X

یک شب هندی در تالار وحدت / شب موسیقی و رنگ

چهارشنبه, 25 بهمن 1402

هنرمندان کشور هندوستان در دومین روز از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش موسیقی بین الملل به روی صحنه رفتند.

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه نخستین بخش از اجرای موسیقی بین‌الملل در تالار وحدت ساعت ۱۸:۳۰ برگزار شد.اجرایی که معرف ترانه‌های ماندگار و آیینی راجستان به سرپرستی راهیش بهارتی بود.

رنگ‌بندی سازهای گروه که متشکل از سازهای کوبه‌ای بود، برگرفته از موسیقی محلی این منطقه است. اجرایی که به معرفی موسیقی‌های مقامی و آیینی راجستان اختصاص داشت.

این گروه موسیقایی از کشور هندوستان که نخستین تجربه اجرای موسیقی در قالب جشنواره موسیقی فجر را داشتند ، توانستند با اجرای قطعات ریتمیک و گفتمان موسیقایی، ارتباط بسیار خوبی با حاضران در سالن برقرار کنند و در مقابل علاقمندان این ژآنر از موسیقی  با تشویق‌های پی در پی ابراز رضایت خود را اعلام کردند و به گفته راهیش بهارتی، پایتخت‌نشینان در یک شب زمستانی به یک سفر موسیقایی به کشور هندوستان دعوت شدند تا شاهد یک اجرای زیبا در بخش موسیقی بین‌الملل باشند.

بهارتی در این اجرا اظهار داشت: ما از کشور هند آمده‌ایم تا معرف موسیقی سنتی راجستان به شما باشیم. موسیقی که زبان رسمی ما است. در راجستان مسلمانان و هندوها در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیزی دارند. موسیقی که پیونددهنده بین مذاهب است. فرم این موسیقی برای نشان دادن حرکت و احساسات است. موسیقی راجستان به اتفاق‌های مهم زندگی چون تولد یک کودک، موسیقی حماسی یا بزرگداشت مهاراجه‌های هند می‌پردازد.

بهارتی ادامه داد: من به عنوان یک هنرمند برای همه مردم دنیا در کره زمین آرزوی صلح می‌کنم. ما امروز به واسطه موسیقی عضو یک خانواده هستیم که تلاش می‌کنم با موسیقی که ارائه می‌دهیم شادی را به شما عزیزان هدیه کنیم. شرایطی که امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

او درپایان ضمن ابراز علاقمندی به موسیقی ایرانی اظهار کرد: به موسیقی ایرانی بسیار علاقمندم و آن را جزو ریشه‌های موسیقی منطقه می‌دانم .همچنین

با سازهای تار و کوبه‌ای چون تنبک آشنایی دارم و آرزو دارم در آینده اجرای تلفیقی با موسیقی ایرانی داشته باشیم تلفیقی از دو فرهنگ و ریشه موسیقایی!

راهیش بهارتی یکی از نوازندگان بومی و شناخته شده هند است. آثار او ادای احترام به فرهنگ و سنت غنی راجستان (بزرگترین ایالت هند) است که دربرگیرنده میراث الهام‌بخش موسیقی است که طی نسل‌های اجداد موسیقیدانش به او منتقل شده است.راهیش بهارتی خالق و کارگردان برنامه‌های مختلفی است که طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ اجرا در ۱۱۰ کشور برگزار کرده است. در فوریه سال ۲۰۱۹ به راهیش بهارتی عنوان «سفیر فرهنگی راجستان» توسط یونسکو در ژاپن به دلیل کمک‌های برجسته در ایجاد پل‌های دوستی بین هند و بیش از ۱۱۰ کشور در سراسر جهان اعطا شد.

چاپ
>