از توجه به حفظ ردیف تاجدی گرفتن حضور در جشنواره ملی موسیقی جوان
سه شنبه, 29 مرداد 1398
بخش پایانی روز هجدهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و هیأت داوران اجراها را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، علی اکبر شکارچی، مهدی آذرسینا، محمد مقدسی، رضا پرویززاده و اردشیر کامکار (اعضای هیأت داوران) در این نشست حضور داشتند.
توجه به اصالت و ردیف موسیقی
در ابتدا مهدی آذرسینا عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز کمانچه در مورد اجراهای امروز گفت: امروز اجراهای خوبی را شاهد بودیم و حضور شما در این جشنواره نکته بسیار مثبتی است و شما جوانان حتما باید در چنین جشنوارههایی شرکت کنید که خودتان و دیگران را محک بزنید. در نتیجه در وهله اول سطح نوازندگی و در وهله دوم موسیقی ارتقا پیدا میکند. در رده سنی الف زمانی که یه دختر خانمی به روی صحنه آمد و پیش درآمد جناب آقای بهاری را در بیات ترک اجرا کرد، از کار خودمان احساس رضایت کردم به دلیل اینکه موسیقیهای نجیب و زلال ساز استاد بهاری با تفاوتهایی در این جشنواره شنیده شد. این موضوع باعث شد که متوجه شوم در انتخاب نوازندگان در مرحله نهایی اشتباهی نداشتیم و بنده به اتفاق دیگر اعضای هیأت داوران به اصالت و ردیف موسیقی اهمیت فراوانی دادیم.
وی در پایان افزود: تمام رده های سنی که امروز اجرا کردند، تقریبا سعی کرده بودند که یک دستگاه موسیقی را یاد بگیرند اما مشکل کار این است که یک الگوی درستی برای نوازندگی در ذهن هیچ فردی حتی نوازندگان حرفهای وجود ندارد و این موضوع کار را برای یک نوازنده بسیار سخت میکند.
آینده موسیقی کشور در دستان شماست
سپس محمد مقدسی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز کمانچه در مورد اجراهای روز هفتم گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکتکنندگان در تمام رده های سنی تبریک میگویم و شما نوازندگان استعدادهای درخشانی هستید و آینده موسیقی کشور در دستان شما است. کار و وظیفه شما نوازندگان این است که با موسیقیهایی که اجرا کردید و با علاقه شدیدی که نسبت به موسیقی دارید، موسیقی خوب را به بازار عرضه کنید و مخاطبین را با موسیقی خوب آشنا کنید و با این کار مردم دیگر سمت موسیقیهای بد و سخیف نمیروند. آینده موسیقی کشور را به شما میسپاریم و امیدواریم که همواره شاهد درخشش شما در عرصه موسیقی کشور باشیم.
جشنواره موسیقی جوان را جدی بگیرید
اردشیر کامکار عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز کمانچه نیز در مورد اجراهای امروز گفت: اجراهای امروز بسیار خوب بود و این موضوع کار داوری را بسیار سخت میکند و بخش بزرگی از بحث داوری نیز سلیقهای است و هر یک از اعضای هیأت داوران اجراها را مشاهده کردند و نظرات خودشان را بیان کردند. اگر هر کدام از شما نوازنده ها مقامی به دست نیاوردید، بدانید که همه شما جایگاه خودتان را دارید و هر داوری یک نظری دارد و البته که جای امیدواری است که همه شما نوازندگان جوان تلاش کنید و در سالهای آینده بهتر و بهتر در این جشنواره ظاهر شوید.
وی ادامه داد: من هم امروز که اجراهای شما را مشاهده کردم، نسبت به سال گذشته بسیار پیشرفت داشتهاید. اما توصیهای که به تمام شما عزیزان دارم این است که جشنواره موسیقی جوان را جدی تر بگیرید و در حال شما یک مکانی دارید که سالی یک بار در آن شرکت کنید و خودتان را محک بزنید و امیدوارم که از سالهای آینده با انرژی و انگیزه فراوان وارد این جشنواره شوید و روز به روز پیشرفت کنید.
لزوم گوش دادن به موسیقیهای قدیمی
رضا پرویززاده عضو دیگر هیأت داوران نیز در مورد اجراهای روز هفتم گفت: خیلی خوشحالم که اجراهای بسیار خوبی را دیدیم و قطعات بسیار خوبی را شنیدیم و همه شما عزیزان نوازندگان بسیار خوبی هستید. اکثر شما نوازندگان کار فنی را خوب انجام میدهید اما امروزه شنیدن موسیقیهای قدیمی خیلی کم شده و اگر موسیقیهای قدیمی را زیاد گوش کنید، بخش زیادی از مشکلاتتان حل خواهد شد.
ضرورت حفظ ردیفهای موسیقی دستگاهی
در پایان این نشست علی اکبر شکارچی نیز در مورد اجراهای امروز جشنواره موسیقی جوان گفت: در ابتدا باید عرض کنم که جای استاد داوود گنجهای امروز در بین ما خالی است. ایشان قرار بود به عنوان دیگر عضو هیأت داوران در کنار ما باشند اما به دلیل کسالتی که داشتند، نتوانستند امروز در جمع ما حاضر شوند و برای ایشان آرزوی سلامتی دارم.
وی افزود: به نظر من هم برای اینکه بتوانید در نوازندگی موفق باشید، حتما باید موسیقیهای قدیمی را گوش کنید و به نظر من باید از موسیقیهای دوران قاجار شروع کنید و بارها آنها را گوش دهید و این موضوع باعث میشود که سریعتر این ساز را یاد بگیرید.
علی اکبر شکارچی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که نوازندگان تنها دستگاه هایی که هیأت داوران برای سال آینده جشنواره در نظر میگیرند را تمرین نکنند و حتی در اجراهای امروز نیز شاهد بودیم که عده زیادی از نوازندگان دستگاه هایی که قرار بود امروز اجرا کنند را هم حفظ نبودند و این موضوع برای یک نوازنده ساز کمانچه بسیار ناخوشایند است. به نظر من نوازنده ای که ردیف های موسیقی دستگاهی را بلد نباشد، حتما در مواقعی که قرار است تکنوازی کند دستش خالی خواهد بود.