاری که داوران جشنواره انجام میدهند در واقع انتخاب افراد مستعد است و این به معنی استعدادیابی نیست. وی در این باره توضیح داد: زمانی میشود گفت جشنواره استعدادیابی میکند که بتواند روی مسیر حرفهای افراد برگزیده تاثیر بگذارد یا برنامهای برای آنها داشته باشد.
وی اضافه کرد: چند دوره قبل، این امکان برای برگزیدگان بخش دستگاهی فراهم شده بود که بتوانند آلبوم منتشر کنند و من خاطرم هست که ناظر ضبط این اجراها بودم. همچنین فرصتی در اختیار برگزیدگان قرار گرفت که در برخی جشنوارههای موسیقی اجرا داشتند باشند و این معنی واقعی استعدادیابی است؛ اما تا جایی که من اطلاع دارم این حمایتها در سالهای بعد اتفاق نیفتاد و افراد مستعد فرصت فعالیت حرفهای به دست نیاوردند.
پرویززاده همچنین عنوان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان چنانچه در حد یک مسابقه هم باشد و استعدادیابی به معنی واقعی انجام ندهد، باز هم ارزشمند است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزارکنندگان جشنواره باز هم شرایط حمایت از برگزیدگان را داشته باشند و دستاندرکاران بتوانند برنامههایی ترتیب بدهند که این افراد در مسیر حرفهای گام برداند.
پرویززاده در پایان تاکید کرد: جشنواره میتواند صرفا یک مسابقه باشد و اهداف خودش را داشته باشد اما چنانچه مسیر فعالیت حرفهای را برای برگزیدگانش هموار کند، موثرتر خواهد بود و برای شرکت کنندگان هم جذابیت بیشتری خواهد داشت.
هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان تا ۲۶ شهریورماه در تالار رودکی برگزار خواهد بود و علاقمندان میتوانند این اجراها را از طریق آدرسهای زیر دنبال کنند.
https://www.aparat.com/nay_ir/live
https://www.instagram.com/nfym.iran
جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود