X

یادواره «سازهای خاکی» برگزار شد

شنبه, 6 آذر 1400

به گزارش نای ، تازه‌ترین ویژه برنامه «سازهای خاکی» روز جمعه پنجم آذرماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این برنامه ضمن گرامیداشت هفته بسیج بیان کرد: هفته بسیج یادآور خاطرات به یادماندنی و فراموش نشدنی از دلیرمردان و حماسه سازانی است که برای همیشه تاریخ ما ماندگار می‌ماند. در کنار آن رزمندگان پرتلاش و جهادگر هنرمندانی متعهد، متدین، آرمان طلب و آرمان خواه بودند و هستند که به پابه‌پای رزمندگان آنها را یاری کردند. آنها فضای جبهه و جنگ را با موسیقی معنوی خویش چنان نشاط‌انگیز می‌کردند که خستگی را همواره از همه دور می‌کردند و موجب می‌شدند تا قدرت و قوت بیشتری برای رزمندگان ما حاصل شود. قدرتی که در حقیقت ناشی از همان نگاه معنوی بود و هست و این همان موهبتی است که از موسیقی برگرفته از معنویت وجود دارد.

وی با قدردانی از هنرمندان و مهمانان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه افزود: من با عرض ادب و احترام به همه هنرمندان عزیز، از آن دسته هنرمندانی که در آن روزگار سخت، در آن روزگاری که همه جا را دشواری گرفته بود، اما شور و هیجان و عشق در میان مردم چنان ولوله‌ای انداخته بود که حاضر نبودند رزمندگان را تنها بگذارند درود می‌فرستم و امروز که جمعی از آنها میان ما هستند خرسندیم. هنرمندانی که شما با ساز و آواز آنها آشنا هستید و در این برنامه از آنها بیشتر خواهید دید و خواهید شنید و امیدوارم در کنار چنین هنرمندانی ما هنرمندان بسیاری را در صحنه‌های انقلاب اسلامی داشته باشیم که خوشبختانه چنین است و جامعه هنری ما متصل به چنین اوصاف برجسته ای هستند که همواره در کنار نظام و انقلاب و رهبری هستند.

محمدرضا جعفری بهنام صدابردار پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران که در ایام دفاع مقدس حضور فعالی در جبهه‌ها داشته است، نیز در این مراسم گفت: ما در سال ۱۳۶۰ توفیق پیدا کردیم با یک گروه ۲۶ نفره حضور مستمری در جبهه‌ها داشتیم و بسیاری از فرمانده هان آن زمان جنگ به ما «گروه روحیه» می‌گفتند. ما هرکجا قرار بود که حمله‌ای صورت گیرد، حضور پیدا می‌کردم و با کار هنری تا آنجا که می‌توانستیم به همرزمان روحیه می‌دادیم. در این راستا تنها سلاح جنگی ما سازهای ما و صوت دلنشین بچه‌ها بود که خیلی از ما هم به درجه جانبازی نائل آمدیم و به این موضوع هم افتخار می‌کنیم.

وی افزود: قطعاً ما به پای رزمنده‌ها نمی‌رسیم، ما فقط توانستیم که در طول هشت سال دفاع مقدس رقمی حدود ۳۶ ماه در جبهه حضور داشته باشیم. در اینجا هم از شما می‌خواهم با ذکر صلواتی برای سلامتی دوست عزیزم مهرداد کاظمی که ریه‌اش در شهر حلبچه آسیب دید دعا کنید. او خیلی دلش می‌خواست که در این سه سالی که برنامه سازهای خاکی اجرا می‌شود در اینجا حضور داشته باشد اما متأسفانه نمی‌تواند و در بیمارستان بستری است. به‌هرحال ما در مقابل آنهایی که دیدیم در دوران هشت سال دفاع مقدس چه کردند، هیچ هستیم.

صادق آهنگران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: ما هرچه تاکنون داشتیم و داریم از نفس امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. ما خودمان هیچ نداریم و هرچه داریم از این شهیدان عزیز است.

