از موسیقی شهری گیلان تا نغمههای عرفانی گلستان / در دومین شب پنجمین فستیوال آینهدار چه گذشت؟
یکشنبه, 11 آذر 1397
تالار رودکی روز شنبه ۱۰ آذرماه را با اجرای موسیقی کلاسیک و شهری رشت آغاز کرد. آنسامبل “ما” با حضور سه خواننده روی صحنه رفت و سابقه درخشان موسیقی ارکسترال با لحن و طعم گیلکی را به رخ کشید. آنسامبل “ما” بخشی از رپرتوآر ترانههای احمد عاشورپور همچنین ترانه “نوشو” را با یادی از فهیمه اکبر، موسیقیدان برجسته رشت اجرا کردند.
پس از آن سید محمد میرغفاری از لشت نشا چاوشی خوانی کرد و بعد کرنینوازی منطقه آستانه اجرا شد. اکبر سهرابی پور، ابراهیم سهرابی، محمد عبداللهی، حسین ثابتی و حسن مهدی دخت کرنِیهایی را به روی صحنه آوردند تا بخشی از موسیقی منطقه آستانه اشرفیه را به نمایش بگذارند. این برای دومین بار بود که آنها در این فستیوال روی صحنه میرفتند. اجرای آنها در روز افتتاحیه هم مورد توجه قرار گرفته بود.
اجرای پایانی سئانس اول به علی اوسط کشتپرور اختصاص داشت که به تنهایی روی صحنه آمد و آیین “تشتزنی و آواز” را اجرا کرد. او اجرایش را با قطعهای از ناصر مسعودی، مشهور به بلبل گیلان آغاز کرد. کشتپرور ترانههایی با سابقه ۶۰ ساله را اجرا کرد و از تماشاگران خواست با او در برخی از اجراها همکاری کنند.
علی مغازههای طی سخنان کوتاهی در سئانس اول روز دو فستیوال آینهدار با اشاره به قدمت موسیقی علمی در رشت گفت: موسیقی علمی همزمان با تهران در گیلان و تولیدات آن بر پایه زبان و فرهنگ همان منطقه شکل میگیرد. همچنین افراد برجستهای در طول ۱۰۰ سال در این موسیقی ظاهر میشوند و خودنمایی میکنند و از طرفی بسیاری نیز ناشناخته میمانند. سابقه موسیقی علمی در گیلان به روابط فرهنگی و رفت آمد ایران و شوروی برمیگردد. حتی در رشت سالنی تأسیس میشود که علینقی وزیری و روحالله خالقی در مراسم افتتاح آن حاضر میشوند. در این بین آهنگسازان برجسته مثل جهانگیر سرتیپپور و خوانندگانی مثل احمد عاشورپور معرفی شدند و برخی دیگر مثل علی اکبرپور ناشناخته ماندند. همچنین خوانندگان خوبی از جمله فهیمه اکبر که ما از وجود او بیخبر بودیم نیز شکل میگیرند.
سئانس دوم در روز دوم که ساعت ۲۱ آغاز شد به موسیقی منطقه گلستان و علیآباد کتول اختصاص داشت و گزیدهای جذاب از موسیقی کهن این منطقه را به نمایش گذاشت.
در آغاز احمد نظری دِتار نواز و بیدخوان علیآباد با لباس خاص این منطقه به تنهایی روی صحنه آمد و اشعاری با مضامین مذهبی را به سبک بیدخوانی اجرا گرد.
علی مغازهای هم درباره بیدخوانی اینگونه توضیح داد: بید از بیت استخراج شده و در واقع بیدخوانی همان بیتخوانی است. علیاکبر اصلانی کتولی و درویشعلی خسروی بیدخوانان علیآباد اهل پیچک محله هستند و در واقع ویترین برجسته موسیقی کتول محسوب میشوند.
نعمت اصلانی کتولی نوازنده نی، خسروی و علیاکبر اصلانی را در دو بخش مجزا همراهی کرد.
مغازهای در ادامه اعلام کرد که شاه خانم دنکو بانوی ۹۰ ساله لالایی خوان از علیآباد کتول به دلیل فوت یکی از اقوام نزدیکش به تران نیامده و برنامه او که قرار بود با شمشاد نوازی احمد نظری برگزار شود به شکل اجرای سولو نظری برگزار شد. نظری این ساز را هم استادانه نواخت.
بیدخوانی موسی ملکحسینی، از هنرمندان شاخ کتولی هم با دِتار احمد نظری اجرا شد و دومین شب از پنجمین دوره از فستیوال آینهدار با سرنا نوازی هوشنگ مرادیان و دهلنوازی اصغر عاشقی از منطقه کردکوی در تالار رودکی به پایان رسید.
پنجمین فستیوال موسیقی آینهدار که با دبیری علی مغازهای و ریاست احسان رسولاف در حال برگزاری است، دو روز دیگر هم (یکشنبه یازدهم و دوشنبه دوازدهم آذر در دو سئانس ۱۸:۳۰ و ۲۱) در تالار رودکی میزبان موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البزر)؛ گیلان، مازندران و گلستان است. اختتامیه این رویداد نیز روز سهشنبه سیزدهم آذر ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار میشود. علاقهمندان برای تهیه بلیت میتوانند به سایت تیوال مراجعه کنند.