X
با حضور وزیر ارشاد و اهالی موسیقی

اختتامیه‌ی سومین جشنواره‌ی «آینه‌دار» برگزار شد

دوشنبه, 28 تیر 1395

به گزارش نای، سومین جشنواره‌ی موسیقی نواحی «آینه‌دار» که از روز ۲۴ تا ۲۶ تیر ماه امسال با تمرکز بر موسیقی اقوام، ایلات و عشایر لر، لک، بختیاری، چهارمحال، بویراحمد، کهگیلویه، ممسنی، قشقایی و ایلام برگزار شد، شب ۲۷ تیر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان، گروه‌های شرکت‌کننده در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

اجرای چند برنامه‌ی موسیقایی با هنرمندی قدرت‌الله و حشمت‌الله فتحی و پخش کلیپی از دوره‌های گذشته‌ی این رویداد هنری بخش ابتدایی مراسم اختتامیه‌ی سومین جشنواره موسیقی نواحی «آینه‌دار» بود. اجرای مراسم به عهده‌ی ماکان اشگواری بود.

علی مغازه‌ای دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی نواحی «آینه‌دار» در این مراسم با اشاره به انگیزه‌های برگزاری جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار بیان کرد: «در این دوره از جشنواره متوجه ویژگی‌های ارزشمندی از موسیقی ایران شدیم به طوری که می‌توان گفت ۱۶ گونه موسیقی در ایران را می‌توان از هم تفکیک کرد که ما به شکل تمثیلی به آن نگاه کردیم. به هرترتیب آینه‌داران موسیقی نواحی با این موسیقی زندگی می‌کنند و ما تنها با ارتباط زیاد می‌توانیم این زندگی را کشف کنیم.

دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار گفت: ما در این جشنواره سعی کردیم هنرمندان شریف موسیقی نواحی را به بافت زندگی مردم وارد کنیم و اصلاً اینگونه نبود که دنبال انجام کار نمایشی باشیم. من از مسوولان محترمی که در این مجلس هستند می‌خواهم با جشنواره «آینه‌دار» بیشتر همسو شوند و فرصت ایجاد کنند که بتوانیم با این موسیقی زندگی کنیم و من از همه استمداد می‌جویم تا با این موسیقی همراه باشند و اجازه بدهند که این موسیقی بیش از اینها در دنیا معرفی شود.

بعد از صحبت‌های مغازه‌ای کلیپی از مدیران و هنرمندان شرکت‌کننده در سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار برای تماشاگران پخش شد.

مریم قرسو، دبیر علمی سومین جشنواره موسیقی نواحی «آینه‌دار» هم در این مراسم ضمن تقدیر از شرکت‌کنندگان در این دوره بیان کرد: سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار امشب با معرفی موسیقی مناطق زاگرس‌نشین به کار خود پایان می‌دهد. دیدگاه آینه‌دار برای برگزاری جشنواره دیدگاهی علمی است و حیات موسیقی مقامی تنها در شنیدن صداها نیست و ثبت و ضبط این نمونه‌ها نمی‌تواند موسیقی را از فراموشی باز دارد. موسیقی زنده و پویاست و با جاری بودن معنا می‌شود. به هرترتیب مهم‌ترین اقدام برای حفظ و نگهداری یک قوم از سوی مردمان آن قوم شکل می‌گیرد که باید به حفظ فرهنگ‌شان توجه داشته باشند.

وی افزود: پذیرش و درک تغییر فرهنگ و مناسبات می‌تواند بازتعریفی برای آن فرهنگ باشد و آینه‌دار حمایت از پژوهشگران را در دستور کار خود قرار داده و از امسال نیز کتاب سال آینه‌دار را منتشر کرده که این کتاب به معرفی و شناخت موسیقی نواحی مختلف ایران می‌پردازد.

بعد از صحبت‌های دبیر علمی و اجرای یک قطعه‌ی لُری نوبت به اهدای لوح تندیس به هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره رسید که در این بخش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا قربانی، احسان رسول‌اف، رییس جشنواره و مریم قرسو برای اهدای جوایز و لوح تقدیر روی صحنه آمدند.

پروین بهمنی، همت علی رضایی، شگر علی رضایی، عزیز بساق، اسدالله موسوی، فیض الله عارفی، غلامشاه قنبری، ابوالقاسم دهقان، علیمردان عسگری عالم، ابراهیم سلمان پور از جمله هنرمندانی بودند که با دریافت تندیس جشنواره مورد تقدیر گرفتند.

علی اکبرشکارچی، نوازنده‌ و هنرمند پیشکسوت موسیقی لرستان در بخش دیگری از این مراسم با تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار بیان کرد: موسیقی محلی و موسیقی سنتی همزاد و هم‌خانواده یکدیگر هستند و هیچ کدام بدون بهره‌مندی از یکدیگر نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند، اما به هر حال تقدیر به گونه‌ای بود که این دو موسیقی در یک جهت موازی به حیات خود ادامه دهند. موسیقی شهری در عرصه‌ی معنویت به حرکت خود ادامه داده و موسیقی محلی نیز با محوریت قرار دادن زندگی و کار به حیات خود ادامه داده است و ما می‌بینیم که این دو با چنین فضایی می‌توانند هم جنس یکدیگر باشند. البته در یک برهه‌ی تاریخی نسبت به ثبت و ضبط موسیقی اقوام ایرانی تلاش‌های بسیار زیادی انجام گرفت اما بعد از مدتی توجه به این موضوع نادیده گرفته شد و عده‌ای به صورت پنهانی و خودجوش نسبت به ثبت و ضبط این جریان تلاش کردند.

وی ادامه داد: هیچ چیزی مانند موسیقی نمی‌تواند روح و روان انسان‌ها را مهیا کند. موسیقی به قدری ارزشمند است که می‌تواند عنصر خلاقیت را در دنیای صنعتی امروز فراهم سازد. موسیقی می‌تواند انسان را سرافراز نگه دارد و در این میان موسیقی نواحی یکی از شاخه‌های ارزشمندی است که می‌تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. این موسیقی به قدری ارزشمند است که خیلی از هنرمندان این عرصه وقتی می‌خواهند ساز خود را دست بگیرند وضو می‌گیرند و سجده می‌کنند و بدون این آداب دست به ساز نمی‌زنند. این موسیقی نواحی همان موسیقی است که از آسمان به ما می‌رسد و خوش به حال کسانی که رابط چنین موسیقی می‌شوند و کاری می‌کنند که این نوع موسیقی، موسیقی برای دگرگون‌سازی و انسان‌سازی بشریت باشد.

شکارچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رواج بی‌رویه‌ی موسیقی پاپ در سبد شنیداری مردم تأکید کرد: متأسفانه موسیقی پاپ بیشتر از ظرفیت خود وارد زندگی مردم شده است اما مطمئن باشید این موسیقی هیچ‌گاه نمی‌تواند جای سازهای ارزشمند موسیقی نواحی را بگیرد. این سازها سازهای ارزشمندی هستند که همه‌ی هنرمندان این عرصه با آنها زندگی می‌کنند.

وی افزود: به جرأت می‌گویم که اتفاق برگزاری جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار یکی از رویدادهای ارزشمند، مبارک و میمونی است که برای جامعه‌ی موسیقی کشور بسیار ارزشمند است. موسیقی نواحی مانند درختی است که می‌روید و شتاب ندارد. به هرترتیب به برکت وضعیت کنونی بعد از انقلاب اسلامی آتشی در دل خانواده ها برای آموختن موسیقی افروخته شده است که بیشتر آنان دنبال آموزش موسیقی به فرزندانشان هستند. موسیقی «خلق لُر» نخستین اثری بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دل انواع موسیقی‌های کاباره‌ای خود را به جامعه معرفی کرد. در این اثر برای نخستین‌بار موسیقی کار و موسیقی عروسی، موسیقی عزا و انواع موسیقی‌های دیگر روستایی در قالب آلبومی که اثر من و حسین علیزاده بود به مخاطبان ارائه شد.

این نوازنده گفت: به قول هگل نوآوری راستین تربیت راستین می‌خواهد و کسی که به دنبال نوآوری در موسیقی سنتی باشد باید موسیقی قوم خودش را به خوبی بشناسد. امروز حضور شما در این جشنواره در حقیقت رو در رویی موسیقی شهری و موسیقی روستایی است که درست مانند این است که دو نفر دست در گردن هم بیندازند و همدیگر را با مهر در آغوش بگیرند. من شاهد بوده‌ام که مسئولان برگزاری جشنواره تمام تلاش خود را به کار بستند تا حضور شما (دست اندرکاران موسیقی نواحی) در اینجا با بهترین کیفیت ممکن انجام شود. امیدوارم کاستی‌های جشنواره را فراموش کنید و با خاطره‌ای خوش به مناطق خودتان بازگردید.

شکارچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت درجه بندی هنری هنرمندان موسیقی نواحی تصریح کرد: امیدوارم با عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه زودتر نسبت به بهبود اوضاع این هنرمندان و نحوه‌ی درجه‌بندی آنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام عاجلی صورت پذیرد.

احسان رسول‌اف، رییس سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار، نیز در این مراسم گفت: خدا را شکر که در طول سال فرصت این را داریم که یک بار از دغدغه‌های زندگی امروزه رها و در ژرفای مهربانی شما غرق شویم. خوشحالم که سومین دوره‌ی جشنواره موسیقی آینه‌دار که روزی رؤیایی دست‌نیافتنی بود امروز به کار خود پایان می‌دهد. البته باید از استاد محمدرضا درویشی یاد کنم که در دو دوره‌ی گذشته بدون عنایت او امکان برگزاری جشنواره وجود نداشت و حضور این هنرمند آغازگر فعالیت آینه‌دار بود.

وی افزود: در اینجا از علی مرادخانی یاد می‌کنم که امشب در میان ما نیست اما همیشه نسبت به ما لطف و مهربانی داشته است. برای برگزاری این فستیول، گروهی جوان هفته‌ها و ماه‌ها وقت و گذاشتند تا این رویداد با بهترین کیفیت برگزار شود و بدون همراهی و عشق این گروه جوان برگزاری این جشنواره امکان پذیر نبود.
بعد از صحبت های رسول اف و اجرای یک قطعه جمعی ریتمیک با هنرمندی تعدادی از شرکت کنندگان فستیول در حضور ساسان فاطمی، علی مغازه ای و علی اکبر شکارچی به محمد انصاری، حیدر پرنیان، علی دوست فلاحتی، قدرت الله فتحی، محمد بهداروند، علیرضا شهبازی، سهراب شفیعی، احمد احمدی تندیس سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه دار اهدا شد.
اجرای «هوره» با صدای مرادی حسن زاده، ابراهیم سلمان پورکرنا و عزیزالله سلمان پور نقاره بخش پایانی سومین جشنواره موسیقی نواحی ” آینه دار ” بود.
علیرضا قربانی، طینوش بهرامی، کریستف رضاعی، علی اکبر شکارچی، بهرام جمالی، محمد شکارچی، پروین بهمنی، دامون شش بلوکی، پوریا اخواص، محمدرضا اصلانی و … از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم اختتامیه حضور داشتند

چاپ
>