این مداح و خواننده آثار آیینی و انقلابی ادامه داد: اگر بخواهیم همه خصوصیات و رفتارهای شایسته بسیجیان عزیز را با هم در یک جا جمع کنیم بدون تردید یکی از این کانون‌های تجمیع حاج قاسم سلیمانی است. او از جمله سرداران سرافراز اسلام بود که همواره شوق شهادت داشت. او همواره برای شهادت بی قرار بود و این بی قراری هم بعد از شهادت شهید احمد کاظمی بیشتر و بیشتر شد. حاج قاسم ویژگی‌های زیادی داشت و می‌توان گفت آنچه خوبان همه داشتند او تنها داشت. شهید سلیمانی شجاعت، فروتنی، هوش، ارادت به اهل بیت و انقلاب اسلامی، دلسوزی، ارادت به مردم را همیشه داشت. اما او یک ویژگی مهم داشت، او همواره طالب وصل بود و این وصل را با اشک می‌خواست. اشکی که ویژگی بارز حاج قاسم بود.

وی با ذکر خاطراتی از همراهی‌هایی که با شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس و بعد از آن داشت، توضیح داد: من همیشه می‌دیدم هربار که دوستان حاج قاسم یک به یک شهید می‌شدند این بیتابی و شوق به وصل در او بیشتر می‌شد. من به خوبی خاطرم هست وقتی برای یادواره شهدا همراه ایشان به شهر همدان سفر کرده بودیم و وقتی بر سر مزار شهید همدانی دور هم گرد آمدیم و حال خوبی هم برقرار شد، حاج قاسم بازهم به من گفت: «برای من هم آرزوی شهادت کن». حتی در زمانی دیگر که به تهران بازمی گشتیم یکی از سرداران عزیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول ارائه گزارشی بود و من می‌دیدم که حاج قاسم گرچه مشغول شنیدن گزارش بود اما هراز چندگاهی هم به من نگاه تیزی می‌کرد و بعد دوباره به آن عزیز نگاه می‌کرد. تا اینکه به من دوباره نگاه کرد و گفت: «صادق اگر شهید شدم برای من سنگ تمام بگذار»

آهنگران با اشاره به آخرین دیداری که با حاج قاسم داشت، اظهار کرد: آخرین دیداری که با حاج قاسم داشتم، مربوط به شب بیست و یکم یک ماه رمضان در جوار حرم ملکوتی حضرت رقیه (س) بود. من در آنجا به همین مناسب برنامه‌ای داشتیم که خوشبختانه برنامه خوبی هم شد. در این زمان بود که به من اطلاع دادند حاج قاسم هم در حرم حضور دارد. این توضیح را هم بدهم که در آن زمان درهای حرم را ساعت ۱۰ شب می‌بستند اما آن شب به مناسبت شب بیست و یک ماه رمضان قرار شد تا ساعت ۱۲ درها را ببندند. و درها ساعت ۱۲ بسته شد و من هم برای صرف سحری به مکانی که در آن خدام حرم حضور داشتند رفتم تا اینکه به من گفتند حاج قاسم از ابتدای برنامه شما تا الان در اتاق هست اما به جهت مسائل امنیتی نتوانسته در برنامه حضور داشته باشد. جالب اینکه هیچکس هم در حرم نبود و من بعد از اینکه با این شهید بزرگوار احوالپرسی کردم به من گفت: «صادق امشب به من نچسبید» من گفتم: «چرا؟ من احساس کردم حال خوبی در برنامه حاکم بود» به هر حال بعد از چند دقیقه بود که به من گفت: «اگر خسته نیستی می‌توانی ۱۰ دقیقه بخوانی؟» من هم با کمال میل پذیرفتم و هر دو به پای ضریح رفتیم، در همین حین شهید پورجعفری هم همراه ما بود و از این لحظات فیلم می‌گرفت.

این ذاکر اهل بیت در بخش پایانی صحبت‌های خود که با اجرای قطعاتی از نوحه‌های دوران دفاع مقدس همراه بود، توضیح داد: آن شب حاج قاسم سرش را روی ضریح گذاشته بود و من به مدت زمان ۴۰ دقیقه علاوه بر قرائت زیارت عاشورا و مراسم مربوط به شب قدر در خدمت حاج قاسم بودم. اما حتی بعد از پایان برنامه هم می‌دیدیم که حاج قاسم همچنان گریه می‌کند تا اینکه بعد از مدتی آرام شد، گویی برای من خاطرات مربوط به سفر ملایر دوباره تداعی شده بود و من همچنان شور شهادت را در حاج قاسم می‌دیدم. بنابراین چنین خصلتی در این حد در حاج قاسم بالا بود، چنان که به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی همین اشک‌ها حاجتش را برآورد کرده و او را پیش دوستان شهیدش برد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از برگزاری این برنامه ضمن گرامیداشت شهیدان انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف و قدردانی از دست‌اندرکاران رویداد بیان کرد: امشب در خدمت بزرگانی بودیم که یاد آنها برای ما زیبا و دلنشین است کما اینکه بسیاری از خاطرات دوران کودکی و نوجوانی ما با این صداهای دلنشین شکل گرفته است. این استادان برای ما که در دفاع مقدس نوجوان بودیم یادآور خاطرات اعزام به جبهه‌ها، تشییع شهدایی بود که با این نواها به یاد ما می‌افتاد. این حسی است که در همه ماست. حس قدردانی و علاقه مندان و کلی خاطرات شیرین و به یاد ماندنی که چنین شبی را رقم زدند.

وی با قدردانی از هنرمندانی که در عرصه دفاع مقدس خالق آثار ماندگاری بودند، افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام تلاشمان در دوره جدید این است که به داشته‌های غنی مان بیفزاییم. اینها ظرفیت‌های بزرگی است که فرهنگ دفاع مقدس و شهادت را برای ما خلق کرد. بسیاری از هنرمندانی که در آن دوران با حضورشان در جبهه‌های جنگ شور می‌آفرینند حماسه‌های عظیمی را ایجاد کرده که رزمندگان اسلام هم به آن باور دارند. من از کسانی که نسبت به این سرمایه‌های بزرگ غافل بودند، گله‌مندم، این عزیزان آثاری را خلق کردند که واقعاً بی نظیر هستند. هرکس این آثار را می‌شنود جدای از حسی که از این کارها می‌گیرد، معانی بلندی مبتنی بر روحیه جهاد و شهادت را دریافت می‌کنند. محتواهایی که این آثار داشتند و از حلقوم‌های پاکی خارج می‌شد که در روح و جان مخاطبان می‌نشست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی اقدامات انجام گرفته در حوزه توجه به آهنگ‌های انقلابی گفت: ما تلاش داریم ضمن حفظ این میراث و ظرفیت بزرگ به خلق دوره جدیدی در اعتلای شعر و سرود موسیقی در کشورمان استفاده کنیم. اینها برنامه روشنی را می‌طلبد که در معاونت امور هنری ایجاد شده و طبق برنامه‌ریزی هایی که صورت گرفته ما به زودی مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی را ایجاد می‌کنیم تا این نگاه ارزشمند را احیا کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: گام بلند دیگری که برداشتیم مبتنی بر این نکته بود که ما در این دوره جدید از دوستان خواستیم که در مناطق محروم کشور آموزش‌های هنری رایگان برای هنرجویان متقاضی فراهم کنیم. در این زمینه دوستان من در معاونت هنری و کانون‌های مساجد همکاری کردند و طبق آخرین آماری گرفتم تاکنون ۱۷ هزار نفر ثبت نام کردند که خیلی از این ثبت نام‌ها در حوزه‌های سرود و آهنگ‌های انقلاب بوده است. بنای ما این است که در ایران پرافتخار که وجب به وجب خاک آن آکنده از شجاعت است بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگی هنری را فعال مکنیم و روزهای خوشی را به ارمغان بیاوریم.

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دست‌اندرکاران یادواره سازهای خاکی از هنرمندان پیشکسوت عرصه دفاع مقدس در حضور محمد مهدی اسماعیلی و محمود شالویی با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

صادق آهنگران، اسفندیار قره باغی، محمدعلی گلریز، محمدرضا جعفری بهنام، کریم کریمی، محمدرضا پناهی نژاد، بابک میردادیان، علی ضرابی، سیامک کریم پور، ناصر رحیمی، رضا صنعتی نژاد، محمدرضا صفی، حسن زهری، جهانگیر زمانی، احمد عزیز، مسعود عالی، شاهرخ شیردوست، بهروز اسلامی، همایون رحیمیان، از جمله افرادی بودند که در این مراسم از آنها قدردانی شد.

اجرای چند برنامه موسیقایی با هنرمندی اسفندیار قره باغی، محمد گلریز، محمدرضا صفی با همراهی نوازندگان پیشکسوت و جوان ارکستر سمفونیک تهران از بخش‌های مختلف یادواره سازهای خاکی در تالار وحدت بود.

چاپ
>